1. McGregor en Gaastra opnieuw op omvallen
Doniger, de modegroep achter merken als Gaastra, McGregor en Adam, heeft uitstel van betaling aangevraagd. De winkels blijven nog open, en met de bewindvoerder zegt Doniger ‘naar een oplossing te zoeken’. De modegroep met 75 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland is een voortzetting van McGregor, dat vorig jaar omviel met een schuldenlast van 53 miljoen euro’s. Eigenaren Jeroen Schothorst, NIBC Bank, Marcel Boekhoorn en Ben Kolff regelden vorig jaar juli een doorstart met een deel van de winkels en 600 man personeel. Topman Joep van Straaten noemt het nu in een persbericht vreselijk voor hen dat Doniger in deze situatie verzuild is geraakt. “We hebben met z’n allen echt geknokt om het bedrijf overeind te houden, maar het is niet gelukt. We hebben geloof in onze sterke merken en we zullen alles in het werk stellen om een nieuwe toekomst voor de onderneming te vinden.”
2. Zaken met de overheid? Startup Officers helpen je op weg
Wil je als startup zakendoen met de overheid? Gewoon even mailen met startup officer Karen van Ruiten bij het ministerie van WVS of Lian de Boer van de provincie Groningen. Zij maken deel uit van een netwerk, opgezet door StartupDelta en EZ, met mensen die bij ministeries, grote gemeentes, provincies en uitvoeringsorganisaties startups helpen met informatie en de weg wijzen als ze op zoek zijn naar samenwerking met de overheid. Dit kan gaan om het aanbieden van een innovatief product of dienst, vragen over belemmerende wet- en regelgeving, de zoektocht naar een testomgeving of het vinden van netwerkpartners. Vaak zijn er meer mogelijkheden dan wordt gedacht om als startup de overheid als klant te krijgen, zeggen de initiatiefnemers van het startup officers netwerk. We missen overigens nog wel 10 provincies en een boel gemeentes in het smoelenboek, maar dat komt vast goed.
3. Oprichters verkopen Reclamefolder.nl aan krantenuitgever
Robin Streng, Jeffrey van Rossum en investeerders RTL en H2 Equity Partners hebben hun aandelen in Reclamefolder.nl verkocht aan Persgroep Nederland, uitgever van onder meer Volkskrant, AD en Trouw. Het platform verzamelt de online versies van papieren huis-aan-huisfolders en bereikt daarmee maandelijks 2 miljoen mensen die samen digitaal ruim 25 miljoen digitale folders bekijken. Streng en Van Rossum begonnen in 2006 met hun foldersite, RTL Ventures nam in 2015 een belang van 34,8 procent. De Persgroep denkt de folders goed te kunnen combineren met de aanbiedingen op zijn andere papieren en online uitgaven.
4. Ace & Tate verhuist deel productie naar China
Brillenmerk Ace & Tate verhuist een deel van zijn productie van Italië naar China. “Wij verwachten volgend jaar enkele honderdduizenden brillen te verkopen, ongeveer een derde van de productie zal uit China komen”, zegt oprichter Mark de Lange tegen Nu.nl. “Goedkope shit komt al lang niet meer uit China”, zegt hij over de verhuizing. “Die perceptie is achterhaald. Het gaat ons niet om het land, maar om wie het maakt. Zo’n beetje alle luxeproducten worden tegenwoordig in Shenzhen gemaakt. Dat gebeurt met oog voor kwaliteit en het milieu. Daar hebben we uitgebreid onderzoek naar gedaan.”
Kijk ook: Zo werkt de medeoprichter van Ace&Tate
5. CNV wil Deliveroo juridisch aanpakken om zzp’ers
Vakbond CNV onderzoekt de mogelijkheden om maaltijdbezorgdienst Deliveroo juridisch aan te pakken omdat die bezorgers alleen nog maar als zzp’er aan het werk wil hebben. Daarmee overtreedt het bedrijf mogelijk de wet, meent de bond. CNV noemt het kwalijk dat Deliveroo zich wil onttrekken aan zijn verantwoordelijkheid als werkgever. De bezorgers zouden volgens de bond onder de cao van het koeriersbedrijf moeten vallen en daarmee dus moeten kunnen rekenen op eerlijke arbeidsvoorwaarden en collectieve regelingen, bijvoorbeeld voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Onderhandelaars van CNV willen graag met Deliveroo om tafel om over de kwestie te praten, maar op de uitnodiging is nog geen reactie gekomen. Deliveroo telt in Nederland circa 2000 bezorgers. De maaltijdbezorger zelf heeft nog niet op de kwestie gereageerd.
6. En dan dit: ophef over slimme reclameborden op CS
Bericht aan alle reizigers: als je op de trein staat te wachten, kan het zijn dat een intelligent billboard bijhoudt of en hoe lang je kijkt naar de reclameboodschappen. Er zitten cameraatjes verwerkt in de reclamezuilen, bevestigt de NS na ophef op sociale media over zo’n billboard op station Amersfoort. “Op Amsterdam Centraal hebben we inmiddels 35 van dit soort schermen ingeschakeld”, zegt Guy Grimmelt van Exterion, de eigenaar van de reclameborden, tegen de NOS. Sinds begin dit jaar voorziet Exterion zijn reclameborden standaard van een camera. “We hebben nu een paar honderd van dit soort borden, maar het grootste deel staat nog uit”, aldus Grimmelt. Het gaat nog om een proef. De Autoriteit Persoonsgegevens is inmiddels wakker: “Camera’s in een publieke ruimte mogen in het algemeen niet worden gebruikt voor reclamedoeleinden”, zegt woordvoerder Sandra Loois. “We gaan in gesprek met de NS en als het blijkt te gaan om een ernstige privacyschending nemen we maatregelen.”
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van dinsdag 5 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:
✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum