1. Branson investeert in Nederlandse app-bouwer
De Nederlandse techondernemer David Wyler krijgt opnieuw steun van Richard Branson, die een onbekend bedrag steekt in Wylers nieuwe app Knock Knock. De in San Francisco wonende Wyler is samen met de 24-jarige Ankur Jain oprichter van Humin, een slimme contactenlijst-app die eerder ook een onbekend bedrag van Branson mocht ontvangen. Knock Knock draait om het zo makkelijk mogelijk delen van die contacten (en social media-profielen) – met twee keer kloppen op je telefoonscherm om precies te zijn. Ook hiphop-artiest Will.i.am doet mee aan de promotie-/geldronde. Wyler houdt de banden met Nederland ondertussen warm: hij is behalve app-ontwikkelaar ook bestuurder bij investeerder Granaria uit Rotterdam, een bedrijf dat in 1912 werd opgericht door zijn overgrootvader Louis Wyler.
2. 3D-printen met frisdrankflessen
Hier kunnen traditionele printers een puntje aan zuigen: het Utrechtse 3Devo werkt aan een apparaat waarmee gebruikers zelf printmateriaal (filament) kunnen maken voor hun 3D-printer, bericht Duurzaambedrijfsleven.nl. Zo kunnen de kosten 6 tot 8 keer lager uitpakken. En – minstens zo interessant – oude 3D-prints en PET-flessen kunnen eindeloos worden hergebruikt als grondstof voor nieuwe creaties. 3Devo heeft een Kickstarter-campagne geopend voor het 1699 euro kostende bureaufabriekje. Dat moet een startkapitaal van 50.000 euro opleveren, waarmee de Nest 1.0 in 2016 op de markt zou moeten kunnen komen.
3. Kassa voor vloeibare 3D-printtechniek
Nog meer 3D-printnieuws, weliswaar van iets verder over de grens, maar wel met een fors bedrag: het Amerikaanse Carbon3D krijgt een investering van 100 miljoen dollar. De printer van Carbon3D bouwt 3D-prints op uit een bad van vloeibare kunsthars, dat vervolgens uithardt naar een mooie glad object. Grootste geldschieter in de kapitaalronde is Google Ventures. Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin zouden zijn geïnspireerd door deze TED-talk van Carbon3D-oprichter Joseph DeSimone (die zich voor de printtechniek van Carbon3D op zijn beurt liet inspireren door deze scène uit Terminator 2).
4. Elektro-auto-fabrikant op de fles
Spijkstaal, in vroegere tijden bekend als producent van SRV-wagens, is failliet. Het bedrijf uit Spijkenisse stortte zich na de teloorgang van de SRV-markt in de jaren ‘90 en een doorstart op elektrische voertuigen. In 2012 zag de stadsauto Spyk-e het licht, maar het onooglijke wagentje kon geen potten breken. Desondanks was het bedrijf twee jaar geleden een van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. Maar ook de verkoop van elektrische minibussen, vrachtwagens en bestelbussen viel uiteindelijk tegen, waardoor het bedrijf met 65-medewerkers nu definitief zijn deuren moet sluiten.
5. En dan dit: Picnic shopt bij Blendle
‘Is het een compliment als iemand je privacyverklaring jat?’ Dat vraagt Blendle-oprichter Alexander Klöpping zich hardop af na het lezen van de privacyverklaring van Picnic, de online boodschappenstartup van Michiel Muller. Muller probeert de lont uit het kruitvat te halen met de opmerking dat de privacyverklaring ‘steengoed’ is. ‘Je hebt ons geïnspireerd. Bedankt nog!’ Ging het er altijd maar zo gebroederlijk aan toe in ondernemersland.
Is het een compliment als iemand je privacyverklaring jat? Zoek de verschillen https://t.co/rO7TSipK2C http://t.co/9QENxDRs44
— Alexander Klöpping (@AlexanderNL) 20 augustus 2015
.@AlexanderNL Dat krijg je als je iets steengoeds verzint. Je hebt ons geïnspireerd! Bedankt nog! 😉 #picnic
— Michiel Muller (@mgmuller) 20 augustus 2015
Zomerquote
Tot zover de Sprout zomerupdate van vrijdag 21 augustus. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren
Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout
Want Sprout members krijgen naast het dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:
✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus
✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Een uitgebreid profiel op Sprout.nl
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers
✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken.
Dus meld je nu aan voor slechts 99 euro per jaar!