Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bezorgplatform Packaly haalt 2,4 miljoen op – LimeWire maakt comeback

En verder: flinke AFM-rekening voor Gert Roepel, uitzenders discussiëren over ethiek rondom Oekraïense vluchtelingen en megaverlies Basic-Fit.

packaly axel dekker
Foto: Packaly

1. 2,4 miljoen voor Packaly

Bezorgplatform Packaly haalt een seed-investering van 2,4 miljoen euro op bij het Europese investeringsfonds Fairtree Ventures. Packaly levert een service waarmee retailers hun pakketjes binnen één uur bij de klant kunnen krijgen. Het bedrijf was in 2019 Startup van de Week van – toen nog – Sprout. Het bedrijf is inmiddels actief in 125 steden in zowel Nederland, België als Duitsland. Klanten zijn onder meer de Bijenkorf, Blokker, Lush en Decathlon. Ruim 3.500 koeriers zouden aangesloten zijn op het platform van Packaly. Packaly-koeriers zijn zelfstandigen die ook voor Deliveroo en UberEats kunnen werken. Mede-oprichter van United Wardrobe en huidig Vinted-manager Sjuul Berden geeft op LinkedIn aan toe te treden tot het bestuur van Packaly.

2. Gert Roepel moet zelf 400.000 euro lappen aan AFM

Ondernemer Gert Roepel moet de nagenoeg 400.000 euro boete die zijn bedrijf Voorschotje.nl van de AFM kreeg opgelegd uit eigen zak betalen. Dat meldt RTL Z op basis van een recente uitspraak van de rechter. Met zijn bedrijf bood Roepel mensen die in schulden zaten leningen aan. Het ontbrak het bedrijf echter aan een vergunning, waardoor moederbedrijf Your Money in 2014 een boete van 2 miljoen euro opgelegd kreeg. De AFM verlaagde dit bedrag later naar bijna 400.000 euro. Roepel zou indertijd de kluis van zijn bedrijf leeg hebben gehaald en zijn bedrijf stop hebben gezet om de boete van de AFM te omzeilen. De AFM stapte daarop naar de rechter. Die besloot al in 2020 dat Roepel de boete zelf moest betalen. Roepel ging in hoger beroep, maar de rechter gaf hem ook ditmaal geen gelijk.

3. Uitzendbranche ruziet over Oekraïense vluchtelingen

Moet je als uitzendbureau meteen de hengel uitgooien naar Oekraïense vluchtelingen of is dat smakeloos? Over die kwestie is in de uitzendbranche wrevel ontstaan, meldt het Financieele Dagblad. Sommige uitzenders, zoals de Limburgse Wiertz Company, hebben al een loket geopend voor Oekraïners die werk zoeken. Anderen in de branche vinden dat veel te vroeg. Zo zegt Frank van Gool van OTTO Workforce: ‘Uitzendbureaus die nu al Oekraïners inschrijven, snappen echt niet welke traumatische ervaringen deze mensen achter de rug hebben. Die moet je niet meteen aan het werk willen zetten. Wie nu halleluja roept, omdat we arbeidskrachten nodig hebben, is fout bezig.’

Lees ook: Deze Nederlandse bedrijven keren Rusland de rug toe vanwege Oekraïne-oorlog

4. Oekraïne-update:

5. Forse verliezen voor Basic-Fit

Fitnessketen Basic-Fit leed afgelopen jaar een verlies van 150 miljoen euro, tegenover 125 miljoen in 2020. Dat blijkt uit de jaarcijfers waarmee de sportschoolgigant woensdag naar buiten kwam. De totale omzet daalde van 377 tot 341 miljoen euro. Een derde van de leden zegde het abonnement op gedurende de coronajaren. Nu die achter de rug lijken te zijn (afkloppen!), neemt het aantal leden weer pijlsnel toe. Basic-Fit heeft alweer 2,6 miljoen leden, een stijging van 400.000 sinds begin dit jaar. De fitnessketen verwacht dat het aantal leden dit jaar nog met 1 miljoen tot 3,2 miljoen zal stijgen. Basic-Fit heeft momenteel 1.015 sportscholen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. In de tweede helft van dit jaar wil het bedrijf er twintig in Duitsland openen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: LimeWire terug als NFT-site

Downloadsite voor mp3’tjes LimeWire maakt na ruim tien jaar afwezigheid een comeback. Niet als site voor het downloaden van mp3’tjes. Want: streaming killed the MP3 star. De downloadsite zal een nieuw leven krijgen als marktplaats voor non-fungible tokens (NFT’s), oftewel online, verhandelbare bestanden die een waarde vertegenwoordigen. LimeWire zal zich exclusief richten op muziek-NFT’s, waarbij we moeten denken aan NFT’s van exclusieve releases, demo’s en collector’s items. Oprichters Julian en Paul Zehetmayr denken dat de hoge naamsbekendheid van LimeWire onder millennials zal bijdragen aan het succes, zeggen ze tegen CNBC.

Wat we ook lazen:

  • Zorgen over de kerncentrale van Tsjernobyl nemen toe (NU.nl)
  • Moeten we ons zorgen maken over stagflatie? (de Volkskrant)
  • Gemeente Helhond koestert wrok tegenover Marcel Boekhoorn (het FD)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: