1. CDA op ramkoers met coalitie over stikstof
Het CDA blijft achter de woorden staan van partijleider en minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra dat de halvering van de stikstofuitstoot in 2030 ‘niet heilig is’. ‘Dit is een pad waar mijn fractie niet van af te brengen is’, zei fractievoorzitter in de Tweede Kamer Pieter Heerma dinsdag in een een spoeddebat over de uitlatingen van Wopke Hoekstra (foto), vorige week vrijdag in het AD. ‘We moeten de bakens durven te verzetten.’ Daarmee zet het CDA het conflict binnen de coalitie over de stikstofplannen van het kabinet verder op scherp.
Hoewel er volgens premier Mark Rutte geen sprake is van een kabinetscrisis en hij ervan overtuigd is dat er voldoende vertrouwen is, heerst er een sluimerende onvrede in het kabinet. Onvrede die mogelijk over enkele weken alsnog tot een crisis kan leiden als gespreksleider Johan Remkes met zijn aanbevelingen komt. Coalitiegenoten VVD en D66 benadrukten in het debat juist dat de gemaakte afspraken in het regeerakkoord over de stikstofreductie overeind staan. ‘Klip en klaar’, aldus VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans.
2. Elke brouwer verlaat Rusland, maar Leffe niet
De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev, bekend van merken als Hertog Jan, Leffe en Budweiser, maakte in april bekend de activiteiten in Rusland te zullen staken. Maar nu gaat AB InBev binnenkort abdijbiermerk Leffe in Rusland verkopen en in zeven Russische brouwerijen produceren. Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd is dit een opvallende beslissing, omdat honderden westerse bedrijven zich uit Rusland terugtrekken of dat al hebben gedaan vanwege de Russische invasie in Oekraïne.
De krant ziet ook een andere paradox. Het internationale vlaggenschip Leffe wordt in Rusland op de markt gebracht, terwijl de biergigant in België en andere landen na het begin van de invasie op 24 februari juist het Oekraïense biermerk Chernigivske introduceerde.
3. Nauwelijks treinen in Noord-Nederland door staking NS-personeel
NS verwacht dat door de staking woensdag van NS-personeel in Noord-Nederland vrijwel geen treinen rijden in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en ook niet in delen van Flevoland en Overijssel. ‘We adviseren onze reizigers van, naar en binnen deze regio alternatief vervoer te kiezen of hun reis uit te stellen’, zegt NS. ‘Er kan geen alternatief busvervoer worden ingezet.’
De treinen van regiovervoerders Arriva en Keolis rijden wel. NS doet zijn best om in ieder geval een aantal treinen van en naar Groningen en Leeuwarden te laten reizen, maar weet niet of dit gaat lukken.
Ondertussen kondigt de NS vanaf 5 september een uitholling van de huidige dienstverlening aan. Vanaf die datum zullen er op werkdagen op de trajecten waar nu zes treinen per uur rijden (de zogeheten tienminutentrein) nog maar vier intercity’s per uur rijden en gaat de avonddienstregeling al om 20 uur in. Nu is dat pas om 22 uur. In de avond- en weekenddienstregeling halveert het aantal intercity’s en Sprinters: waar er nu vier per uur rijden, worden dat er twee. Vanaf 9 december geldt dit ook voor de daluren.
4. Apple wil productieland China verruilen voor India
Apple wil de productie van de iPhone 14 van China naar India verplaatsen. Vanwege de politieke confrontaties tussen China en de Verenigde Staten, alsook de Chinese lockdowns die leiden tot productieverstoringen, dreigt de lancering van Apple’s nieuwste smartphone te worden vertraagd. Het Amerikaanse technologieconcern is dan ook naarstig op zoek naar alternatieven voor de productie van zijn iPhones, aldus persbureau Bloomberg dat zich baseert op anonieme ingewijden.
Apple produceert al sinds 2017 in India iPhones via Taiwanese contractfabrikanten als Foxconn en Wistron Corp. Om de productie in India op te voeren, kijken de contractbedrijven hoe ze de lancering van de iPhone 14 die in India eind oktober, begin november was gepland, toch kunnen halen, zo meldt Bloomberg.
5. Kabinet wil iets extra’s doen voor koopkrachtverlies
Het kabinet gaat de komende weken kijken naar maatregelen om de koopkracht te herstellen en kijkt daarbij ook naar opties om dit kalenderjaar nog iets extra’s te doen. Vorige week kwam het Centraal Planbureau met een raming van 6,8 procent koopkrachtdaling dit jaar, de sterkste afname sinds 1945. Tegelijkertijd gaat het met de schatkist goed. Rutte temperde de verwachtingen of er dit jaar nog iets mogelijk is. ‘Het is ingewikkeld om aan knoppen te draaien.’ Vlak voor de vakantie bleken de meeste plannen te stuiten op technische problemen. Alleen de minima kregen iets extra’s, via de gemeenten.
Dinsdag zakte de waarde van de euro naar een historisch dieptepunt. Dinsdagmiddag was 1 euro minder dan 1 dollar waard en dat gaat de portemonnee van consumenten die al geplaagd worden door een extreme koopkrachtdaling, nog harder raken, verwachten economen. ‘De zwakke euro kan zo de torenhoge inflatie verder aanjagen.’
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read: Help, de schoenmaker sterft uit
Het aantal schoenmakerszaken in Nederland is de afgelopen tien jaar afgenomen met 11 procent. De afname is het resultaat van ‘de verwaarlozing van ambachten’, stelt hoogleraar culturele economie Arjo Klamer. Met name in de zuidelijke en oostelijke provincies stopten veel schoenmakers: de grootste afnames zijn te zien in Noord-Brabant, Gelderland, Overijssel en Limburg. In Drenthe nam het aantal ondernemingen wel toe, maar daar waren de absolute aantallen klein. De provincie telde in 2013 21 schoenmakerszaken en medio dit jaar 26.
Schoenmaker Broshuis beaamt dat het ambacht verdwijnt. De bereidheid om te betalen voor een gerepareerde schoen neemt sterk af. Steeds meer mensen lopen volgens hem rond op goedkope sneakers, die vaak de prullenbak in gaan als ze kapot zijn. ‘En als mensen wel met een loszittende zool of kapot naadje bij me kwamen, verwachtten ze dat ik dat voor een paar euro fikste.’
7. Bij de koffieautomaat: Ook Brabantse PrikEnergie dreigt het loodje te leggen
De hoge gasprijzen eisen binnenkort mogelijk een nieuw slachtoffer. Het Brabantse PrikEnergie, dat enkele duizenden klanten heeft, dreigt op korte termijn failliet te gaan. Dat heeft de energieleverancier dinsdag gemeld aan zijn klanten. De klanten moeten voor 31 augustus laten weten of ze akkoord gaan met hogere tarieven. ’80 procent moet daarin meegaan, anders gaan we failliet’, zegt mede-eigenaar Dave Snoeren.
PrikEnergie is in de problemen gekomen doordat het de klanten moest overnemen van het eerder dit jaar failliet gegane Discount Energie. ‘Daardoor hebben we tonnen extra moeten investeren om de leveringen door te kunnen laten gaan. We hadden verwacht dat de prijzen zouden dalen en het wel goed zou komen.’
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates