1. Sluiting Chemours-fabriek is ‘juridisch onhaalbaar’
De provincie Zuid-Holland wil Chemours, vroeger onderdeel van DuPont, het liefst harder aanpakken. Maar sluiting van de chemische fabriek in Dordrecht is juridisch bijna onmogelijk, bleek woensdag tijdens een vergadering van de Provinciale Staten. Het intrekken van de vergunning zou grote financiële gevolgen hebben.
Uit onderzoek van Zembla bleek in juni dat plassen en sloten in een omtrek van zeker 15 kilometer rond de fabriek van Chemours ‘zeer ernstig verontreinigd’ zijn met PFAS. De directie was daar al decennia van op de hoogte. Een groep van bijna 3.000 mensen besloot daarop de directie van Chemours voor de rechter te slepen.
2. Accijns op kerosine ‘levert minstens 460 miljoen op’
Vliegtickets zijn relatief goedkoop, omdat luchtvaartmaatschappijen geen accijns betalen over de brandstof die ze kopen. Wat als kerosine wel belast zou worden? CE Delft heeft dat onderzocht in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
Een heffing van 49 cent per liter levert de Nederlandse schatkist jaarlijks tussen de 460 miljoen en 1,7 miljard euro op. Het exacte bedrag is afhankelijk van of de maatregel alleen hier of EU-breed wordt ingevoerd. Ter vergelijking: de huidige accijns op een liter benzine is 79 cent.
3. Vervuilde lucht rondom Tata Steel al in 1975 gemeten
De uitstoot van kankerverwekkende stoffen bij Tata Steel was in al de jaren zeventig bekend. Dat blijkt uit een rapport dat in handen is van EenVandaag en Nu.nl. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Met de bevindingen is toen niks gedaan.
Hoogleraar preventieve geneeskunde Onno van Schayck spreekt tegenover EenVandaag van een ‘onthullend en schokkend’ rapport. ‘Omdat het heel duidelijk laat zien dat er in de omgeving van de staalfabriek dagelijks kankerverwekkende stoffen in de lucht zaten.’ In augustus dienden 1.400 omwonenden van de staalfabriek een massaschadeclaim in wegens overlast en gezondheidsklachten.
4. Britse premier Sunak zwakt klimaatplannen af
De Britse premier Rishi Sunak heeft woensdag aangekondigd dat de klimaatplannen van zijn land afgezwakt worden. Hij wil de Britse consument niet onnodig op kosten jagen. Onder meer het verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s wordt met vijf jaar uitgesteld tot 2035. Ook de plannen voor het uitfaseren van gasboilers worden minder ambitieus. De regering blijft er wel naar streven om in 2050 CO2-neutraal te zijn.
5. Meer klachten bij bedrijven over grensoverschrijdend gedrag
Het aantal klachten over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer is bij 10 procent van de Nederlandse bedrijven toegenomen. Dat meldt adviesbureau Berenschot na onderzoek. Daarvoor zijn meer dan 2.000 hoofd personeelszaken van organisaties ondervraagd.
De Metoo-beweging heeft vermoedelijk het bewustzijn over misstanden vergroot. ‘Het zou goed kunnen dat mensen zich meer op hun gemak voelen om zich te melden. Ze staan niet langer alleen’, aldus Hans van der Spek, manager kenniscentrum Mens & Organisatie bij Berenschot.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.
6. Must read/listen: Nieuwe kerncentrales in Nederland: wel of niet?
In de verkiezingscampagne zal het ongetwijfeld een thema zijn: de bouw van nieuwe kerncentrales. Moet Nederland hierop inzetten voor een duurzame, CO2-neutrale toekomst? De Volkskrant doet een deep dive en belde met experts. De conclusie: het ligt ingewikkeld.
In een wereld die draait op zon en wind zal er nog steeds een energiecentrale nodig zijn voor de leveringszekerheid. Maar kernenergie is daarvoor een relatief dure optie. Het kan ook een gas- of waterstofcentrale zijn. (Tip: ook te beluisteren als podcast.)
7. Bij de koffieautomaat: Accijnsverlaging helpt vooral de rijken
Op 1 januari eindigt de tijdelijke accijnsverlaging op brandstof die na de Oekraïne-oorlog is ingesteld. Een meerderheid van de Tweede Kamer is daartegen. Tanken moet niet te duur worden, vinden onder meer de VVD en BBB. Hun argument: ook Jan met de pet moet naar het werk kunnen.
Economen schieten bij RTL Nieuws gaten in die redenering. De brandstofaccijns permanent verlagen, kost de Nederlandse staat 1,2 miljard euro per jaar. Dat voordeel komt vooral terecht bij de rijkste Nederlanders, omdat die meer rijden en meerdere auto’s hebben. Als de overheid lagere inkomens echt wil helpen, dan kan dat beter via de inkomensbelasting.
Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates