Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ryanair schrapt noodgedwongen bestemmingen – Nina Storms leidt omgevallen sapjesbedrijf Natur nu zelf

En verder: McDonald's breekt exclusieve deal met Uber Eats, Jumbo blijft maar stevig doorgroeien en CEO Siemens moe van alle klimaatpraat zonder concrete actie

ryanair

1. Ryanair schrapt noodgedwongen bestemmingen vanwege problemen Boeing 737 MAX

Prijsvechter Ryanair snoeit in het aanbod voor komende winter, omdat het vanwege het vliegverbod en leveringsproblemen van de Boeing 737 MAX minder toestellen tot zijn beschikking heeft. De Ierse luchtvaartmaatschappij verwacht geen 162 miljoen mensen te vervoeren maar 157 miljoen en gaat nog in gesprek met vliegvelden en vakbonden om te kijken welke bestemmingen worden geschrapt. De Boeing 737 Max staat na twee dodelijke crashes overal ter wereld aan de grond en Ryanair had er ook nog eens honderd van in bestelling. Toch gelooft topman Michael O’Leary volgens Reuters nog altijd in het toestel: “Het is teleurstellend dat we minder hard zullen groeien dan gepland, maar Ryanair houdt vertrouwen in de 737 MAX. We denken nog steeds dat het een geweldig product is.”

2. Nina Storms leidt het omgevallen sapjesbedrijf Natur nu zelf

Nina Storms stond als mede-oprichtster aan de wieg van het onlangs failliet verklaarde Natur en heeft na een doorstart van het sapjes- en snackbedrijf zelf de touwtjes in handen genomen. Naar nu blijkt trad de 65-jarige onderneemster eind juni aan als interim-ceo, meldt RTL Z. Haar voormalige rechterhand bij WorldOnline, Ruud Huisman, werd financieel directeur. In documenten die Natur deponeerde bij de Amerikaanse toezichthouder wordt Storms omschreven als ‘de belangrijkste strateeg en innovator van het bedrijf.’ Natur blijkt de afgelopen maanden 7,2 miljoen dollar aan nieuw kapitaal te hebben opgehaald.

3. McDonald’s is exclusiviteitsdeal met Uber Eats zat en laat ook DoorDash maaltijden bezorgen

Uber Eats had tot dusver het monopolie op het bezorgen van McDonald’s-maaltijden in de VS, maar de fastfoodketen heeft nu ook een deal gesloten met DoorDash. Vanaf het eind van de maand gaat DoorDash de bezorging doen van de meer dan 200 McDonald’s-vestigingen in Houston, bericht CNBC. In april liet McDonald’s al weten af te willen van de exclusieve deal met Uber Eats vanwege de hoge bezorgcommissie’s die Uber rekent. Uber Eats was na een omstreden deal uit 2017 de enige bezorgpartner van McDonald’s en mogelijk volgen na Houston meer Amerikaanse steden waar andere bezorgers de kans krijgen.

4. Supermarktketen Jumbo blijft maar doorgroeien en heeft nu hoogste marktaandeel ooit

Jumbo heeft in de eerste helft van het jaar 16,5 procent meer omzet geboekt. Deels te verklaren omdat de vanuit Veghel opererende supermarktketen er afgelopen jaar 44 winkels bijkreeg, vooral overgenomen Emté-filialen. Maar als de verkopen van de nieuwe winkels niet worden meegerekend, is er nog altijd een onderliggende groei van 7 procent en dat is dubbel zoveel als de gehele markt. “Onze strategie om klanten te verrassen met foodbeleving werpt steeds duidelijker haar vruchten af”, zegt topman Frits van Eerd. “Klanten omarmen deze beweging. Tijdens het winkelen willen ze meer en meer inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten.” Het martkaandeel van Jumbo heeft met 21,6 procent volgens Quote ook een recordhoogte bereikt en met de overname eerder deze week van de Zeeuwse branchegenoot Agrimarkt wordt dat alleen maar groter.

5. CEO Siemens: Nederland praat wel veel over klimaat, maar doet weinig

Topman Hans Winters van Siemens Nederland constateert dat er in Nederland wel veel wordt gepraat over de energietransitie en er veel studies worden verricht, maar dat er weinig concreets gebeurt. Zo zijn er bijvoorbeeld al de nodige waterstoffabrieken aangekondigd, maar heeft nog niemand aangeklopt bij Siemens om de elektrolysers te bestellen die daarvoor nodig zijn, zegt Winters tegen het FD: “Ik ken alle partijen en ze kennen mij, maar als je het hebt over echt aan tafel zitten waar we concreet praten over deze technologie. Nee.” De CEO pleit voor een meer systematische benadering, aansluiting bij het buitenland en veel meer koppeling tussen alle verschillende sectoren. “We kunnen wel 11 gigawatt aan windmolens op zee zetten, maar als de staal- of chemische industrie niet op een economisch verantwoorde manier kan elektrificeren, wat hebben we dan aan 11 gigawatt op zee?”.

6. Must read: Hoe Kim Jong-un via Nederland limousines van Mercedes binnen weet te krijgen in Noord-Korea

Ondanks scherpe VN-sancties heeft de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un twee nieuwe Mercedes-limousines in Pyongyang weten te krijgen. Daarvoor was wel een ingewikkelde route via vijf landen voor nodig, te beginnen in onze eigen Rotterdamse haven, onthult het Amerikaanse Center for Advanced Defense Studies. Twee gepantserde auto’s van het type Mercedes-Maybach S600 Guard werden op 14 juni 2018 ingescheept in Rotterdam en vonden via de Chinese stad Dalian, het Japanse Osaka en Busan in Zuid-Korea hun weg naar Rusland om daar van de radar te verdwijnen. De laatste etappe van Vladivostok naar Pyongyang hebben ze hoogstwaarschijnlijk per vrachtvliegtuig afgelegd. Lees in The Wall Street Journal alle spannende details over de smokkelroute van Kim Jong-un.

7. Koffieautomaat: Zelflerend algoritme lost Rubik’s Cube in een seconde op

Een halve dag bezig met het oplossen van de Rubik’s Cube of is het überhaupt nooit gelukt zes vlakjes van gelijke kleur te krijgen? Het kunstmatige intelligentiesysteem DeepCubeA, dat is ontwikkeld aan de Universiteit van Californië, kan de Rubik’s Cube in iets meer dan een seconde oplossen. Vorig jaar is de kubuspuzzel al eens in 0,38 seconde opgelost door een robot, maar bijzonder aan dit slimme algoritme is dat het een zelflerend systeem is: “Voor het oplossen van de Rubik’s Cube is ruimtelijk, mathematische en abstract denken nodig, dus een systeem dat deze code kan kraken komt dichtbij een systeem dat zelf kan denken, beredeneren, plannen en beslissingen nemen”, zegt professor Pierre Baldi tegen de BBC over zijn DeepCubeA.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief