Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

FNV eist loonsverhoging van 14,3 procent – Waarom Rivian niet voor VDL Nedcar koos

En verder in deze nieuwsupdate: TNO vindt oplossing voor silent plastic killer, stormloop op notaris voor jubelton, Duitse regering blokkeert overname Chinees bedrijf en vliegtuigen weer bijna net zo vol.

rivian vdl nedcar
Rivian
Je leest nu: FNV eist loonsverhoging van 14,3 procent – Waarom Rivian niet voor VDL Nedcar koos

1. FNV eist loonsverhoging van 14,3 procent

Om de koopkracht op peil te houden wil FNV dat in cao’s die voor komend jaar gelden een stijging van de lonen van 14,3 procent wordt opgenomen. Dat is precies de inflatie over oktober. Daarmee zouden werknemers er dus niet op vooruit, maar ook niet op achteruit gaan. ‘Een matige looneis dus’, vindt woordvoerder José Kager.

2. TNO vindt oplossing voor silent plastic killer

Autobanden, verpakkingsmateriaal en landbouwplastic zijn verantwoordelijk voor de grootste hoeveelheden microplastics die in ons milieu terechtkomen, meldt TNO in een rapport dat dinsdag verscheen. Momenteel zit er 291 miljoen kilo microplastic in het milieu in Nederland. Dat loopt tot 2050 op tot maar liefst 1.031 miljoen kilo als we niks doen.

Wanneer efficiënter en milieuvriendelijker wordt gewerkt op het gebied van onder meer materiaalkeuze, productontwerp, recycling en afvalscheiding, is tegen 2050 een microplastics afname van 70 procent mogelijk, zo stelt TNO.

3. Stormloop op notaris voor jubelton

Notarissen gaan drukke maanden tegemoet. Rijke Nederlanders maken snel nog even de zogeheten ‘jubelton‘ over aan hun kinderen. Vanaf 1 januari mag je deze belastingvrije 106.671 euro niet meer schenken aan iemand voor de koop van een huis of afbetalen van een hypotheek. ‘Het begint inderdaad echt storm te lopen’, zegt de Rotterdamse notaris Aniel Autar tegen de NOS. ‘Ik heb op een dag zo vier of vijf cliënten over de vloer hiervoor.’

De jubelton werd in 2013 tijdelijk ingevoerd om de huizenverkoop te stimuleren, die toen door de kredietcrisis op zijn gat lag. Na ruim een jaar verdween de regeling even, maar in 2017 werd die voor langere tijd ingevoerd. Toen was het nog precies 100.000 euro, sindsdien is het bedrag ieder jaar geïndexeerd.

4. Duitse regering blokkeert overname Chinees bedrijf

De Duitse regering wil de overname van een Duitse chipfabriek door een Chinese onderneming blokkeren. Het besluit valt daags na het controversiële bezoek van bondskanselier Olaf Scholz aan de Chinese leider Xi Jinping. Het betreft de voorgenomen verkoop van de waferproductie door het beursgenoteerde bedrijf Elmos aan Silex Microsystems, een Zweeds bedrijf dat volledig in handen is van het Chinese Sai Microelectronics.

Volgens mediaberichtgeving heeft de Duitse geheime dienst zich verzet tegen de voorgenomen goedkeuring. De vrees is dat China met aankopen van strategische bedrijfsactiviteiten afhankelijkheid creëert die Duitsland chantabel en vatbaar voor politieke druk kan maken.

5. Groeiend aantal fabrieken produceert minder door energiecrisis

De energiecrisis slaat niet alleen hard toe bij de lokale bakker, slager of groenteman; ook in grote sectoren zoals de chemie en industrie nemen de problemen toe. Steeds meer energie-intensieve bedrijven schalen hun productie af of zijn van plan dat in de komende maanden te doen, blijkt uit een rondgang van Nu.nl.

Een enquête van FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, bevestigt dat beeld. Daaruit komt naar voren dat de energiekosten met gemiddeld 230 procent zijn gestegen ten opzichte van begin dit jaar. Van de FME-bedrijven heeft 55 procent nu nog een geheel of gedeeltelijk vast contract, maar dat contract loopt bij 68 procent van de ondernemers medio 2023 af. Daarna moeten zij variabele en dus torenhoge energieprijzen gaan betalen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: waarom Rivian niet voor VDL Nedcar koos

VDL Nedcar, de autoproducent uit het Limburgse Born, is afgelopen jaar twee keer dicht bij een overeenkomst geweest met de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Rivian. Op het laatste moment kwam er een kink in de kabel, zo verklaart president-directeur Willem van der Leegte van moederconcern VDL Groep dinsdag in een vraaggesprek bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij.

Een transactie met Rivian zou een enorme opsteker hebben betekend voor de fabriek in Born, aangezien Nedcar vanaf maart 2024 geen auto’s meer bouwt voor zijn huidige klant BMW. Voorlopig is er nog geen opvolger gevonden voor deze contractpartij uit München. Bij VDL Nedcar werken circa vierduizend mensen.

7. Bij de koffieautomaat: vliegtuigen weer bijna net zo vol

Vliegtuigen zaten in het derde kwartaal weer bijna net zo vol als voor de coronatijd, blijkt dinsdag uit cijfers van statistiekbureau CBS. Tussen juli en september was bijna 80 procent van de stoeltjes in vliegtuigen van en naar Nederland gevuld, tegenover 83 procent in 2019.

In het derde kwartaal reisden 18,7 miljoen passagiers van en naar een van de vijf Nederlandse luchthavens. Dat zijn er anderhalf keer zoveel als de twaalf miljoen passagiers in het derde kwartaal van vorig jaar. Wel zijn het er nog altijd miljoenen minder dan in 2019, toen er nog ruim 23 miljoen mensen van en naar Nederland vlogen.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates