1. PR-topvrouw verlaat bekritiseerd Facebook
Facebook-vice-president voor communicatie Caryn Marooney verlaat het bedrijf. Dat meldt de topvrouw woensdag in een Facebook-post. ‘Ik heb besloten dat het tijd is om terug te gaan naar mijn roots“, verklaart ze: “Diep ingaan op technologie en het product.’ Bij Facebook was afgelopen jaar al sprake van een forse personeelswisseling in de boardroom en met name in de communicatietak verlieten vele bestuurders het bedrijf. Technologiemagazine Wired vermoedt dat dit komt doordat zij er moe van worden telkens Facebook te moeten verdedigen tegen critici, die het bedrijf wijzen op de vele nepnieuwsschandalen op het platform.
2. FTM voor de gek gehouden door Deens bedrijf
Onderzoeksplatform voor financiële journalistiek Follow the Money is bij een pijnlijk schandaal betrokken. FTM-hoofdredacteur Erik Smit werd in 2014 door een Deense journalist gevraagd onderzoek te doen naar de BIOS-groep: een van origine Nederlands ambulancebedrijf. Het zou een onderzoek voor een vakblad zijn, betaald uit de kas van dit blad. FTM ging op onderzoek uit en ontdekte dat het eigen vermogen van BIOS zwak was. Nu blijkt dat het onderzoek gefinancierd werd door concurrent Falck. “We werken niet voor bedrijven en voelen ons echt bedrogen”, stelt Smit aan journalistenvakbond VillaMedia. Wel geeft hij toe dat zijn redactie de financieringsconstructie had moeten controleren bij het vakblad.
3. Jules Blijde nieuwe COO Alphabet Nederland
Autoleasemaatschappij Alphabet Nederland haalt met de 53-jarige Jules Blijde een zwaargewicht in de Nederlandse autobranche binnen. Blijde zal per 1 maart de nieuwe COO van het bedrijf worden, waarbij hij de vertrekkende COO Look van Halder opvolgt. Blijde werkt momenteel nog bij BMW aan hun digitale transformatie, en bekleedde daarvoor topfuncties bij onder meer Parkmobile en Alphabet International, in het Duitse München. Blijdes BMW-avontuur is niet geheel toevallig: Alphabet ontstond in 1997 als divisie van de BMW Group. Alphabet is inmiddels actief in 28 landen en telt 680.000 personenauto’s.
4. Werknemers KLM vrezen voor positie CEO
Werknemers van vluchtmaatschappij KLM vrezen dat CEO Pieter Elbers het veld moet ruimen als topman van het bedrijf. Elbers’ termijn houdt bijna op en de Canadese topman Ben Smith van moederbedrijf KLM-Air France lijkt de Nederlandse CEO liever kwijt dan rijk. Elbers zou namelijk niet willen dat Smith namens het moederbedrijf in de toezichthoudende raad van KLM komt te zitten, iets wat Smith juist wél wil. Bij KLM zijn ze bang voor bemoeienis van de Fransen. Zowel de ondernemersraad als de raad van commissarissen zou pleiten voor een nieuwe termijn van Elbers. Een petitie van het personeel voor het behoud van Elbers is bovendien al tienduizend maal getekend.
5. Forse bouwvertragingen op de Zuidas
Een tegenvaller voor het mekka van corporate Nederland: een Noord-Zuidlijn-esk scenario dreigt voor de bouw van het Zuidasdok. Bij dit project verdwijnt rondweg A10 in een tunnel onder de grond en wordt station Amsterdam-Zuid vernieuwd. Het Financieele Dagblad meldt op basis van verscheidene bronnen in de bouwwereld dat het project vertraging oploopt, nog voor het überhaupt begonnen is. Anonieme managers van bouwbedrijven Hochtief, Fluor en Heijmans wijten dit aan de complexiteit van de omgeving, wijzigingen in het ontwerp en afwijkingen van de werkelijke situatie. Het is nu de vraag hoe de extra kosten verdeeld zullen worden.
6. Must-read: vrouwelijke leiders halen meeste profijt uit diversiteit
Vrouwelijke leiders zijn gemiddeld beter in staat financieel succes te boeken uit diversiteit dan mannelijke leiders. Dat blijkt uit een onderzoek waarover Harvard Business Review donderdag bericht. De onderzoekers keken hiervoor naar het werk van de 136 vrouwelijke (politieke) staatshoofden die er tot op heden zijn geweest, en vergeleken hun economische prestaties met die van de mannelijke staatshoofden. Ze probeerden macro-economische factoren zo goed mogelijk te elimineren in hun onderzoek. Uit de studie bleek vrouwelijke staatshoofden van raciaal en etnisch diverse landen jaarlijks gemiddeld een BBP-groei van 5,4 procent realiseerden, terwijl mannelijke leiders bleken steken op 1,1 procent groei.
7. Koffieautomaat: Rotterdams bedrijfsleven flirt met superrijken
Als het aan onder meer scheepswerf Damen, jachtbouwer De Haas en sleepbedrijf Kotug/Rotortug ligt, krijgt Rotterdam er in 2020 een jachthaven bij voor de allerrijksten van de wereld – denk aan Russische miljardairs en Arabische sjeiks. Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van een bouwvoorstel van twaalf maritieme partijen. Ze pleiten voor de te bouwen Rijnhaven Marina, bij de Kop van Zuid. De initiatiefnemers willen 12 miljoen euro steken in een haven voor maximaal vijftig jachten. Om hier te liggen, moeten jachten die langer dan 50 meter zijn maandelijks 15.000 euro betalen – zie daar het (terug)verdienmodel. De bal ligt nu bij de Rotterdamse gemeente.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.