Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

DPG Media neemt Sanoma over – Prosus verhoogt bod op Just Eat

En verder: NS teruggefloten door gerechtshof, Europese banken schrapten dit jaar 60.000 banen en hoe rampzalig een reclamespotje kan zijn.

Erik Roddenhof **))

1. Sanoma Nederland overgenomen door DPG Media

DPG Media, voorheen bekend als De Persgroep, neemt alle Nederlandse media-activiteiten van Sanoma over, dat is vanochtend bekend gemaakt in een persbericht. Sanoma is onder meer uitgever van Libelle, Margriet, Donald Duck, Veronica Magazine en Nu.nl. Erik Roddenhof (foto), CEO DPG Media: “De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers.  Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.” Sanoma heeft een jaaromzet van c.a. 424 miljoen euro, DPG Media draaide het afgelopen jaar 746 miljoen euro. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

2. Prosus verhoogt bod op Just Eat met 4 procent

De overnamestrijd rondom het Britse Just Eat gaat een nieuwe fase in. Prosus verhoogde maandag het bod met 4 procent, naar 740 pence per aandeel, voor een totaalprijs van 6 miljard pond (7,1 miljard euro). Het Nederlandse Takeaway aast ook op Just Eat en blijft bij het bod in aandelen dat het eerder deed. De waarde daarvan schommelt dus met de koers van Takeaway, maar die koers ligt nu op het hoogste punt ooit. Takeaway zei in een reactie op de verhoging van Prosus dat ‘een iets hoger bespottelijk cash-bod, een bespottelijk cash-bod [blijft].’

3. Reclameborden op NS-stations op wit

De 5000 reclameborden op 300 NS-stations staan vanaf vandaag op wit, na een uitspraak van het Gerechtshof in Arnhem. Reclamebordenuitbater JCDecaux was naar de rechter gestapt omdat de NS in 2011 het contract voor de borden Europees had moeten aanbesteden, maar dat niet deed. Het gerechtshof gaf JCDecaux gelijk. De NS moet de contracten die het zelf afsloot met ExterionMedia en Ngage Media opzeggen en alsnog een aanbestedingsprocedure starten. De borden blijven ondertussen op wit. Ook heeft JCDecaux recht op schadevergoeding, maar de hoogte daarvan is nog niet vastgesteld.

4. Europese banken schrapten dit jaar 60.000 banen

Over de hele wereld werden dit jaar 76.000 bankenbanen geschrapt. Het merendeel daarvan was in Europa: 79 procent, oftewel 60.000 arbeidsplaatsen. Het ging vooral om banenverlies in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië en Zwitserland. In Nederland werden geen grootschalige reorganisaties aangekondigd. De Nederlandse banken hebben de afgelopen jaren al flink gesaneerd en liepen daarmee voor op Europese concurrenten. Eind 2018 waren er in de Nederlandse bankensector 65.000 mensen werkzaam, de helft minder dan in 2000. Ten opzichte van 2008 bedraagt de krimp 38%, tegen ongeveer 20% gemiddeld in Europa en 7% in de VS.

5. Alphabet benoemt nobelprijswinnaar tot raad van bestuur

Google’s moederbedrijf Alphabet heeft nobelprijswinnaar Frances Arnold benoemd in de raad van bestuur. Arnold won in 2018 de nobelprijs voor scheikunde voor haar baanbrekende onderzoek op het gebied van enzymen en anti-stoffen. Bij Alphabet neemt ze plaats in de commissie voor benoemingen en corporate governance. Ze volgt academica Shirley Tilghman op, die in februari afscheid nam van Alphabet’s raad van de bestuur.

6. Novartis-topman: prijzen nieuwe medicijnen in Nederland te laag

De CEO van het Zwitserse Novartis, Vas Narasimhan, zegt dinsdagochtend in een interview met het Financieel Dagblad dat de prijzen van nieuwe medicijnen in Nederland en een aantal andere Europese landen te ver omlaag gedreven zijn. ‘Er is niet genoeg waardering voor innovatie’, aldus Narasimhan. Volgens de topman kan er beter op andere delen van de zorg bespaard worden – medicijnen maken immers maar 10 procent van het totale kostenplaatje uit. Dat is een saillainte uitspraak, want het grootste deel van de zorgkosten gaat naar personeel. Het verplegend personeel in Nederland voert op dit moment actie voor hoger salaris.

7. Must read: Hoe je expertise in jouw organisatie kunt verspreiden

Domein-experts zijn essentieel voor het succes van een organisatie. Maar om de druk op die experts niet te ver op te voeren, is het belangrijk dat leiders die expertise voldoende door laten vloeien in de rest van het bedrijf. Daarvoor geeft Harvard Business Review vier tips: geef het door, bijvoorbeeld door trainingen en workshops; presenteer een probleem en laat medewerkers het proberen op te lossen, voordat de expert wordt ingeschakeld; begin een “kampvuur”, of werkgroepen waarin minder ervaren medewerkers thema’s bespreken en van elkaar leren; en vertaal domeinkennis naar de rest van de organisatie in bijvoorbeeld richtlijnen, checklists en wiki’s.

8. Koffieautomaat: Niet alle publiciteit is goede publiciteit

Fitnessbedrijf Peloton kan het weten: een recent reclamespotje (zie hieronder) wordt slecht ontvangen in de VS. Het wordt als vrouw-onvriendelijk gezien en is al verschillende keren geparodieerd. De koers van het bedrijf daalde in een dag met 9 procent als gevolg.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=pShKu2icEYw&feature=emb_logo

 

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief