Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meevaller voor schuldeisers DSB – Elsevier-strateeg: data-achterstand Europa is geen ramp

En verder: Annette Reijsersen Communicatievrouw van het jaar, genomineerden innovatieprijs bekend en Corona komt met milieuvriendelijk sixpack

meevaller voor schuldeisers DSB

1. Schuldeisers DSB krijgen meer geld terug

Banken die vorderingen hebben uitstaan bij het failliete DSB krijgen meer geld terug dan was gedacht, schrijft Het Financieele Dagblad. In 2009 moesten Nederlandse banken zo’n €3,7 miljard bijeenbrengen zodat Nederlandse rekeninghouders van DSB, zoals het depositogarantiestelsel voorschrijft, hun banktegoeden tot €100.000 terug konden krijgen. Recentelijk werd bekend dat de banken de hoofdsom van de lening terugkrijgen. Nu alle vorderingen zijn betaald blijft er nog €367 miljoen over. Hierdoor kan meer dan de helft van de €669 miljoen die schuldeisers aan rente tegoed hebben worden uitgekeerd. De curator laat weten dat het overgrote deel naar Nederlandse banken zou gaan. Een groot deel van de 30.000 schuldeisers kwam eerder met de curatoren overeen dat ze afzien van hun aanspraak op rentebetalingen als ze hun vordering volledig kregen uitbetaald.

2. Elsevier-strateeg: Europa heeft strijd met VS om data-analyse nog niet verloren

Facebook, Google, Amazon en Alibaba. Alle grote dataverzamelaars komen van buiten Europa. Alexander van Boetzelaer, Executive Vice President Strategy bij wetenschappelijk en medisch uitgever Elsevier, concludeert dat Europa de eerste slag om data heeft verloren. Volgens hem is dat geen ramp, omdat de toekomst in data-analyse zit en daar ligt het speelveld nog open. Hij denkt dat Europa de slag om data-analyse niet hoeft te verliezen. ‘Je kunt de regels bepalen. Eisen stellen aan de kwaliteit van data, aan de herkomst.Vergeet ook niet de algoritmes die op data worden losgelaten. Die nemen zelfstandig beslissingen. Komen die fair tot stand? Zijn ze te reconstrueren, of komen ze uit een black box?’ In de optiek van Van Boetzelaer zullen veel partijen zich richten op het ontwikkelen van gepersonaliseerde medicijnen. Om de daarvoor benodigde patiëntendata te krijgen zou Europa moeten aansturen op één uniform patiëntenbestand.

3. Annette Reijersen gekroond tot Communicatievrouw van het Jaar

Mocht u dit weekend een prachtige roman hebben gelezen dan kan dat zomaar de verdienste zijn van Annette Reijersen van Buuren. De manager Merk, Marketing & Communicatie van Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) heeft namelijk de titel Communicatievrouw van het Jaar in de wacht gesleept. De prijs kreeg ze voor haar ombouw van de communicatie bij het gezamenlijk promotiebureau van de Nederlandse boekenbranche. Reijersen voerde daar het zogeheten ‘merkdenken’ in en introduceerde de overkoepelende ‘pay off’ (slagzin – red.) ‘een boek kan zoveel doen’. Juryvoorzitter Noud Bex omschreef Reijersen van Buuren metaforisch als een ‘bevlogen hovenier’: “Ze heeft gesnoeid, gezaaid en water gegeven”. Stefan Meershoek, marketing- en communicatieadviseur bij pensioenuitvoerder PGGM, is verkozen tot Communicatietalent van het jaar.

4. Genomineerden Nederlandse Innovatie Prijs 2019 bekend

De kanshebbers voor de Nederlandse Innovatie Prijs 2019 zijn bekend. Koeientoiletproducent Hanskamp AgroTech, industrieel familiebedrijf VDL Groep en (regen)waterzuiveringssysteembouwer D2D Water Solutions strijden om de innovatief gespelde innovatieprijs. De prijs hoort bij de Nederlandse Monitor, een grootschalig jaarlijks survey-onderzoek naar Nederland. Dit onderzoek staat onder leiding van hoogleraar strategisch management en innovatie Henk Volberda. De winnaar wordt woensdag bekendgemaakt tijdens het televisieprogramma De Wereld van Morgen op NPO 1.

5. Corona wil milieu redden met schroefbare blikjes

Met het zomerse weer gaat er menig handzaam sixpackje mee richting het strand. In Nederland worden de biertjes doorgaans bijeengehouden door in plastic omhulsel. Sommige andere landen gebruiken allen plastic ringen die om de bovenkant van de blikjes gaan. Veel van dit plastic eindigt in de zeeën en oceanen, waar dieren verstrikt kunnen raken in de verpakkingen. Biermerk Corona denkt een oplossing voor dit probleem gevonden te hebben. Een blikje met een schroefsysteem aan de bovenkant van het blik. Vooralsnog lanceert Corona de schroefblikken alleen in de Mexicaanse thuismarkt. Wel heeft de brouwer het ontwerp open source gemaakt, zodat ook andere producenten van koude kletsers ermee aan de slag kunnen.

6. Must-read: De tragiek van de verkeersregelaar

Volkskrant-redacteur Jeroen van Bergeijk ging vijf weken lang undercover als verkeersregelaar. Aanvankelijk met het idee om de lezer een spiegel voor te houden over het lompe gedrag van verkeersdeelnemers. Met die onvriendelijkheid en agressie blijkt het mee te vallen, maar verder schetst de journalist een beeld van een weinig benijdenswaardige beroepsgroep. Lange dagen, lage lonen en vooral heel veel nutteloos werk. Verkeersregelaars worden vaak ingezet omdat ze goedkoper zijn dan tijdelijke verkeerslichten. ‘Als je twaalf uur voor je uit staat te kijken zonder een noemenswaardige handeling te verrichten, zijn het de allerkleinste dingen die je op de been houden’, schrijft Van Bergeijk. Groet of glimlach dus naar elke verkeersregelaar die u tegenkomt.

7. Koffieautomaat: Miljardairs hebben het niet gemakkelijk

‘Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maak ik geld’, rapte Rico (ex-Opgezwolle) ooit wijselijk. Dat laatste geldt ook voor de BMW-erfgenamen Susanne Klatten (geschat vermogen € 17 miljard) en haar jongere broer Stefan Quandt (goed voor €14 miljard). In Manager Magazin vertellen ze over de minder leuke kanten van het miljardairsbestaan. Zo moet je vechten tegen het vooroordeel dat je de hele tijd op je jacht zit en heb je last van jaloerse niet-miljardairs. Anders dan menig ander grootindustrieel en ondernemer hebben der Geschwister geen probleem met de middelmaat. ‘De term middelmaat verbind ik niet blind aan iets negatiefs. Tussen de top en de bodem is ruim plaats voor een solide midden.’

Nieuws inhalen? Lees de 7 van vrijdag. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief