Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KPMG: schadeclaims na Vestia, groei Jumbo stagneert

Plus: Lidl blijft marktaandeel winnen, Arriva mag niet naar Brussel en Samsung domineert Europese tv-markt.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.

1. KPMG wacht schadeclaims, Deloitte vrijuit

KPMG, de accountant van woningbouwcorporatie Vestia, kan forse schadeclaims tegemoet zien nu de Accountantskamer hard oordeelt over het jaarverslag van 2010. De accountant heeft het jaarverslag over 2010 'onvoldoende professioneel' uitgevoerd. 'Door zijn verzuim heeft de betrokken accountant op een niet te onderschatten wijze de gedrags- en beroepsregels overtreden', oordeelt de tuchtrechter. KPMG kan nu forse schadeclaims tegemoet zien. Pieter Lakeman van de Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie (SOBI), die eerder een belangrijke rol speelde in de ondergang van DSB, is een van de partijen die een claim voorbereidt. Ook Vestia zelf heeft deze mogelijkheid altijd nadrukkelijk opengehouden. Vestia kwam in 2012 in grote financiële problemen met zijn derivatenportefeuille. De klachten die waren ingediend tegen een accountant van Deloitte, die eerdere jaarverslagen controleerde, zijn ongegrond verklaard.

2. Arriva mag Lage Landen Lijn niet exploiteren

Vervoerder Arriva mag de zogenoemde Lage Landen Lijn tussen Den Haag en Brussel niet exploiteren. Dit in tegenstelling tot de eerdere vewachting. De  verantwoordelijke Belgische dienst weigert het benodigde nationale veiligheidscertificaat af te geven. Hierdoor krijgt Arriva geen exploitatievergunning. De Lage Landen Lijn is een project van de gemeente Den Haag, de Brusselse luchthaven Zaventem en Arriva en moest Den Haag weer een directe treinverbinding met Brussel geven. Den Haag verloor zijn verbinding met de introductie van de Fyra. Arriva voldeed wel aan de algemene Europese eisen. 

3. Samsung domineert televisiemarkt

Het Koreaanse Samsung domineert de Europese tv-markt. Zowel de gehele markt als een aantal specifieke deelmarkten zijn stevig in handen van het bedrijf. Dat melden diverse media op basis van gegevens van GfK, dat de daadwerkelijke winkelverkopen meet. In de eerste helft van 2013 had Samsung een marktaandeel van 38 procent. LG is op grote afstand met 16,6 procent nummer twee. Philips is met 9,9 procent derde. Samsung is ook de grootste in lcd-tv's (39,6 procent), bij de smart tv's (44,1 procent) en 3d-tv's (44,3 procent). Lees ook:

4. KLM in conflict met voormalig Martinair-personeel

KLM staat in de rechtzaal tegenover 215 voormalig Martinair-medewerkers die nu voor de KLM werken. Die eisen dat ze beloond worden op basis van hun eerdere positie en ervaring bij Martinair. Eind 2011 stopte Martinair met passagiersvluchten en ging de groep medewerkers over naar KLM. Daar moesten ze onderaan de carrièreladder beginnen en werden hun arbeidsvoorwaarden sterk versoberd, stelt de Stichting Cabinebelangen, die de zaak aanspande. Wat vooral lijkt te steken is dat alleen het vliegend personeel er fors op achter uitging, terwijl medewerkers In flight services, de sleepdienst, en het grond- en kantoorpersoneel wel met behoud van arbeidsvoorwaarden overgingen naar KLM.

5. Techniek is hot

Studenten kiezen steeds vaker voor een technische studie. Nu al is het aantal aanmeldingen voor universitaire studies op het gebied van landbouw, natuur en techniek 20 procent hoger dan een jaar geleden. Mogelijk hebben de oproepen van de overheid en het bedrijfsleven om een technische studie te volgen geholpen. Er is een steeds groter tekort aan technisch geschoolde mensen. De crisis speelt ook een rol. De kans op werk is groot met een technische opleiding. Verder steeg het totaal aantal ingeschreven universitaire studendnten met 7 procent. De inschrijvingen zijn nog open, definitieve getallen volgen in oktober.

6. Lidl blijft marktaandeel winnen, groei Jumbo vlakt af

De Duitse discounter Lidl blijft hard groeien in Nederland. Het marktaandeel steeg in een jaar tijd met maar liefst 15 procent, om uit te komen op 8,6 procent. Een jaar geleden was dat 
7,5 procent. De omzet groeide met ongeveer 350 miljoen euro, rapporteert onderzoeksbureau Nielsen. Vorig jaar groeide Lidl ook al bijna met 20 procent. De groei van de discounter is grotendeels organisch. Ondertussen vlakt de organische groei van Jumbo af. Waar de markt 2,3 procent steeg, steeg de autonome omzet van de Jumbo-filialen met maar 2,1 procent. Vogens financieel topman Ton van Veen ligt de oorzaak voor een deel in de snelle expansie. Daardoor komen de filialen steeds vaker in elkaars verzorggebied te liggen.

7. Staking V&D duurt voort, Bijenkorf wel rond met de bonden

De werknemers van het Gronings distributiecentrum van V&D staken door. De medewerkers zijn het oneens met de ontslagvergoeding die V&D biedt. Volgens de vakbond ligt dat pakket 30 procent onder het sociaal plan dat vorig jaar nog gold. Het warenhuis zelf stelt dat het om een ontslagvergoeding gaat. Ondertussen heeft De Bijenkorf, dat een aantal provinciale vestigingen gaat sluiten, wel overeenstemming bereikt met de bonden. Het huidig sociaal plan wordt verlengd tot 2016. Hierdoor vallen ook de voorgenomen sluitingen onder de regelingen in het plan.

8. AVR definitief Chinees

De Europese Commissie heeft geen bezwaar tegen de overname van AVR door het conglomeraat onder leiding van Honkongse Cheung Kong. Er treedt geen verstoring van de marktverhoudingen op. Het consortium betaalt 943,7 miljoen euro aan Van Gansewinkel, dat nu nog de eigenaar is. AVR is marktleider in Nederland bij de winning van energie uit afval, met centrales in Rozenburg, Rotterdam en Duiven. Cheung Kong is het vehikel van de misterieuze Li Ka-Shing, ooit de de rijkste Chinees op aarde.

9. Getal van de dag: 1,2 procent

Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar goed nieuws mag gebracht worden. De Nederlandse huizenprijs steeg in juli 1,2 procent ten opzichte van een maand eerder. Daar stopt dan ook de goednieuwsstroom. In vergelijking met juli 2012 zijn de huizen nog steeds vijf procent van de waarde kwijtgeraakt. En voor de echte zwartkijker: in vergelijking met de top van de markt – augustus 2008 –  zijn de prijzen met 20 procent gedaald. Dit jaar verwisselden 54.860 huizen van eigenaar. Dat is een daling van 16,9 procent. Toch, die 1,2 procent, het is een zwaluw. 

10. De koffieautomaat: Bay&Air, klinkt als…

Radio 1 haalde maandag een radiospot van de commerciële concurrent BNR van de zender. BNR adverteerde op de publieke zender onder de trojaanse naam Bay & Air. Sjors Frölich, de huidig hoofdredacteur van BNR en voormalig stem van de publieke NCRV noemt de handelswijze van de STER 'kleinzerig'. In de commercial vermomt het radiostation zich als een luchtvaartmaatschappij met 'verbindingen naar alle steden' en veel businessclassgemak. De STER hanteert naar eigen zeggen al jaren de regel geen reclame voor commerciële concurrenten uit te zenden. Overigens kan directeur Radio Jan Westerhof de slimme actie van de concurrentie wel waarderen. 'BNR wist dit met slimmigheidje en op een grappige manier te omzeilen. BNR heeft ons bij de neus gehad.' Het spotje roept luisteraars op te surfen naar bayandair.nl. Wie doorklikt op de website van deze vermeende vliegmaatschappij komt terecht bij de nieuwe radiocampagne van BNR.

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief