1. JDE vandaag naar de beurs
JDE Peet’s, het moederbedrijf van onder meer Douwe Egberts en Pickwick, krijgt niet aanstaande woensdag maar vandaag al een notering aan de Amsterdamse beurs. Interesse bij institutionele beleggers zou zo groot zijn, dat de datum naar voren is geschoven. Het aandeel wordt geplaatst tussen de 30 tot 32,25 euro per stuk, de waarde van het bedrijf zou daarmee uitkomen op circa 16 miljard euro. De opbrengst zal worden gebruikt om de schuldenlast te verminderen. Omdat het bedrijf veelal levert aan supermarkten en minder aan de horeca, heeft het weinig last van de coronacrisis. Het is voor particulieren niet mogelijk om zich voor de beursintroductie in te schrijven.
2. Uber dumpt tienduizenden fietsen bij grofvuil
Bizarre beelden uit Amerika: tienduizenden e-fietsen van het merk Jump worden gedumpt door Uber. Jump was het elektrische deelfietsinitiatief van de Amerikaanse techscaleup, maar met de recente reorganisatie en massa-ontslagen is er klaarblijkelijk geen nut meer voor. Volgens een woordvoerder van Uber gaat het om oudere modellen. Ook heeft het bedrijf overwogen om ze te doneren, maar de fietsen vergen te veel onderhoud. Ook zijn er geen oplaadmogelijkheden voor consumenten beschikbaar. De nieuwere vloot fietsen wordt overgedragen aan deelstepstartup Lime, die de e-bikes in zijn portfolio opneemt.
More keep rolling in and getting trashed.🚲🗑️ Probably THIRTY semi loads🚚🚚🚚 or more so far … #SenselessWaste #BikesForKids 👧👦 @UberJump pic.twitter.com/ee3NmCP7If
— Cris Moffitt (@CrisMoffitt) May 27, 2020
3. FIOD houdt zzp’er aan voor misbruik steunmaatregel
De Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst FIOD heeft donderdag een 25-jarige man uit Naaldwijk aangehouden op verdenking van fraude met de recente TOGS-regeling. Ondernemers in getroffen sectoren konden eenmalig aanspraak maken op 4000 euro. Uit onderzoek blijkt dat de zzp’er het geld wel heeft aangevraagd, maar dat zijn bedrijf nooit kosten of omzet heeft gemaakt. Van omzetverlies door de coronacrisis is dus geen sprake. Het bedrag is dezelfde dag in contanten opgenomen. Er is beslag gelegd op de administratie, een computer en telefoons van de verdachte.
4. Tesla-topman Musk kan miljoenen aandelen inkopen
Ondernemer Elon Musk mag 1,7 miljoen aandelen Tesla kopen tegen een koers van 350 euro per stuk. Dat blijkt uit gegevens die het bedrijf heeft ingediend bij beurswaakhond SEC. De huidige koers van Tesla staat op circa 805 dollar, waardoor de waardoor Musk bij verkoop 770 miljoen dollar kan innen. De aandelen zijn de eerste tranche in een omvangrijke bonusregeling: het wordt uitgekeerd omdat het bedrijf meer dan 20 miljard dollar omzet draait en langdurig meer dan 100 miljard dollar waard was op de beurs. Musk moet de aandelen wel eerst kunnen kopen, de miljardair stelt op papier nagenoeg bankroet te zijn.
5. De MOOC’s staan op uit de dood
Coursera, Udacity, edX en vele andere platformen voor het collectief digitaal volgen van onderwijs hadden het de afgelopen jaren zwaar: eenmaal gestart maakte het gros van de deelnemers het programma nooit af. Door de coronacrisis lijken deze Massive Online Open Courses echter uit de dood herrezen. Dat is mooi, want via deze MOOC’s zijn colleges te volgen van onder meer Stanford, Harvard en het Massachusetts Institute of Technology (MIT) die normaal gesproken achter gesloten deuren plaatsvinden. Voor een klein bedrag is er vaak zelfs een certificering te krijgen. Coursera heeft tussen maart en mei 10 miljoen nieuwe gebruikers mogen verwelkomen, ver boven de verwachte groeicijfers, laat het bedrijf weten.
6. Must read: ‘KLM-miljarden komen nooit meer terug’
Nederland kan de miljarden die het uitleent voor de herstructurering van KLM op zijn borst schrijven, dat stelt FTM-journalist Ties Joosten. Op basis van de cijfers denkt Joosten dat het onmogelijk is voor het bedrijf om het geld binnen afzienbare tijd terug te betalen, mede door de (te) gunstige arbeidsvoorwaarden: ‘(…) Daar komt bij dat Air France-KLM te maken heeft met enorme loonkosten. Een KLM-piloot verdient gemiddeld genomen zo’n 70 procent meer dan een piloot werkzaam bij een low-budget airline. Bovendien maakt een gezagvoerder van KLM minder vlieguren, waarmee het vlieguurtarief van een piloot in dienst van de koninklijke luchtvaartmaatschappij ruim 95 procent hoger ligt dan bij een prijsvechter.’ FTM verwijst naar Lufthansa waar een deel van de lasten bij de bestaande aandeelhouders worden gelegd: in ruil voor steun van de Duitse overheid krijgt het 20 procent van de aandelen.
7. Koffieautomaat: Champagne-overschot door gebrek aan feesten
Door de wereldwijde lockdown worden er weinig champagneflessen geplopt en dat merken ze bij de Interprofessionele Champagnewijncomité (CIVC). De branchevereniging stelt dat er 100 miljoen flessen ongeopend op de plank blijven liggen. De opgelopen schade kan daarmee oplopen tot 1,7 miljard euro. De huidige druivenoogst mag met het oog op overschotten pas in 2022 gebotteld worden. Voor consumenten is er een lichtpuntje: mogelijk daalt de prijs, omdat producenten toch van hun voorraden af willen.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.