1. General Motors klaagt Fiat Chrysler aan
Autobedrijf General Motors klaagt concurrent Fiat Chrysler aan om dat die laatste jarenlang vakbond United Auto Workers omgekocht zou hebben. Fiat Chrysler zou in 2009, 2011 en 2015 miljoenen dollars hebben betaald aan UAW om collectieve onderhandelingen tussen GM en UAW in het nadeel van GM te laten uitvallen. Amerikaanse autoriteiten doen op dit moment onderzoek naar corruptie bij de vakbond en de voorzitter trad woensdag af vanwege het groeiende schandaal. Volgens GM wisten de hoogste rangen van Fiat Chrysler, inclusief toenmalig CEO Sergio Marchionne van de omkoperij. Het bedrijf eist schadevergoeding om ‘een decennialange ondermijning en samenzwering’ goed te komen. Volgens Fiat Chrysler is het doel van GM duidelijk: ‘We kunnen alleen maar aannemen dat het de bedoeling is om op deze manier onze fusie met PSA (van Peugeot, Citroën en Opel, red.) en onderhandelingen met vakbond UAW te verstoren.’
2. Vopak gaat werknemers digitaal volgen
Verpakkingsbedrijf Vopak draait een test waarbij werknemers elektronische pasjes dragen die hen op elk moment volgen. Niet alleen waar ze zich precies bevinden, maar zelfs of ze liggen of staan, op welke hoogte ze zich bevinden en of ze een werkvergunning hebben. De centrale ondernemingsraad (COR) heeft ernstige twijfels bij het plan. ‘Als het gaat om veiligheid, hebben we geen probleem. Maar de privacy ligt heel gevoelig. Waar loopt iemand, zit-ie op de wc? Wat gaat het bedrijf doen met die data?’ zegt Cees den Breejen, voorzitter van de COR, tegen Financieel Dagblad. Het bedrijf laat aan Nu.nl weten dat ‘privacy en de regelgeving hieromtrent onderdeel uitmaken van de test’. Vopak heeft wettelijk gezien instemming nodig van de ondernemingsraad om het volgsysteem te implementeren.
3. Google legt restricties op aan politieke advertenties
Voortaan kunnen adverteerders op Google geen boodschappen meer aan specifieke politieke doelgroepen tonen. Wel kunnen adverteerders nog selecteren op leeftijd, geslacht en locatie. Google zal ook politieke advertenties die duidelijk valse informatie bevatten, weren. Met het nieuwe beleid, dat volgende week in gaat in het Verenigd Koninkrijk (waar over een paar weken verkiezingen zijn), kiest Google voor een middenweg tussen Facebook, dat besloten heeft helemaal geen restricties op te leggen aan politieke advertenties en ze ook niet fact-checkt, en Twitter, dat politieke advertenties in z’n totaliteit verboden heeft.
4. Prosus: Takeaway heeft ‘beperkte blik’ op bezorgsector
Takeaway maakte woensdag de prospectus uit voor het bod op concurrent Just Eat uit, en Prosus, dat ook een bod op Just Eat heeft uitgebracht, sabelt het gelijk neer. Takeaway heeft een ‘beperkte blik’ op de sector, zegt Prosus. In Nederland biedt Takeaway alleen een platform (thuisbezorgd.nl) dat online bestellingen bij restaurants bezorgt, maar de restaurants bezorgt de maaltijden vervolgens zelf. Takeaway bezorgt dus niet. Dat is anders dan Just Eat, Uber Eats en Deliveroo (dat onderdeel is van Prosus), waar Britse klanten aan gewend zijn. Volgens Prosus onderschat Takeaway de investeringen, de ervaring en de schaal die nodig is om zelf maaltijden te bezorgen, zoals Just Eat dat doet.
5. Emirates-topman bedankt Greta Thunberg voor ‘focus op klimaat’
Tim Clark, voorzitter van de raad van bestuur van Emirates Airlines, geeft aan dat hij het gevaar van klimaatverandering niet snel genoeg heeft ingeschat. ‘We doen onszelf in de luchtvaartindustrie geen plezier door miljarden tonnen aan CO2 de lucht in te slingeren’, zei hij tegen de BBC. Hij is dankbaar dat Greta Thunberg en Extinction Rebellion de focus op klimaatverandering hebben gericht, al keurt hij niet alle acties die ze ondernemen goed. ‘We hebben deze focus nodig om besluiten te nemen’, zegt hij. Clark ziet niet veel heil in elektrische vliegtuigen. Hij ziet meer in synthesische brandstoffen, maar erkent dat die vooralsnog geen vatbare optie zijn. Emirates verbruikt op dit moment 100 miljoen vaten olie per jaar.
6. Must read: Waarom er geen Dyson-elektrische auto komt
James Dyson, de maker van de bekende stofzuigers, had grootse plannen: hij zou een superieure elektrische auto ontwikkelen en die in 2020 op de markt brengen. Een maand geleden werd het project afgeblazen, en aan Fortune vertelt Dyson waarom: ‘Het was gewoon niet commercieel levensvatbaar.’ Dyson zei ook: ‘Het is tragisch, want onze ingenieurs hadden een briljante auto ontwikkeld.’ Maar Dyson wilde de ‘innovatieve, nieuwe auto’ niet met verlies verkopen, zoals hij denkt dat concurrenten als Tesla en Nio doen. Het besluit om het project, waar al 2 miljard pond in was gestoken, te staken, is daarmee een interessante case study voor hoe het evenwicht tussen innovatie en winstgevendheid in stand moet worden gehouden.
7. Koffieautomaat: Hema haalt trui met runenteken uit handel
Oeps. Hema verkoopt een herentrui waarin runentekens verwerkt zijn die door extreem-rechtse groeperingen als vervanging van het hakenkruis gebruikt worden. Het gaat om het zogenaamde ‘odal rune’. De extreemrechtse politieke partij Nederlandse Volks-Unie verkoopt bijvoorbeeld sieraden met het symbool. Het is onduidelijk hoeveel truien er verkocht zijn, of er klachten over binnengekomen zijn en hoe groot de voorraad nog is, maar Hema is van plan de truien per direct uit de handel te halen.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.