Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fusie PostNL en Sandd onterecht goedgekeurd – KLM mag piloten niet vragen naar vaccinatiestatus

En verder: OPEC+ gaat meer olie oppompen, toch stijgt de olieprijs, NN-baas David Knibbe: 'Ik vind dat ceo's zichtbaar moeten zijn' en onderzoeker Sywert-deal heeft nu zelf ook integriteitsklacht.

postnl

1. Overheid gaf onterecht vergunning voor fusie PostNL en Sandd

PostNL heeft onterecht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een vergunning gekregen voor de overname van concurrent Sandd. Dat bepaalde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) donderdag in een hoger beroep dat het ministerie zelf aanspande.

In 2019 werd een overname van Sandd door PostNL niet goedgekeurd door de ACM, omdat hierdoor de marktmacht van het postbedrijf te groot zou worden. Toenmalig staatssecretaris Mona Keijzer besloot toch een vergunning te verlenen. Dit kan alleen als het maatschappelijk belang zwaarder weegt dan de beperking van de concurrentie.

Het CPB vernietigt nu definitief dat oordeel. PostNL en Sandd gingen meer dan een jaar geleden al samen verder. Volgens PostNL kan de fusie niet meer ongedaan gemaakt worden.

2. KLM mag nieuwe piloten niet vragen naar vaccinatiestatus

KLM mag nieuwe piloten niet vragen of ze gevaccineerd zijn. Dat heeft de rechtbank van Amsterdam bepaald tijdens een kort geding dat is aangespannen door de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers. De luchtvaartmaatschappij mag kandidaten niet afwijzen omdat zij niet gevaccineerd zijn of het vaccin niet willen nemen.

KLM wil nieuwe piloten vragen naar hun vaccinatiestatus, omdat ongevaccineerd personeel vanwege reisrestricties niet naar alle landen mag vliegen. Dit geldt ook voor vluchten boven bepaalde grondgebied. KLM had moeite met het vullen van de roosters en wilde daarom de maatregel invoeren. De rechtbank legt KLM een dwangsom op van 100.000 euro per overtreding.

3. OPEC+ gaat meer olie oppompen, toch stijgt de olieprijs

OPEC+ heeft besloten de productie van olie flink te verhogen in juli en augustus. Eerder werden al 432.000 vaten per dag extra uit de grond gehaald, de komende twee maanden moeten dagelijks 648.000 extra vaten olie geproduceerd worden. OPEC is een groep van landen met een oliebedrijf dat door de staat geleid wordt. Bij de OPEC+-vergaderingen zijn ook Rusland en Kazachstan aanwezig.

Door de sterk gestegen vraag en de onzekerheid over de beschikbaarheid van Russische olie steeg de olieprijs fors. Onder meer de VS drong aan op meer productie in de hoop dat de prijs daalt. Bij de eerste productieverhoging was dat niet het geval, en ook donderdag na de bekendmaking van dit nieuws steeg de prijs met een paar dollar, terwijl het eerder juist iets was gedaald.

De landen gaan meer olie oppompen omdat een te hoge prijs, ervoor kan zorgen dat de vraag naar olie daalt. En dat is pas echt slecht voor de zaken, legt beurscommentator Hans de Geus uit aan RTL Nieuws.

4. DAF-directeur Wolters vertrekt naar moederconcern Paccar

Harry Wolters, president-directeur van DAF, wordt vanaf 1 augustus bij het Amerikaanse moederconcern Paccar verantwoordelijk voor de aandrijfsystemen en elektrificatie van trucks. Wolters werkt 26 jaar bij DAF, sinds 2018 is hij directeur van het bedrijf. Harald Seidel wordt de nieuwe topman van DAF. Sinds 2017 is hij financieel directeur bij het bedrijf. Wereldwijd heeft DAF zo’n 9.000 personeelsleden.

5. Vertrekhal Schiphol alleen open voor wie binnen vier uur vliegt

Om de doorstroming op Schiphol te verbeteren zijn vanaf vrijdag alleen reizigers van wie de vlucht binnen vier uur vertrekt, welkom in de vertrekhal. Passenger assistants en kantoorpersoneel gaan de tickets van reizigers controleren. Reizigers die te vroeg zijn, moeten wachten bij Schiphol Plaza. Ook doet de luchthaven een oproep om niet te veel bagage mee te nemen. De maatregelen moeten de rijen bij incheckbalies en veiligheidscontroles spreiden en daarnaast sneller laten verlopen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: NN-baas David Knibbe: ‘Ik vind dat ceo’s zichtbaar moeten zijn’

Sinds 2,5 jaar is David Knibbe de hoogste baas bij verzekeraar Nationale-Nederlanden. Het FD spreekt met hem over de twijfels die hij had om ceo bij de verzekeraar te worden, de strategie van NN en hoe een verzekeraar kan bijdragen aan duurzaamheid.

Ook wordt gesproken over de rol van ceo’s. Volgens Knibbe is die namelijk veranderd. Ceo’s worden steeds meer betrokken bij maatschappelijke discussies. Daarom moeten topbestuurders zich meer mengen in het maatschappelijk debat, vindt de topman van Nationale-Nederlanden. ‘Als je maatschappelijk impact wil hebben, moet je wel met de maatschappij in gesprek.’

Lees ook: De route naar de top van David Knibbe (NN Group): ‘Hoe hoger je klimt, hoe argwanender mensen worden’

7. Bij de koffieautomaat: Onderzoeker Sywert-deal heeft nu zelf ook integriteitsklacht

Tegen de Deloitte-accountant die onderzoek doet naar de mondkapjesdeal tussen het ministerie van Volksgezondheid (VWS) en het bedrijf van Sywert van Lienden is zelf ook een integriteitsklacht ingediend. Gerrie Lenting zou ‘bewust een onjuiste financiële projectadministratie hebben gevoerd’ en daarmee een klant en een collega hebben benadeeld, blijkt uit informatie van de tuchtrechter voor accountants. Dat schrijft het FD.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens een woordvoerder van Deloitte gaat de klacht ‘over een interne administratieve kwestie uit 2015’. De woordvoerder benadrukt dat ‘dat er geen verband is met het lopende onderzoek naar Persoonlijke Beschermingsmiddelen voor VWS’.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates