Plus: 'AH lijdt onder bestedingen', lagere bonus voor Eelco Blok en Apple wil Tesla, aandeel explodeert.
Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:
1. Frits van Eerd wil niet van plofkip af
De Veghelse supermarktketen Jumbo heeft veel last van de spotjes waarin Wakker Dier consumenten oproept 'geen vreselijke plofkip' meer te kopen bij Jumbo. De spotjes raken Jumbo-topman Frits van Eerd in zijn hart, zo vertelde hij donderdagochtend in een interview met het Radio 1 Journaal. Toch is de Veghelse supermarktketen volgens Van Eerd niet van plan te stoppen met de verkoop van de goedkope kip. Vlees met een laagste-prijsgarantie is volgens de topman een belangrijke succesfactor van Jumbo.
2. Boer: 'AH lijdt onder bestedingen'
Albert Heijn lijdt onder de zuinige bestedingen van consumenten. Ceo Dick Boer van Ahold: 'De consument heeft de hand op de knip door fors oplopende werkloosheid en problemen met hypotheken. De consument is heel voorzichtig in zijn bestedingen, de mandjes zijn wat leger. We zien wel wat positieve signalen, dat het weer wat aantrekt, maar daar merkt retail nog niet veel van. Ook in Amerika ligt er druk op de consumenten door continue hogere belastingen en lasten. Door de online groei en de expansie in België staan de marges onder druk.' Het moederbedrijf van Albert Heijn realiseerde vorig kwartaal een nettowinst van 215 miljoen euro, tegen 240 miljoen euro een jaar eerder. Lees ook:
3. Lagere bonus voor Eelco Blok
KPN-topman Eelco Blok krijgt over 2013 een lagere bonus dan over het voorgaande jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van het telecombedrijf. De kortetermijnbonus van Blok over 2013 komt uit op 214.500 euro, tegen 400.000 euro een jaar eerder. Daarnaast krijgt de bestuursvoorzitter voor 166.095 euro aan aandelen toegekend. Die langetermijnbonus vertegenwoordigde over 2012 nog een waarde van 269.800 euro. De bonussen komen bovenop het vaste salaris van Blok, dat in 2013 met 857.171 euro 50.000 euro hoger was dan een jaar eerder. Inclusief pensioenrechten ging de totale beloning met ruim 2 ton omlaag tot 1,4 miljoen euro.
4. Rabo wil snel imagoherstel
Rabobank zet 'alles op alles' om het beschadigde imago van de bank te herstellen. De reputatie van de coöperatieve onderneming liep vorig jaar een fikse deuk op door het schandaal rond de manipulatie van het Libor-rentetarief. Ook raakte het blazoen van ‘de bank die het anders doet’ bezoedeld door het dopingschandaal rond de Rabo-wielerploeg. 'Het herstel van het geschonden vertrouwen heeft hoge prioriteit. Er zijn niet zozeer veel klanten weggegaan, maar we hebben onze klanten wel teleurgesteld’, zei interim-bestuursvoorzitter Rinus Minderhoud donderdag tijdens een presentatie van de jaarcijfers van de bank.
5. Apple wil Tesla, aandeel explodeert
Winst maakt Tesla nog niet. 2013 leverde een verlies van 74 miljoen dollar op. Beleggers laten zich daar niet door afschrikken: het aandeel is extreem geliefd. De koers steeg sinds februari 2012 met meer dan 600 procent. Opvallend was ook de koersexplosie in de afgelopen zes weken: de waarde van het aandeel verdubbelde en staat inmiddels boven de 250 dollar. Tesla is een hype. Het omhoog vliegen van de koers heeft alles te maken met aanhoudende overname-geruchten. Apple zou flirten met Tesla.De autofabrikant uit Silicon Valley verwacht dit jaar wereldwijd ruim 35.000 auto's te verkopen en is daarmee een bescheiden speler op de mondiale automarkt. Lees ons interview met de oprichter van Tesla:
6. Russen nemen Siebel over
De failliete juweliersketen Siebel wordt overgenomen door het Russische Moscow Jewelry Factory. Dat maakte curator Marinus Pannevis gisteren bekend. De twaalf winkels van Siebel die tijdelijk waren heropend, sluiten hun deuren zaterdagavond weer. Moscow Jewelry is van plan om de winkelketen binnen twee weken te heropenen voor het publiek. Siebel heeft in totaal 36 winkels. Het Russische bedrijf wil het aantal winkels de komende drie jaar uitbreiden tot meer dan zestig.
7. Toch meer omzet voor horeca
In het vierde kwartaal van 2013 heeft de horeca 1,0 procent meer omzet behaald dan een jaar eerder. Hoewel de omzet toenam, daalde het volume met 0,6 procent. De prijzen stegen met 1,6 procent. Cafés blijven in zwaar weer zitten. Zij hebben in het vierde kwartaal 5 procent minder omgezet. Lunchrooms en snackbars presteerden het best en realiseerden 3 procent meer omzet. Bij een prijsstijging van 1,8 procent nam het volume van de deze fastservicezaken met ruim 1 procent toe. Ook hotels deden het met een omzetstijging van 2,9 procent prima
8. Heijmans op weg naar herstel
Voor bouwbedrijf Heijmans uit Rosmalen wordt het jaar 2014 een overgangsjaar op weg naar herstel. Het bedrijf denkt dat de bodem op de woningmarkt is bereikt en dat die in 2014 weer zal aantrekken. De eerste tekenen van herstel zijn te zien. Dat meldde het bedrijf vandaag tijdens de presentatie van de jaarcijfers van 2013 in Amsterdam. Heijmans voorziet dat de woningmarkt pas eind 2014 of begin 2015 weer echt op gang zal komen. "Dan zullen we pas het herstel ook in onze cijfers zien', aldus topman Bert van der Els. Volgens de Heijmans-top wordt 2014 echter nog een 'lastig en taai' jaar, maar het bedrijf stelt klaar te zijn voor herstel. De onderneming behaalde over 2013 een nettowinst van 2 miljoen euro.
9. Getal van de dag: 4
De Twentse producent van technisch textiel TenCate heeft de omzet in 2013 met 4 procent zien dalen tot € 1,012 miljard. Belangrijkste oorzaak is een sterke daling van de defensiegerelateerde omzet. De winst bedroeg vorig jaar € 19 miljoenen viel iets lager uit dan het jaar ervoor (€ 22,3 miljoen). Volgens bestuursvoorzitter Loek de Vries hebben vooral de private markten zich positief ontwikkeld. TenCate maakte eerder deze week bekend dat het hightechconcern materialen gaat leveren aan Alfa Romeo, onderdeel van het Italiaanse Fiat. De nieuwe Alfa sportwagen wordt gebouwd met koolstofvezels uit Nijverdal en TenCate is ook met andere autoproducenten in gesprek over levering van composietconstructies.
10. Koffieautomaat: En O'Leary stunt verder
Als het aan Michael O'Leary ligt, vliegen we in de toekomst voor een schijntje naar de Verenigde Staten. De topman van Ryanair denkt dat zijn luchtvaartmaatschappij over enkele jaren dit soort transatlantische vluchten kan gaan verkopen, zo vertelde hij tijdens een event waar The Independent over schrijft. De vluchten zullen van 12 tot 14 Europese steden naar 12 tot 14 Amerikaanse bestemmingen gaan vliegen, als het aan O'Leary ligt. Er zit uiteraard een kleine adder onder het gras, want reizigers zullen wel moeten bijbetalen voor allerlei extra's – van bagage tot eten. Lees verder:
Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.