1. Endemol Shine draait verlies van 351 miljoen euro
De internationale televisieproducent Endemol Shine Group heeft vorig jaar een nettoverlies geleden van 351 miljoen euro. Endemol Shine Group, met het hoofdkantoor in Amsterdam-Zuidoost, kende daarnaast een omzet van 1,9 miljard euro. Dat is 5 procent minder dan een jaar eerder. Belangrijke reden voor het verlies is de torenhoge schuldenlast, die het bedrijf tot aanzienlijke rentebetalingen noopt. Ook moest Endemol Shine vele miljoenen afwaarderen op programma’s en goodwill en werden de resultaten negatief beïnvloed door valuta-effecten. De tv-producent ontstond in 2014 toen het Nederlandse Endemol en het Britse Shine fuseerden. De aandelen zijn in handen van het Amerikaanse private-equityhuis Apollo en mediaconcern 21th Century Fox van de familie Murdoch. Bij het concern werken bijna vijfduizend mensen, van wie ruim vierhonderd in Nederland.
2. Macron wint overtuigend zonder overtuiging
Frankrijk heeft in de presidentsverkiezingen gekozen voor een liberale, pro-Europese koers en de euro deed daarop haar hoogste punt aan in een half jaar tijd. Beleggers waren bang voor onrust op de financiële markten bij een onverwachte verkiezingsuitslag, maar de uitslag van de Franse verkiezingen was zoals de peilingen voorzagen: een ruime winst voor Macron ten koste van de nationalistische Le Pen. Toch bleek het geen klinkende overwinning. Macron haalde in de tweede ronde van de verkiezingen 66 procent van de stemmen, Le Pen 34. De opkomst bedroeg nog geen 75 procent en 11,5 procent blanco stemmen zijn niet meegeteld. Volgens peilingen werd daarnaast slechts 40 procent van de kiezers van Macron gemotiveerd door instemming met zijn persoon en programma. De overige 60 procent wilde Le Pen tegenhouden. Daarmee wint Macron met slechts 16,764 procent die daadwerkelijk voor hem koos.
3. Meer winst en bezoekers voor Bijenkorf
Het gaat goed met warenhuis De Bijenkorf. Zij trok vorig jaar 2 procent meer bezoekers dan een jaar eerder, zag de omzet met 4 procent oplopen en de operationele winst zelfs met 39 procent. Van 10,6 miljoen euro naar 14,7 miljoen euro vorig jaar. Het luxe segment groeit daarbij het hardst. Ook online gaan de zaken ook goed. ‘De webshop groeide in 2016 van alle verkooppunten het hardst en is goed winstgevend’, aldus het bedrijf. ‘Verkoop via tablets in de winkels groeide met tientallen procenten en de Bijenkorf.be werd populairder in België.’ In 2013 is De Bijenkorf op de luxetoer gegaan. Toen kondigde het bedrijf ook de sluiting aan van vijf van de twaalf winkels. Er werd veel geld uitgetrokken voor het aantrekken van nieuwe merken en het verbouwen van de resterende vestigingen.
4. Nederland na VS grootste avocado-importeur
Nog nooit voerde ons land zoveel avocado’s in als vorig jaar: we hebben voor een recordbedrag van 433 miljoen euro binnengehaald, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Dat is een verviervoudiging in acht jaar tijd en wanneer dat groeitempo doorzet, kunnen we over een paar jaar miljardenspeler zijn. Bijna 80 procent van de avocado’s is bestemd voor andere Europese landen. Nederland voert de vruchten met name door naar Duitsland, Zweden, Noorwegen en Denemarken. Toch neemt de populariteit van de avocado ook bij Nederlanders zienderogen toe. In 2008 waren 10 miljoen kilo avocado’s bestemd voor de Nederlandse markt, in 2016 was dat toegenomen tot 39 miljoen kilo.
5. Manager van de dag: Eric Berkhof
Algemeen directeur Eric Berkhof van de Van Mossel Automotive Group kan niet lachen om de advertentie die FNV-metaal in een Waalwijks weekblad heeft geplaatst. Het betreft een vacature voor een nieuwe werkgever, geplaatst namens ontevreden werknemers. Zo was er onder andere te lezen: ‘De professionals bij Van Mossel zijn op zoek naar een werkgever die hun vakmanschap wel waardeert.’ Berkhof geeft aan zich volledig aan de CAO te houden en doet de actie van FNV af als het winnen van zieltjes van een vakbond die het erg lastig heeft. ‘Dit is onder de gordel. We waren in goed gesprek met de FNV en hebben niets, maar dan ook helemaal niets fout gedaan’, aldus Berkhof.
6. Tweet van de dag: Yves Leterme
Belgisch oud-premier Yves Leterme gaf op Twitter een sneer aan Wouter Bos. Hij haalde daarmee zijn gram over de uitspraken die Bos als Nederlandse minister van Financiën deed bij de nationalisatie in 2008 van de Belgische bankverzekeraar Fortis. Waar de Nederlandse overheid de Nederlandse tak van Fortis liet samensmelten met het door Fortis overgenomen ABN Amro, daar bracht de Belgische staat de Belgische tak van Fortis na de nationalisatie onder bij het Franse BNP Paribas. ‘Nederland heeft de gezonde delen van Fortis gekocht’, zei Bos toen. Leterme moest nu, 9 jaar na dato, even zijn frustraties kwijt over die opmerking.
Verkoop BNP-aandelen met meerwaarde. Missch moet ik Wouter Bos nog eens bellen… Over "goede en slechte delen".#Fortis
— Yves Leterme (@YLeterme) May 4, 2017
Vorige week verdiende België ongeveer 2,1 miljard euro door een kwart van de aandelen in BNP Paribas op de beurs te verkopen.
7. Koffieautomaat: Bier!
(en plas bah!)
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.