Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Easyjet vliegt elektrisch naar Londen – Shell gaat schatkist spekken

En verder: Duise zeesluis ramp voor BAM, Dubieuze praktijken van Otto en Monopoly komt met variant waar vrouwen meer verdienen.

1. Easyjet wil binnen tien jaar elektrisch naar Londen

De Britse prijsvechter Easyjet heeft zijn zinnen gezet op serieus elektrisch, dan wel hybride vliegen. Binnen tien jaar moet er een kist met ruimte voor 150 passagiers tussen Amsterdam en Londen vliegen. Easyjet heeft daartoe de samenwerking gezocht met Airbus en specialist Wright Electric. Dat bevestigt directeur William Vet aan De Telegraaf. Het kabinet wil dat Nederland voorloper wordt in toepassingen van elektrische en hybride aandrijvingen in vliegtuigen om de uitstoot van CO2 het hoofd te bieden en iets aan de herrie te doen. Tot nog toe is het alleen gelukt kleine sportvliegtuigen geschikt te maken voor die schonere vorm van vliegen. Of het vliegtuig dat straks elektrisch naar Londen vliegt gebruik maakt van geavanceerde accu’s, een hybridemotor of waterstoftechnologie, moet de toekomst uitwijzen.

2. Shell, Philips en Akzo gaan schatkist spekken

Het kabinet voert een maatregel door die ervoor zorgt dat multinationals als Shell en AkzoNobel meer winstbelasting in Nederland gaan afdragen. De NOS hoort van bronnen dat het kabinet een initiatiefwet van Groenlinks daartoe overneemt. Dat betekent dat de grote multinationals vanaf 2021 flink in de buidel moeten tasten. Nu nog is het zo dat zij buitenlandse verliezen als aftrekpost opvoeren met als gevolg dat ze in Nederland amper winstbelasting betalen. De maatregel levert de schatkist flink wat geld op, te gebruiken voor lastenverlichting voor alle bedrijven.  Shell, dat jaarlijks ongeveer een miljard euro winst maakt, zou straks zo’n 250 miljoen winstbelasting moeten afdragen. Voor Philips en Akzo gaat het vermoedelijk om tientallen miljoenen euro’s aan extra belasting per jaar. De draai die premier Rutte maakt is opmerkelijk. Een half jaar geleden nog verdedigde hij met hand en tand (maar zonder succes) de afschaffing van de dividendbelasting, juist in het voordeel van diezelfde multinationals die nu de dupe worden.

3. Over Imtech en de bestuurdersaansprakelijkheidverzekering

Het woord telt 39 letters en bijna alle bestuurders en toezichthouders van beursgenoteerde bedrijven hebber er één: een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Die van drie oud-commissarissen van het zo pijnlijk gevallen Imtech ook, alleen weigerde de Amerikaanse verzekeraar CNA hun advocaatkosten te betalen. Daar stak de rechter in Haarlem in een kort geding een stokje voor. De zaak gaf een interessant inkijkje in de wereld van die verzekeringsoort, laat NRC weten. Zo blijkt Imtech zijn bestuurders en commissarissen voor in totaal 75 miljoen euro te hebben verzekerd bij verschillende buitenlandse verzekeraars. CNA was van mening dat de commissarissen bewust hadden meegewerkt aan misleiding rond de val van Imtech, maar daarvan vond de rechter geen spoor. En dus moet de verzekeraar nu alsnog over de brug komen.

4. H&M laat vastgoedverhuurder retouren betalen

De Zweedse kledingketen H&M probeert op een creatieve manier de kosten voor alle teruggestuurde shirtjes te dekken. Te beginnen bij de 304 zaken in het Verenigd Koninkrijk. Geschat wordt dat van alle online aankopen tussen een kwart en de helft wordt geretourneerd. De huur die de winkels aan de pandeigenaren betalen is meestal bepaald op basis van onder meer de omzet. Wat zegt H&M nu? Al die teruggestuurde kledingstukken moeten in wezen van de omzet worden afgetrokken. En dat komt er in feite op neer dat de pandeigenaren de retourkosten voor hun rekening gaan nemen. Op verschillende plekken wordt over het model nagedacht, zegt Forbes.

5. Duitse zeesluis is wellicht reden koersdaling BAM

Voor 346 miloen euro won BAM in 2014 de opdracht om een vijfde sluis te bouwen in het Noordoostzeekanaal bij het Duitse Brunsbüttel. Nu blijkt die bouw niet alleen honderden miljoenen euro’s meer te kosten, maar ook nog eens veel langer te duren dan gepland. En dat kan wel eens de reden zijn waarom de bouwer aan het begin van de zomer een winstwaarschuwing afgaf, meldt het FD. De koers van het aandeel kelderde prompt met dertig procent. Vorige week zette BAM zijn topman in Duitsland aan de kant. Sindsdien is Jan Wierenga er de bestuursvoorzitter. De problemen met de zeesluis zijn nog lang niet voorbij. Gevreesd wordt dat het project meer dan een miljard euro gaat kosten. Dat komt niet allemaal voor rekening van de bouwer, maar die reserveert wel vast 90 miljoen euro. Vakblad Cobouw zocht uit dat één van de andere grote, verlieslatende projecten waarover BAM in de winstwaarschuwing spreekt, waarschijnlijk het Museum van de Toekomst in Dubai is.

6. Must read: De dubieuze wandel van uitzendcowboy Otto

Otto Cornelissen liet de afgelopen jaren een spoor aan dubieuze plof-bv’s en faillissementen na, schrijft het FD. De man die bekend werd als pionier met Otto Workforce, moet al een tijd een horde schuldeisers van zich af slaan. In 2000 haalde hij als eerste op grote schaal Poolse seizoenarbeiders naar Nederland. Vier jaar later verliet hij het bedrijf en richtte met wisselend succes andere ondernemingen op. Een jaar geleden zat hij een maand vast, omdat hij volgens de rechter weigerde opening van zaken te geven aan de curator. Die werd ingeschakeld vanwege vier failliete bedrijven op naam van de oud-pionier, alsmede een zestal turboliquidaties. Met zijn laatste uitzendonderneming, DeGraaf Contracting, gaat het ook mis. De betalingsachterstanden lopen snel op bij het Amsterdamse TCP dat freelancers payrollt voor onder meer ING. RBS besluit niet meer bij te springen om de miljoenen die TCP aan de freelancers moet betalen – maar dat nioet kan omdat DeGraaf niet over de brug komt – te financieren. Cornelissen zelf vindt dat in hem een zondebok gezocht is voor wanbestuur van zijn klanten. Hoewel de bewijzen voor zijn dubieuze wandel zich opstapelen, bezweert hij ‘niet de Holleeder van de uitzendwereld’ te zijn. FD volgde de gangen van Cornelissen de afgelopen jaren en schetst een onthutsend beeld, ook over wat kennelijk allemaal kan in de uitzendwereld.

7. Koffieautomaat: In nieuwste Monopoly-spel verdienen vrouwen meer

Hasbro heeft een nieuwe variant van het immens populaire bordspel Monopoly op de markt gebracht. En wel een heel bijzondere. Ms. Monopoly speelt erin de hoofdrol, een dame met een jasje, een beker koffie in de ene hand en de andere stoer op de heup. In dit spel krijgen vrouwelijke spelers meer geld als ze over Start komen dan mannen. Aan het begin bedeelt de bank ze ook net iets beter. Senior Marketingdirecteur van Hasbro Jen Boswinkel, zegt tegen USA Today dat de tijd rijp is voor een spel als dit. ,,Het laat zien dat iedereen een keer aan de beurt komt, en dat het nu de beurt aan de vrouw is.” Wie het speelt maakt mee hoe Mr Monopoly de scepter overhandigt aan zijn nichtje. Onderweg kom je allerlei dagelijkse zaken tegen waarvan niet veel mensen weten dat ze door vrouwen werden uitgevonden.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief