1. BMW dreigt met contract VDL Nedcar
De innige samenwerking tussen BMW en VDL Nedcar hangt aan een zijden draadje. Het Duitse concern wil af van een contract waardoor de enige Nederlandse autofabriek ook vanaf 2023 verzekerd was van productie. Dat bevestigen goed ingevoerde bronnen aan het FD, na berichtgeving door De Limburger. Het nieuws is een grote klap voor VDL Nedcar, dat sinds halverwege 2014 in het Limburgse Born auto’s in elkaar zet voor BMW. Vorig jaar rolden er nog bijna 175.000 Mini’s en X1-modellen van het Duitse automerk uit de fabriek. BMW wil in ieder geval stoppen met de productie van de BMW X1. Industrieconcern VDL haalt met de BMW-deal €3 mrd aan winstgevende omzet binnen. Voor de bijna 5.000 werknemers bij VDL Nedcar breekt een onzekere periode aan.
2. 36 procent meer faillissementen
De coronacrisis zal diepere sporen trekken dan de kredietcrisis, Nederland moet dit jaar rekening houden met 36 procent meer faillissementen. Dat stelt kredietverzekeraar Coface in een donderdag gepubliceerd onderzoek naar de economische gevolgen van het corona-uitbraak. Hoewel de meeste landen van het slot gaan en de bedrijvigheid in Europa geleidelijk en gedeeltelijk herstelt, komt de redding voor veel bedrijven te laat. Coface gaat uit van een daling van het mondiale bbp van 4,4 procent, mits een tweede coronagolf uitblijft.
3. Corendon aan infuus van banken en overheid
Reisorganisatie Corendon was op weg naar het beste jaar ooit, tot het coronavirus roet in het eten gooide. Nu dreigt ontslag voor een kwart van het personeel en hangt de reisorganisatie aan het infuus van de banken en de overheid. Baas Steven van der Heijden vertelt over de grote worsteling. ‘Langzaam vielen boekingen stil, steeds meer landen troffen maatregelen. Uiteindelijk ging het om 200.000 annuleringen. We waren op weg naar het beste jaar ooit qua boekingen en marges en nu zitten we in de overlevingsstand. We hebben het overleefd dankzij steunmaatregelen, de overheid heeft ons heel adequaat geholpen.’
4. EU gaat valse concurrentie China te lijf
Chinese bedrijven die met financiële steun van hun overheid Europese concurrentie de loef afsteken bij overnames en aanbestedingen? Als het aan de Europese Commissie ligt, komt daar een eind aan. Woensdagmiddag publiceerde het dagelijkse bestuur van de EU de instrumenten die het daarvoor denkt nodig te hebben. In het uiterste geval kunnen die ertoe leiden dat een overname niet doorgaat of dat een partij niet mag meedingen naar een opdracht. De Commissie geeft daarmee gehoor aan de wens van een aantal lidstaten, waaronder Nederland.
5. Werkgeversclub: ‘Meer loonoffers onvermijdelijk’
Werkgevers en vakbonden stevenen dit najaar af op een stevige botsing over arbeidsvoorwaarden, denkt werkgeversvereniging AWVN. Bedrijven moeten bestaande loonafspraken kunnen openbreken en nieuwe afspraken kunnen versoberen. De coronacrisis noopt tot ingrijpende maatregelen. ‘Die zijn onvermijdelijk’, zegt AWVN-directeur Raymond Puts tegen het FD. ‘Ik denk niet in groten getale, maar er zullen in de zwaarst getroffen sectoren meer voorstellen op tafel komen voor een loonoffer.’
6. Must read: Lefgozer Matt Maloney
Mooi portret van Matt Maloney, de toekomstige compagnon van Jitse Groen (Just East Takeaway) op fd.nl. Ze zitten na de fusie in één bestuurskamer. Met bravoure en vastberadenheid eigenden beide oprichters zich een flink deel van de markt toe: Maloney in de VS, Groen in Europa. Twee uitgesproken karakters, dat staat bijna garant voor vuurwerk en voor conflicten. Wie zal er winnen?
7. Koffieautomaat: Oostenrijk vliegt groener
Dat de Groenen in de Oostenrijkse regering zitten is te merken. Austrian Airlines krijgt alleen steun als ze voldoet aan een trits duurzaamheidseisen. Oostenrijk was er aanvankelijk niet voor te porren, toen Nederland vorig jaar met acht Europese landen in Brussel een gevecht wilde beginnen voor een Europese luchtvaartbelasting. Nu, ruim een half jaar later, stelt Oostenrijk ineens strenge klimaateisen aan de luchtvaart. Zo moet Austrian Airlines, in ruil voor een reddingspakket van 600 miljoen euro, onder meer korte binnenlandse vluchten schrappen en 30 euro belasting heffen op vluchten van minder dan 350 kilometer. Ticketprijzen onder de 40 euro zijn streng verboden.
Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.