Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

Plus: Branson voor vrede, overname in bouw en het onbegrepen succes van Sony.

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag: 

 1. BAM-ceo Nico de Vries stapt op

Topman Nico de Vries vertrekt per 1 oktober bij bouwbedrijf BAM. Hij wordt opgevolgd door medebestuurslid Rob van Wingerden. Dat maakte de onderneming donderdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. 'Ik heb de beslissing genomen om per 1 oktober terug te treden uit de raad van bestuur', zei De Vries in een toelichting. 'Dit geeft mijn opvolger de mogelijkheid volledige verantwoordelijkheid te nemen voor de programma’s ter verbetering van de prestaties en BAM naar de volgende fase in de ontwikkeling te leiden.'

Gisteren kreeg BAM een enorme dreun op de beurs, door een rapport van Kempen & Co, waarin het bedrijf een tikkende tijdbom wordt genoemd. Volgens analist Teun Teeuwisse heeft het bestuur weinig grip op wat er bij de dochtermaatschappijen gebeurt. De analist was de eerste die de puinhopen bij Imtech detecteerde. De analyse van Teuwisse is niet openbaar. Desondanks ging de koers van BAM ruim 16 procent onderuit in reactie op het uitlekken van het nieuws. Lees ook:  

 2. Branson, Polman en andere tycoons willen Poetin spreken

De Britse celebrity-ondernemer, miljardair en eigenaar van de Virgin Group Richard Branson wil samen met 15 bestuurders van grote bedrijven het gesprek aan met de Russische president Vladimir Poetin over de crisis in Oekraïne. Onder de 15 is ook Paul Polman, de Nederlandse ceo van Unilever. Unilever heeft grote belangen in Rusland. Branson en consorten willen met het gesprek bijdragen aan een vreedzaam einde aan het conflict in de Oekraine. De mondiale ondernemers willen ook Europese en Oekraïense leiders spreken en hopen dat zij met hun  'onderhandelingsvaardigheden' het verschil kunnen maken. Er is enige urgentie, ook in Rusland. Branson zegt dat hij bijna honderd ondernemers in Rusland heeft gesproken die allemaal ongerust zijn over de oorlog. 

 3. Budgetstrategie voor Air France

Air France gaat een nieuwe strategie voeren en een groot deel van  zijn korte tot middellange routes onderbrengen bij de goedkopere dochtermaatschappijen Transavia en Hop. Dat schrijft de Franse krant Les Echos, vooruitlopend op de nieuwe strategie die moederbedrijf Air France-KLM in september ontvouwt. Volgens de krant gaat Air France praktisch alle vluchten die geen passagiers aanvoeren voor vervolgvluchten vanaf het internationale knooppunt Parijs Charles de Gaulle, overhevelen naar een goedkoper opererend dochterbedrijf. Transavia richt zich daarbij op toeristen, terwijl Hop met name de binnenlandse Franse markt bedient. Alleen nog vluchten die de hub-functie van de nationale luchthaven ondersteunen gaan onder eigen vlag. 

 4. Overname in de bouw

VolkerWessels-dochter, bouwbedrijf Jongen, neemt de Weertse branchegenoot Meulen Groep over. Dat maakte moederconcern VolkerWessels bekend zonder daar overigens financiele details bij vrij te geven. Meulen heeft een jaaromzet van ongeveer 55 miljoen euro en er werken 175 mensen. Het bedrijf is vooral actief in Zuidoost-Nederland en België. Wesselsdochter Jongen is ruim twee keer zo groot met een omzet van 114 miljoen euro. Na de overname wordt het bouwbedrijf samengevoegd met aannemersbedrijf Louis Scheepers uit Roermond, dat al onderdeel is van Jongen. Het nieuwe bedrijf draagt de naam Jongen-Wessels.

 5. Het nieuwe bankgeheim: klantgerichtheid

Het nieuwe bankgeheim gaat niet over hoeveel u op uw rekening heeft, maar om het rapportcijfer dat de financiele dienstverleners kregen van toezichthouder AFM kregen voor hun 'klantgerichtheid'. De Consumentenbond, de Vereniging Eigen Huis (VEH) en beleggersvereniging VEB hadden hen daartoe opgeroepen. Slechts twee van de negen aangeschreven instellingen hebben positief gereageerd. Zeven instellingen hebben geen gehoor gegeven aan de oproep, omdat de score naar hun mening niet geschikt is voor publicatie, al lijken de verzekeraars nu toch openheid van zaken te willen geven. Openheid zou kunnen leiden tot transparantie en misschien wel klanten die op grond van dat inzicht kiezen voor een andere bank. De AFM beoordeelt elk jaar de mate waarin de grote banken en verzekeraars het belang van de klant centraal stellen, maar mag alleen een branchebreed cijfer naar buiten brengen. 

 6. Spigt Litigators spat uiteen

Het op processen gerichte  advocatenkantoor Spigt Litigators spat uiteen en houdt op te bestaan. Drie partners stappen met hun medewerkers over naar een ander advocatenkantoor, Brandeis. Het ging al langer slecht met Spigt Litigators en dat was in de markt bekend. Verschillende partners, onder wie medeoprichter van het kantoor Jerry Hoff, verlieten de afgelopen jaren het kantoor. Daarnaast daalde de omzet al jaren achtereen. Het einde van het kantoor volgt op een mislukte overname door het Amerikaanse kantoor Greenburg Traurig. Brandeis voert net als Spigt Litigators vooral processen voor klanten die een conflict hebben met de grote partijen in de juridische markt, zoals banken, accountantskantoren en de overheid.

 7. McDonald's in Moskou dicht

Vier vestigingen van de Amerikaanse keten McDonald’s in Moskou zijn op last van de Russische overheid gesloten. Volgens de Russische autoriteiten voor voedselveiligheid zijn er tijdens inspecties allerlei onvolkomenheden vastgesteld. Het aantal calorien in een hamburger zou wel tot drie maal zo hoog zijn als het bedrijf opgeeft en ook de hygiëne zou onder de maat zijn. McDonald’s heeft laten weten de Russische beschuldiging te bestuderen en te doen wat nodig is om de vestigingen weer open te stellen. Hoe reëel dat is, is onduidelijk. Vooral omdat Rusland een lange traditie kent dat er 'plotseling' iets mis is met een bepaald product of leverancier. Vorige week bleek er plotseling ook iets mis met whisky van het Amerikaanse merk Jack Daniel’s. Er werden verdachte stoffen in aangetroffen en de etiketten zouden niet aan de eisen voldoen. De sluiting van de vier fastfoodrestaurants lijkt vooral te passen in de handelsoorlog die het Westen momenteel met de Russen uitvecht. 

 8. 'Amerikaanse beurs zal imploderen'

Amerika is overgewaardeerd, het rommelt aan de beurs­horizon en de aandelen zullen 40 procent minder waard worden. Dit stelt Wellershoff & Partners-analist Oliver Dettmann. Hij ziet duidelijke tekenen van een nieuwe zeepbel. Eentje die eerst nog groeit onder invloed van het ruimhartige monetaire beleid. ‘De geschiedenis leert dat zo'n periode meestal gevolgd wordt door een zware beurscrash die de winst van de voorafgaande bullmarkt helemaal wegvaagt.’

Kern van het pessimisme van de de Zwitserse analist is de overdreven groeiverwachting voor de Amerikaanse economie van 4,5 procent. Hij verwacht een groei van 2 procent tot 2020 en een groei van anderhalf in de daarop volgende 10 jaar. Dan ligt ook winstgroei van bedrijven ver onder het historisch gemiddelde. Op grond hiervan stelt hij dat een implosie onvermijdelijk is en berekent hij een neerwaarts potentieel van meer dan 40 procent. 

9. Getal van de dag: -4 tot -6

Wie naar buiten kijkt zou haast denken dat het getal van de dag slaat op de temperatuur. Maar het is het consumentenvertrouwen dat een tik krijgt. Het daalde met 4 punten tot -6. Eerder nam het vertrouwen in de economische toekomst weer toe. Het hernieuwd pessimisme over de vooruitzichten voor het komende jaar hangt volgens het CBS waarschijnlijk samen met de gespannen internationale politieke situatie. Het pessimisme vertaalt zich ook in de koopbereidheid. Die deelindicator van het consumentenvertrouwen daalde met 2 punten tot -12. 

 10. Koffieautomaat: De keerzijde van Sony's succes

Succes is geweldig. Het is voor velen van ons de drijfveer. Succes is profijtelijk. En dat is de andere drijfveer. Maar succes kan ook nerveus en onzeker maken. Vooral als het waarom van het succes zo onduidelijk is als bij de Playstation 4 van Sony. De Playstation 4 is met 10 miljoen verkochte exemplaren een groot succes. Sony heeft de best verkopende spelcomputer van deze generatie in handen. Maar waarom? Ook Sony tast in het duister. En dat is dan wel weer zo eerlijk. In een interview met Eurogamer geeft topman Shuhei Yoshida toe dat ze bij het bedrijf niet helemaal snappen wat er aan de hand is. Hij toont zich vertwijfeld: 'Zodra we zulke goede verkoopcijfers zien, zegt ons instinct dat we ons ook zorgen moeten maken. Zijn we de hardcore gamers nu al aan het verzadigen? Als we nu al aan zoveel mensen een PS4 verkocht hebben, dan hebben we uiteindelijk minder mensen om hem nog aan te verkopen.' Tsja, succes is een weelde die alleen de sterkste schouders kunnen dragen. 


Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief