Een sprookje van 42 minuten, noemt Razek de jaarlijkse show van Victoria’s Secret. Of daar ook plek in is voor transmodellen en plus size modellen, wilde Vogue vorig jaar weten. ‘We hebben een show geprobeerd met plus size modellen in 2000. Wilde niemand zien, nu nog steeds niet’, aldus toenmalig CMO Edward Razek. Ook voor transmodellen zou geen ruimte zijn, al gaf Razek toe dat er wel over nagedacht was.
Nu het Braziliaanse transmodel Valentina Sampaio toch voor het lingeriemodel in actie gaat komen, lijkt Razek bij zijn standpunt te blijven: twee dagen na het nieuws kondigt hij zijn vertrek aan.
Dat hij niet direct na het interview opstapte, wijdde vier voormalige hoge managers in een interview met Business Insider aan het feit dat Razek samen met CEO Les Wexner een ijzersterke greep heeft op de bedrijfsvoering en het beeld dat uitgedragen wordt. Het lingeriemerk wilde vorig jaar niet op dat beeld ingaan.
Supermodellen
Razek begint in 1983 bij Limited Brands, het moederbedrijf van Victoria’s Secret. Als Vice President Marketing Limited Stores houdt hij zich bezig met verschillende labels. Na tien jaar schopt hij het in 1993 tot Vice President Director of Marketing, waar hij samen met Les Wexner komt te werken. Twee jaar later wordt hij verantwoordelijk voor de jaarlijkse modeshow van Victoria’s Secret, die dit jaar is afgelast na tegenvallende resultaten.
Eind jaren 90 wordt Razek verantwoordelijk voor alle marketinguitingen van Limited Brands. Hij wordt gezien als de architect achter de koers van Victoria’s Secret. In deze hoedanigheid werd Razek in 2007 benoemd tot een van de vijf machtigste mensen in de mode industrie, goed voor de opkomst van modellen als Tyra Banks, Heidi Klum en Gisele Bündchen.
Met die macht lijkt het nu gedaan. Uit een memo, in handen van de Amerikaanse Wall Street Journal wordt nu gerept over het pensioen van de 71-jarige Razek.