Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Onlyfans stopt met porno – Thuisbezorgd komt met ‘tankpas’ voor eten

En verder: Amazon plant warenhuizen, Britten kopen message provider Spryng, Adyen verdubbelt winst en Bloomon bijna in de zwarte cijfers.

Onlyfans stopt met porno – Thuisbezorgd komt met ‘tankpas’ voor eten
Je leest nu: Onlyfans stopt met porno – Thuisbezorgd komt met ‘tankpas’ voor eten

1. OnlyFans gaat porno weren onder druk investeerders

Slecht nieuws voor 130 miljoen gebruikers en vooral de content creators: de app OnlyFans verbiedt vanaf oktober porno, althans bijdragen waarop seksuele handelingen te zien zijn. Opmerkelijk, want het Britse sociale medium drijft nu juist op porno, gemaakt door mensen die geld verdienen via een abonnementsmodel. What gives? Investeerders en betaalplatformen mijden die pornografie aanbieden, terwijl OnlyFans op zoek moet naar vers kapitaal. ‘Om de toekomst van het platform te bewaken en om een inclusieve gemeenschap van makers en fans te blijven ontvangen, moeten onze richtlijnen zich ontwikkelen’, meldt OnlyFans. Gewoon bloot mag waarschijnlijk nog wel. Onlangs lanceerde OnlyFans al een ‘SFW’-versie, maar daarop loopt het nog niet bepaald storm.

2. Messagebird-concurrent verkocht aan Britten

Spryng, als zakelijke messaging provider een (kleine) concurrent van Messagebird en CM.com, is door zijn oprichters verkocht aan het Britse Commify. Oprichters Marc Rottinghuis en Alexander Wanders begonnen hun dienst al in 2006, als veilige tool voor de gezondheidszorg, maar breidden daarna uit in andere branches in Nederland, Duitsland en België. Inmiddels bedienen ze meer dan 2.000 klanten, maar ze willen met de Britten Europees doorgroeien en hun aanbod uitbreiden. Spryng zet jaarlijks 10 miljoen om, Commify is tien keer zo groot.

3. ‘Amazon komt met fysieke warenhuizen’

Amazon wil na zijn kleine gemakswinkels ook eigen warenhuizen openen in de VS. Dat zeggen ingewijden tegen zakenkrant The Wall Street Journal. De eerste filialen zouden komen in Ohio en Californië, met een – bescheiden – vloeroppervlak van tussen de 2.500 en 3.000 vierkante meter. Verwacht er elektronica, kleding en huishoudelijke artikelen, stellen de bronnen, alles van A-merken en Amazons eigen label. De uitbreiding in bakstenen winkels komt nadat Amazon de bestaande warenhuizen juist op de rand van de afgrond heeft gebracht met zijn online disruptie. Het is inmiddels de grootste kledingwinkel van de States.

4. Adyen verdubbelt winst door enorme groei online verkopen

Adyen gaat lekker op de hausse in online verkopen: de payment provider verwerkte het afgelopen halfjaar 216 miljard euro, ofwel 67 procent meer aan betalingen. De winst verdubbelde daardoor zelfs ruimschoots, tot 204,8 miljoen euro. De netto-omzet steeg met 46 procent en de groei komt vooral van bestaande klanten: meer dan 80 procent.

5. Bloomon maakt bijna winst

Een beetje mosterd na de maaltijd, aangezien de oprichters Bloomon een paar maanden geleden hebben verkocht aan het Britse Bloom & Wild, maar toch aardig om te weten: de bloemendisrupter heeft vorig jaar nog maar 1,2 miljoen euro verlies gemaakt, tegenover 4,3 miljoen euro een jaar eerder. Oké, toen Patrick Hurenkamp flink saneerde beloofde hij zwarte cijfers voor 2020, maar het gaat de goede kant op, concludeert Quote. Dat belde ook Hurenkamp zelf even: ‘We zijn druk bezig in Duitsland, voor ons een hele belangrijke markt. Onlangs hebben we ook het Franse Bergamotte overgenomen. We blijven lekker verder bouwen in Europa.’

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Just Eat Takeaway komt met tankpas voor eten

Vergelijk hem met een tankpas voor eten, de nieuwe betaalkaart die maaltijdbezorger Just Eat Takeaway introduceert voor  zijn zakelijke klanten. Werkgevers kunnen de pas aan hun werknemers verstrekken, zodat zij daarmee in aangesloten horeca hun maaltijden kunnen afrekenen zonder gedoe met bonnetjes. Voor de pas werkt Just Eat samen met Adyen. Eerder konden werkgevers hun werknemers al van Thuisbezorgtegoed voorzien, maar dat betrof uitsluitend online bestellingen..

Wat we ook tegenkwamen:

  • Leuk: Victor & Rolf doen het nu ook met Otrium (LinkedIn)
  • Lightyear neemt Wouter Vink aan, ooit hoofd marketing van Google Payments in de VS (ED)
  • Deze 7 bedrijven zijn binnen 3 jaar meer dan 1000 miljard waard (FastCompany)
  • Een pittig boekje open over de ondergang van De Telegraaf Mediagroep (FD)

MT/Sprout is er ook elke week als podcast: