Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Closing the Loop sluit megadeal – The Student Hotel 2 miljard waard

En verder: flitsbezorgers snoepen supermarkt 'maar' 500 miljoen omzet af, aanpassingen TikTok stellen Consumentenbond niet gerust en MUD Jeans claimt wereldprimeur met circulaire spijkerbroek.

Closing the Loop + Vodafone
Foto: Vodafone

1. Closing the Loop recyclet miljoen mobieltjes per jaar

Closing the Loop gaat 1 miljoen defecte mobieltjes per jaar inzamelen voor Vodafone. De telecomgigant betaalt voor elke nieuw verkochte smartphone in Duitsland voor het inzamelen van een kapot exemplaar. Closing the Loop verkleint daarmee de berg elektronisch afval in Afrika en Azië, terwijl er grondstoffen worden geoogst voor nieuwe apparaten.

De deal met Vodafone is verreweg de grootste tot nu toe voor het bedrijf van Joost de Kluijver. Closing the Loop zamelde vorig jaar 150.000 telefoons in voor onder andere Rabobank en de Nederlandse overheid.

Lees ook: Joost de Kluijver: ‘We zijn de paria in de duurzaamheidswereld’

2. The Student Hotel 2 miljard waard na nieuwe geldronde

The Student Hotel wordt na een investering (van onbekende omvang) van het Singaporese staatsfonds GIC en pensioenfonds ABP gewaardeerd op 2,1 miljard euro. Het Amsterdamse bedrijf (650 werknemers) van oprichter en ceo Charlie MacGregor wil met de kapitaalinjectie groeien van 15 naar 50 vestigingen.

The Student Hotel opende tot nu toe 15 vestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk. Dit jaar staan Madrid, Barcelona en Toulouse op de rol. Het concept is een mix van studentenkamers, hotel, werk- en vergaderruimtes, bars en restaurants.

3. Adverteerders zien niks in fusie RTL en Talpa

De bond van Adverteerders (bvA) heeft bij concurrentiewaakhond ACM een bezwaar ingediend tegen de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa Network. Adverteerders zijn bang dat het fusiebedrijf uitmondt in een monopolist die de prijs van reclamespotjes opdrijft. Afgelopen mei beklaagde krantenuitgever DPG Media zich al over de fusieplannen. De ACM kondigde in januari ‘een diepgaand onderzoek’ aan.

4. Flitsbezorgers fietsen naar 500 miljoen omzet

De vier grootste flitsbezorgers fietsen dit jaar in Nederland naar verwachting een omzet van 500 miljoen euro binnen, schat marktonderzoeker Gfk in opdracht van NU.nl. Dat komt neer op iets meer dan 1 procent van de totale supermarktomzet. In dat opzicht is de omzet van flitsbezorgers zoals Gorillas en Flink nog ‘kruimelwerk’, stelt Gfk. ‘De meeste mensen die er bestellen, doen dat op het moment dat ze ontdekken dat ze iets vergeten zijn bij het boodschappen doen’, stelt een woordvoerder. Een flitsbezorging bedraagt gemiddeld 18 euro.

5. Aanpassingen TikTok stellen Consumentenbond niet gerust

TikTok past de rechten van Europese gebruikers aan om sancties te voorkomen, meldt de Europese Commissie. Meerdere Europese consumentenorganisaties sloegen vorig jaar alarm omdat het Chinese videoplatform kinderen niet goed beschermde tegen verborgen advertenties en ongepaste inhoud. Het bedrijf belooft nu onder andere een meldknop toe te voegen voor reclames die kinderen kunnen aanzetten of misleiden tot de aankoop van producten of diensten. De Consumentenbond en de Europese koepelorganisatie BEUC vinden de aanpassingen nog niet genoeg.

6. Microsoft beperkt AI-software voor gezichtsherkenning

Microsoft stopt met de verkoop van omstreden AI-software die met gezichtsherkenning emoties kan identificeren. Aanleiding zijn twijfels over privacy en nauwkeurigheid, schrijft het bedrijf in een blogpost. Ook het herkennen van persoonskenmerken zoals geslacht, leeftijd, glimlach, haar en make-up worden uitgezet. De tools zijn onderdeel van Azure Face, een dienst waarmee je bijvoorbeeld kan inloggen op websites of gesloten deuren kan openen met een gezichtsscan.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

En dan dit: MUD Jeans claimt wereldprimeur met circulaire spijkerbroek

MUD Jeans heeft dinsdag een prototype van een volledig volledig circulaire spijkerbroek gepresenteerd. Bij de productie worden alleen de vezels van gedragen spijkerbroeken gebruikt. Volgens het bedrijf van oprichter Bert van Son gaat het om een wereldprimeur. De circulaire spijkerbroek werd ontwikkeld met hogeschool Saxion, waar onderzoek wordt gedaan naar het recyclen van textielafval. De spijkerbroeken van MUD Jeans bestaan tot nu uit voor veertig procent gerecycled materiaal. Het is nog niet bekend wanneer de volledig circulaire broek op de markt komt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat we ook lazen:

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: