Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Geen uitstel voor Tiktok – Citigroup benoemt eerste vrouwelijke CEO Amerikaanse grootbank

En verder: Erop of eronder voor Hema, BP stapt in wind op zee met Noorse partner en waarom Zeeman weer hip is.

TikTok
Je leest nu: Geen uitstel voor Tiktok – Citigroup benoemt eerste vrouwelijke CEO Amerikaanse grootbank

1. Geen uitstel voor Tiktok

De Amerikaanse president Donald Trump wil het Chinese Tiktok geen uitstel geven voor de verkoop van de Amerikaanse tak van het bedrijf. ‘We sluiten de deuren of ze verkopen het’, zei Trump tegen journalisten bij een campagne-evenement in Michigan. Medio september moet Tiktok de Amerikaanse activiteiten verkocht hebben. Er zijn verschillende gegadigden: Microsoft en Walmart hebben interesse, maar ook Oracle en Twitter zouden mogelijke overnamepartijen zijn.

2. Citigroup benoemt eerste vrouwelijke CEO aan Wall Street

Vanaf februari neemt Jane Fraser het stokje over van huidige Citigroup-CEO Michael Corbat. Daarmee wordt het huidige hoofd consumentenbankieren de eerste vrouwelijke CEO van een Wall Street-bank. De 53-jarige Fraser wordt al langer gezien als een rijzende ster binnen de bank, waar ze onder andere werkte in de afdelingen investeringsbankieren, vermogensbeheer, moeilijke hypotheken en Latijns-Amerikaanse strategie. Fraser heeft in het verleden gesproken over hoe moeilijk het was om als jonge vrouw en moeder de carriereladder te beklimmen. Tijdens een evenement in 2016 zei ze: ‘Er wordt me vaak gevraagd “Can you have it all?” Ja, dat kan. Maar je kunt het niet allemaal tegelijk doen en verwachten.’

3. Erop of eronder voor Hema

Vrijdag oordeelt de rechter of de groep obligatiehouders de aandelen van Hema mogen overnemen voor 1 euro, in ruil voor het kwijtschelden van 300 miljoen euro aan schulden. Eigenaar Marcel Boekhoorn heeft zich daarbij neergelegd. Maar Alco Pietersen, die een andere groep obligatiehouders vertegenwoordigd die hun gezamenlijk inleg van 150 miljoen euro zou zien verdwijnen als de rechter het voorstel goedkeurt, deed een ander aanbod. Hij heeft 800.000 euro over voor de Hema-aandelen. Alleen verlaagt dat de schuldenlast niet, dus het voorstel lijkt weinig kans van slagen te hebben. Mocht de rechter alle voorstellen afwijzen, dan blijft er slechts een optie over voor Hema: faillissement.

4. BP stapt in wind op zee met Noorse partner

Oliegigant gaat zich eindelijk bezighouden met energieopwekking op zee. Samen met het Noorse Equinor gaat het vier windparken bouwen voor de noordoostelijke kust van de VS. Equinor heeft daar al de concessies voor, waar BP zich voor de helft op inkoopt. Daarvoor legt het Britse energiebedrijf 1,1 miljard pond (929 miljoen euro) neer.

5. Amerikaanse vermogensfondsen met vrouwen aan top doen ’t beter

Ter ere van 100 jaar vrouwenkiesrecht in de VS analyseerde zakenbank Goldman Sachs vorige week de resultaten van 496 grote, Amerikaanse vermogensfondsen. Samen vertegenwoordigen die 2,3 biljoen dollar. Slechts veertien van die fondsen werd door enkel vrouwen gerund. 49 fondsen hadden minstens 33 procent vrouwen in het fondsmanagement. En wat bleek? Die 63 fondsen doen het gemiddeld beter dan de fondsen die alleen door mannen geleid worden. Dat roept vragen op over de diversiteit in vermogensmanagement, die nog altijd erbarmelijk is: volgens databureau Morningstar waren van de 25.000 fondsenmanagers in 2019, verdeeld over 56 landen, slechts 14 procent vrouw.

6. Must read: Waarom Zeeman weer hip is

Zeemans nieuwe populariteit is toe te schrijven aan een vrouw: Caroline van Turennout. De slimme marketingacties als designsneakers van 200 euro, trouwjurken voor 30 euro en recent het parfum Lucht, dat voor 5 euro over de toonbank vloog: het waren marketingacties uit de hoet van Van Turennout. Haar geheim is volgens betrokkenen dat ze zelf zuinig en nuchter is. Daarom past ze zo goed bij Zeeman. Daarnaast combineert ze een ‘buikgevoel’ met oog voor detail en de nodige lef, aldus Michiel Rijshouwer van reclamebureau Persuade in Den Bosch, dat de campagnes van Zeeman maakt.

7. Koffieautomaat: Burger King verklaart liefde aan McDonald’s

Een leuke campagne van de Finse Burger King: ter ere van Pride verklaren ze in reclameuitingen de liefde aan aartsrivaal McDonald’s. ‘Love conquers all‘, luidt het. Posters met een zoenende Burger King- en McDonald’s-mascotte zijn op straatreclames, in drukreclames en in de Burger King-filialen.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.


Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief