Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Mona Keijzer over digitale editie CES: ‘Dit is niet het nieuwe normaal’

Technologiebeurs CES trapt vandaag af, maar vanwege de coronacrisis in een geheel digitale versie. MT/Sprout spreekt met Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer.

Getty
Je leest nu: Mona Keijzer over digitale editie CES: ‘Dit is niet het nieuwe normaal’

Het Holland Paviljoen had in Las Vegas een grote presence op het enorme vloeroppervlakte van het zogeheten Eureka-park. Hoe zorg je ervoor dat je nu, online, een concurrerende impact maakt en uitstraling hebt?

‘Samen met Gary Shapiro van CTA (Consumer Technology Association; moederbedrijf van CES, red.) openen we ons deel. Dat komt door de goede contacten die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Ik zou dit jaar voor de derde keer naar CES in Las Vegas gaan, dus: elke keer trouw daarheen en elke keer als er iets is, als er iets speelt, contact leggen.’

‘Ook voor de CES Unveiled, die we afgelopen jaar voor de vierde keer in Amsterdam organiseerden, legden we elke keer weer contacten met CTA. Twee jaar terug waren Gary Shapiro en Karen Chupka (vice-president van CES, red.) ook aanwezig (in 2018, lees ons interview met Shapiro van toen hier terug, red.). Dat leidt er vervolgens toe dat je ook in de Amerikaanse media die gericht zijn op deze tak van sport veel publiciteit hebt. Dus door eigen momenten in Nederland te organiseren en goede contacten te onderhouden, ben je vervolgens de springplank van heel veel bedrijven daar.’

‘Ook dit keer gaan we een innovation road show doen. Het is voor ons Nederlanders af en toe even schakelen in het ronkende Amerikaanse taalgebruik (lacht), maar als je die stap eenmaal gezet hebt, spreek je de taal van de mensen daar. Dat helpt vervolgens weer om ervoor te zorgen dat die contacten daar gelegd worden.’

‘Dit keer is het digitaal, dus niet in real life en dan mis je wel iets. Je mist namelijk de menselijke contacten. Ik weet dat het in de mode is om net te doen alsof dít het nieuwe normaal is. Dat is het niet, want het missen van menselijke contacten is gewoon een nadeel. Het gigantische voordeel van van de digitale weg is daarentegen dat het langer kan duren, oftewel: het moment waarop je jouw bedrijfsleven kunt showcasen duurt langer.’  Keijzer lacht opnieuw en verontschuldigt zich: ‘Om het maar in mooi Nederlands elke keer weer te zeggen.’ 

Door de digitale vorm kunnen we meer bedrijven meenemen

Ze vervolgt: ‘Ook kun je meer bedrijven meenemen. Daar zit wel een grens aan, want wij nemen niet alleen bedrijven mee, we helpen en trainen ze ook samen met Techleap, om ervoor te zorgen dat ze kunnen doen wat nodig is. Denk hierbij aan pitchen in de Verenigde Staten, digitaal jezelf verkopen, weten hoe de Amerikaanse bedrijfscultuur is, het volgen van mediatraining en contacten leggen met investeerders. Daar zit wel een maximum aan, maar vorig jaar deden er vijftig bedrijven mee en dit jaar meer dan negentig.’

Startups kunnen nu deelnemen voor 250 euro. Vorig jaar kostte het nog 2.100 euro en dan moest je ook nog eens je eigen reis en verblijf betalen. Verwatert het exclusieve karakter van ‘het beste wat Nederland te bieden heeft’ op startupgebied door het lage instapbedrag van dit jaar niet een beetje?

‘Nee, want we blijven kritisch. Het is niet zo dat: als je kunt betalen, mag je mee. Zo is het niet. Het is laag gehouden om ervoor te zorgen dat het niet weer een extra drempel is voor startups, zeker in deze tijd. We blijven kritisch, dus het moet voldoen aan allerlei eisen ten aanzien van technische hoogstandjes. Zitten markten erop te wachten? Voldoet het aan andere kwaliteitseisen? Het is niet alleen van: maak een paar honderd euro over, want er zit ook een heel trainingsprogramma aan vast.’

‘Dit doen we om ervoor te zorgen – want dat is natuurlijk in het belang van het Nederlandse bedrijfsleven – dat andere investeerders, bezoekers en grotere bedrijven die op zoek zijn naar een grotere innovatie weten dat als je je richt tot het Nederlandse paviljoen, dat nu digitaal is, je ook het neusje van de zalm te pakken hebt.’

Als bedrijf kun je online tegenwoordig zelf al de gehele wereldpers en klanten bereiken. Waarom zou je daar eigenlijk nog een digitale beurs nodig hebben?

‘Omdat dit het moment is dat je met zijn allen de minds daarop gericht hebt. Het is zo’n moment waarop alles en iedereen bij elkaar komt. Er wordt naartoe gewerkt. Ook investeerders komen op dat moment bij elkaar. We organiseren bijvoorbeeld ook een VC-tafel (venture capitalists, oftewel: durfinvesteerders, red.), waar ons nationale icoon Hiber ook een plek zal krijgen. Natuurlijk, het is niet zo dat er alleen in deze weken contacten zijn, maar dit is wel weer zo’n moment dat alles bij elkaar komt, iedereen erop gericht is en mooie relaties, contracten en investeringen tot stand zullen komen.’

Het is belangrijk dat Nederlandse startups en scaleups de coronacrisis overleven. Toch lijkt er nauwelijks steun voor dit type bedrijven te zijn. We hebben de COL-regeling, maar daar houdt het wel op. Zou er niet meer financiering moeten komen?

‘Er is meer gekomen. Voor de begroting van 2021 heb ik mijn collega’s ervan weten te overtuigen dat er extra geld moet naar startende bedrijven. Bij elkaar opgeteld, gaat het om 500 miljoen extra investeringen in allerlei fondsen. We zijn bezig met een deep tech-fonds, een life science en health-fonds en alternatieve financiering. We doen dit samen met Invest-NL en het EIF (Europees Investeringsfonds, red.).’

‘Ik heb ook nog 255 miljoen in de begroting voor dit jaar bij elkaar weten te krijgen om co-financiering in Europese fondsen groter te maken dan wat al in de begroting zat. Morgen vergadert de Tweede Kamer over het Groeifonds, daar zit allerlei geld in voor nieuwe tech-oplossingen voor de grote vraagstukken die we hebben. Het is dus echt wel meer dan de COL en bij elkaar op telt dit tot een miljard.’

Toch krijgt KLM alleen al 3,4 miljard euro aan steun. Nemen wij onze groeibedrijven wel serieus genoeg?

Valt Schiphol om, dan is er echt een gigantisch probleem

‘Zeker. KLM krijgt dat trouwens niet, het is een lening met allerlei eisen. Wat je je daarbij moet realiseren, is een paar dingen: waarom zijn wij zo aantrekkelijk voor het internationaal bedrijfsleven? Omdat je Schiphol hebt. Ik weet dat het in de mode is om net te doen alsof dat niet zo is, maar dit is gewoon een feit. We zijn in die zin ook een hub als het gaat over logistieke verbinding. Daarnaast: honderdduizenden mensen hebben direct of indirect een baan via Schiphol. Als dat om zou vallen, is er echt een gigantisch probleem.’

Terug naar CES: wordt het niet eens tijd dat Nederland zelf een vergelijkbare beurs organiseert à la CES, in plaats van de paar stands in de beurs van Berlage die we jaarlijks zien bij CES Unveiled?

Keijzer lacht en zegt: ‘Weet je, die verschrikkelijke coronashizzle die over ons heen gekomen is, is een spaak in het wiel geweest om ook daadwerkelijk CES Europe naar Nederland te halen. Daar waren we met elkaar mee bezig voordat corona kwam. Daar stoppen we natuurlijk niet mee. We blijven daar echt wel aan sleuren en trekken.’ 

Dus als ik u goed begrijp: virtuele handelmissies, zoals deze, zijn niet per se een blijvertje. Als het even kan, stappen we straks weer het vliegtuig in en zien we elkaar weer in het echt?

Mensen zijn sociale wezens

‘Alle twee. Menselijk contact, elkaar zien en spreken, blijft elementair. Mensen zijn sociale wezens, dus dat gaat echt wel weer gebeuren. Maar een van de mooie dingen van deze tijd is dat het makkelijker geworden is om via de Webex, of Teams, Zoom of weet ik veel wat contact met elkaar te hebben.’

‘Dat hebben we de afgelopen tijd ook al gemerkt. Hiervoor sprak ik mijn Europese collega’s, ministers en staatssecretarissen alleen op de Europese Raad. Die vinden een paar keer in het jaar plaats en dan moet maar net iedereen kunnen. Soms liep dat daarom minder soepel dan dat het nu loopt. Ik heb nu gewoon geregeld even een Webex met een collega uit een ander land. Dat komt uiteindelijk de Europese samenwerking ten goede en dat is weer van belang voor het Nederlandse bedrijfsleven.’

‘De toekomst zal daarom “en en” worden: we zullen weer in het vliegtuig stappen om elkaar in het echt te zien, maar daarnaast zullen er tussentijds veel meer contacten via de digitale snelweg tot stand komen en dat is alleen maar goed.’


CES vindt vandaag tot en met donderdag plaats. De kick-off, inclusief de toespraak van Keijzer, is te volgen via deze livestream.