De media zijn uw beste vriend, tenminste: als ze u positieve aandacht geven. En dat moet lukken met de volgende tips in het achterhoofd.
Als uw bedrijf weinig vertrouwen heeft in een pr-bureau, geen snoepreisjes voor de pers wil organiseren en zich niet prettig voelt bij omkopen, dan kunt u altijd nog proberen gratis publiciteit te scoren. Bijvoorbeeld op deze manier:
Geef aandacht
U wilt aandacht van een bepaald medium, en dat krijgt u alleen als uw voorstel of idee binnen dat medium past. Kortom: u weet waar het medium over publiceert en op welke manier, anders zou u wel een andere redactie bellen. Toch? "Waar schrijven jullie over?" is desondanks een vraag die we op de redactie van Management Team geregeld krijgen. Geïnteresseerd zijn is geen zonde, maar wees ook voorbereid voordat u besluit een telefoontje te plegen. Start dus door u te verdiepen in de verschillende media die u interessant vindt. Kijk ook of ze vaste rubrieken hebben waarin mensen figureren. Misschien zoeken ze nog een leuke kandidaat, voor de volgende editie.
Persberichtje sturen?
Dagelijks krijgen we op ons algemene mailadres tientallen persberichten binnen. Een greep uit het recente aanbod van onderwerpen: 'persbericht', 'persuitnodiging', 'nieuwsbericht' en 'Hunter Douglas neemt Hamstra over'. U mag drie keer raden welke mail de redactie van Management Team als eerste bekijkt. Kortom: wees duidelijk, u heeft slechts enkele seconden om de gewenste aandacht te krijgen. Veel persberichten komen ook met attachments. Geen probleem, maar een mailtje met slechts de melding 'bij deze' en een bijlage, vraagt ook niet om snel geopend te worden. Plaats de tekst dus ook in de mail zelf.
Zoek de invalshoek
U heeft zich verdiept in de verschillende media, dus weet u dat de benoeming van Lieke Jansen bij Company BV niet interessant is voor de Viva. Alhoewel: misschien vinden zij het wel heel stoer dat een vrouw op zo'n hoge functie terecht komt. Eén en hetzelfde persbericht sturen naar alle media is dan ook niet altijd het meest effectief, want misschien heeft u voor elk medium wel een ander verhaal klaarstaan. Daarbij geldt ook: hoe gerichter hoe beter. Liever mailt u mij niet allemaal tegelijk met goede suggesties voor artikelen in Management Team, maar een journalist die elke dag schrijft over vernieuwende businessmodellen, wil graag gevoed worden met goede tips. Wie echt doelgericht te werk gaat, weet dus ook wat een specifieke journalist interesseert en of hij een bepaald vakgebied heeft.
Uit onderzoek blijkt….
Veel media doen zelf onderzoek, laten onderzoek uitvoeren of berichten over onderzoek dat door anderen is gedaan. Lijstjes en cijfers geven houvast, zijn handig als onderbouwing in meer diepgravende artikelen en ook het publiek smult ervan. Uit onderzoek blijkt vast en zeker dat onderzoek enorm scoort in de media. Ondergetekende zag een aantal jaren geleden een persbericht voorbij komen over onderzoek naar de favoriete kroket van de Nederlander, uitgevoerd door een populaire krokettenfabrikant. Heel toevallig was juist de door dat bedrijf gemaakte kroket het meest geliefd. De volgende dag stond het bericht in een van de gratis landelijke dagbladen.
Nabellen of niet nabellen, dat is de vraag
De volgende zin is de nachtmerrie van de gemiddelde journalist: "Hallo met Jan Jansen, heeft u ons persbericht ontvangen? Ik vroeg me af of u daar iets mee gaat doen?" Nabellen heeft niet altijd zin, want de journalist wordt er gek van en heeft waarschijnlijk al lang besloten niets met het persbericht te gaan doen. Aan de andere kant: misschien heeft hij of zij het bericht over het hoofd gezien en is het wel degelijk interessant voor het medium in kwestie. Doe het niet te vaak, en alleen als u honderd procent zeker weet dat een bericht relevant is voor de journalist in kwestie. (Mocht dat desondanks niet het geval zijn, dan is de journalist heus wel mondig genoeg om dat te laten blijken;).
Andere tips
- Vraag redactionele jaarplanningen aan bij media, zodat u weet welke thema's in het komende jaar (waarschijnlijk) worden behandeld.
- U organiseert een leuk evenement en hoopt dat een journalist langskomt? Bel niet op de dag zelf, want ook journalisten hebben volle agenda´s.
- Zorg voor exclusiviteit. Media vinden het niet leuk als andere media het nieuwtje ook (of eerder) hebben.
- U doet precies hetzelfde als in het artikel staat beschreven? Pech gehad, dan bent u te laat, dus nabellen heeft geen zin meer. Het is geen nieuws meer.
- Zichtbaar worden kan met persberichten of onderzoeken, maar ook via sociale media als Twitter, of deelname aan een eigen of gezamenlijke expertblog.
Lukt het na al deze tips nog steeds niet? Of bent u liever lui dan moe? Klik dan hier.