Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rondje toekomst met Adjiedj Bakas

Achter de krantenkoppen ziet Adjiedj Bakas een tweede Gouden Eeuw. De trendwatcher met een foutpercentage van slechts 20 procent biedt hoop.

Bakas is de trendwatcher van de handel. Veranderingen bieden kansen. Je moet ze zien en dan pakken, dat is het mantra van Bakas. Werkloze bouwvakkers moeten eens denken aan een rondje Suriname. Desi Bouterse moet voor zijn herverkiezing nog 20.000 huizen bouwen. Handel moet je halen. Vaak over de grens. En aan arme mensen verdien je het meest. De bodem van de piramide is nog steeds breed. Vier miljard mensen besteden 10 cent per dag aan water. Dat vraagt om een innovatieve businesscase.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En dat soort kansen zijn er en ze ontwikkelen zich op de rug van twee hele grote trends. Bakas rent erdoor heen als slotspreker op het MT500-event.

Trend 1: Biokapitalisme wordt de standaard

Tot 1492 ging de wereld gebukt onder wat Bakas het schildpadkapitalisme noemt. Daarna werd de weg stijl omhoog gevonden gedurende de periode van het erectiekapitalisme. Maar nu is er de volgende fase: Het biokapitalisme. Alles wordt kleiner en komt dichterbij, maar de totale omvang van het BBP verviervoudigd. De meeste plastics en grondstoffen voor de onvermijdelijke 3D-printer zijn straks biobased. Gewonnen uit planten en beestjes, ‘zo klein dat zelfs Marianne Thiemen er geen medelijden mee heeft’. De gevolgen zijn groot. Kleine fabrieken die dicht bij hun afzetmarkt produceren.

Dus zien we de opkomst van de e-towns: kleine internet enabled fabrieken die de periferie opzoeken. Daar is namelijk wel een overvloed aan goedkope bedrijfsruimte. Denk aan een breispeciaalzaak, die nostalgische ijsmutsen door oma’s in nabijgelegen bejaardenwoningen  laat breien. Daarnaast betekent klein en dichtbij volgens Bakas ook de opkomst van peer to peer banking. Het gebeurt al om u heen. IBM, bijvoorbeeld,  financiert al zijn eigen klanten en is ondertussen de grootste bank ter wereld.

Trend 2: Outsiders veranderen insiders in iedere branche.

Eenzaamheid is big business, ziet Bakas. Om economische redenen scheiden we nauwelijks nog, maar rukt de buitenvrouw (M/V) op. De site Secondlove.nl heeft nu al in Nederland 350.000 getrouwde mensen in het bestand. Wereldwijd betalen 3,5 miljoen mensen 60 dollar per maand op zoek naar buitenechtelijke liefde, zonder bijkomende eisenpakket. De helft van de klanten van de fysiotherapeut komt daar omdat niemand anders ze aanraakt. Het zijn de outsiders die waanzinnig veel kunnen verdienen in de zorg. Als ze er in slagen die leuk te maken, ziet Bakas. Nederland heeft een tweede Gouden Eeuw voor de boeg als we de juiste keuzes maken. Daarbij staat het verleiden centraal. Dat betekent banen in de creatieve industrie. Verleid klanten en word rijk. Bied ze een medicijn tegen de eenzaamheid.

Die twee trends betekenen voor de managers van vandaag dat ze lastige beslissingen moeten nemen. Want niet alles in het huidige businessmodel is duurzaam. Maar, zegt de trendwatcher met een eeuwenoude koe: de toekomst is niet voor bange mensen.

Meer van het MT500-event?