Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 inzichten over het Nederlandse bedrijfsleven

Het ultieme overzicht met cijfers en feitjes over het Nederlandse bedrijfsleven: ons jaarlijkse imago-onderzoek in vogelvlucht.

Heineken en Dick Boer (Ahold) zijn de winnaars van de MT500, ons jaarlijkse onderzoek naar het imago van het Nederlandse bedrijfsleven. Een overzicht van inzichten uit het onderzoek.

#1. Waarom Heineken het beste bedrijf is

Aan de respondenten die van Heineken dit jaar het meeste zakelijk succes verwachten, stelden we de vraag wat ze vooral bewonderen aan het bedrijf. Bijna de helft (47%) is in de eerste plaats onder de indruk van de sterke marktpositie, vóór de slimme strategie, het merk en de innovatiekracht. In het imago van het bedrijf spreekt het deze ‘fans’ van Heineken vooral aan dat het bedrijf een sterke winstmachine is: 28 procent vindt de winst gevendheid en financiële robuustheid het belangrijkste onderdeel van de uitstraling, vóór de assertieve marktbenadering. Lees ook:

#2. Wat vrouwen willen van het bedrijfsleven

Winkelen natuurlijk. Onder de vrouwelijke respondenten valt het sterke vertrouwen op in het zakelijk succes van de winkelbedrijven. In die categorie zetten de vrouwen Ikea op één. Daarna komen Ahold, Jumbo en de Hema op respectievelijk plaats 2, 4 en 6. Ook het e-commercebedrijf Wehkamp gooit hoge ogen onder de vrouwelijke managers: 22 procent verwacht een succesvol jaar voor Wehkamp, waarmee het bedrijf bij de vrouwen in de top 10 komt. Bekijk de top 50 van beste bedrijven volgens alle respondenten:

#3. Waarom Dick Boer (Ahold) de beste ceo is

10 procent van de zakenlui vindt Dick Boer van Ahold de beste bestuurder van Nederland. Daarmee blijft hij Piet Moerland (Rabobank, 8.0%) en Gerrit Zalm (ABN Amro, 7.2%) voor. In de toelichtingen die sommige respondenten gaven, klinkt de bewondering voor de 55-jarige topman door. ‘Hij weet een toppositie te behouden op een markt met kleiner wordende marges’, zoals een van hen schreef. Een ander: ‘Hij heeft een duidelijke strategie, is standvastig, heeft een heldere visie en is loyaal aan het bedrijf en zijn team.’ Nog een: ‘De juiste man op de juiste plek, dat wil zeggen een échte retailman met de kwaliteiten van een ceo, aan het hoofd van een écht retailconcern. Een heel bijzondere combinatie.’ Lees ook:

#4. Vrouwen kiezen voor iets meer topvrouw

Ook bij vrouwen staat Dick Boer op nummer 1 in de ranglijst van beste bestuurders, maar in de top 5 zijn er wel degelijk verschillen van mening tussen mannen en vrouwen. Terwijl mannen na Boer voor Piet Moerland en Gerrit Zalm kiezen, komt bij vrouwen Nancy McKinstry van Wolters Kluwer op de tweede plek, met 7.8 procent van de stemmen. Verder staat bij vrouwen Peter Voser van Shell hoger in de lijst, op plek 5. Voser staat in de algemene ranglijst 'slechts' op plek 8. Ruim driekwart van de deelnemers aan het MT500-onderzoek is van het mannelijk geslacht. In de graphic hieronder de verdeling van de top 10 van mannen en vrouwen.

#5. De agrarische sector is minst populair

17,4 procent van de respondenten wil beslist niet in de agrarische sector werken. Net zo min populair zijn de sectoren bouw, zorg, defensie en ontwikkelingssamenwerking. Als Nederlandse bestuurders op dit moment aan het begin van hun carrière zouden staan, dan gingen ze het liefst aan de slag in de consultancy of de ICT. Ook de financiële sector en media zijn populair. Lees meer over de populariteit van sectoren:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#6. Vrouw wil bij Endemol werken, man wil nu eerst een Heineken

In de top 10 van bedrijven waar vrouwen zouden willen werken, staat Endemol op nummer 1, met 15.4 procent van de stemmen. Mannen geven nog steeds de voorkeur aan bier: 18.9% gaat het liefst bij Heineken aan de slag. Bij vrouwen staat de bierbrouwer pas op plek 5, met 11.6 procent van de stemmen. Hoe dan ook lijken vrouwen minder voor de traditionele multinationals te kiezen: in de top 10 van populaire werkgevers onder vrouwen staan Nestlé, Wereld Natuur Fonds en Hema, terwijl de top 10 van mannen usual suspects als Philips, ASML, Shell en AirFrance-KLM bevat.

#7. 'Succesvol zijn' is niet hetzelfde als 'gewild zijn'

Er werden twee vragen gesteld in het onderzoek naar het imago van het Nederlandse bedrijfsleven. 'Welke organisaties zullen naar uw mening in 2013 succesvol zijn?' en 'Bij welk bedrijf zou u willen werken?' Heineken staat bij beide vragen op nummer 1, maar dat een bedrijf als succesvol wordt gezien, betekent niet direct dat de Nederlandse zakenlui ook bij het bewuste bedrijf willen werken. Aldi staat bijvoorbeeld op plaats 24 in de categorie 'succes', terwijl het bedrijf als werkgever bijna onderaan staat, op plek 465. Ook bij bedrijven als Dirk van den Broek/Dekamarkt (plek 32 versus 165), Q-Park (41 versus 142), Blokker (39 versus 178), Zeeman Groep (48 versus 286), Gamma/Karwei (46 versus 206) en De Nederlandse Energie Maatschappij (45 versus 210) zijn er grote verschillen te zien op dit vlak.

#8. 'Gewild zijn' is ook niet gelijk aan 'succesvol zijn'

Grote verschillen bestaan er soms als het gaat om de vraag welke bedrijven door zakenmensen worden bewonderd om hun succes, en waar ze zelf zouden willen werken. Zo staan Philips en AirFrance/KLM bijvoorbeeld in de top 10 van de meest aantrekkelijke werkgevers, maar op grond van hun (verwachte) zakelijk succes dit jaar komen ze uiteindelijk pas op de 14e respectievelijk 25e plaats in de totaal lijst terecht. Voor een groot bedrijf als AirFrance/KLM is het teleurstellend dat niet meer dan 10 procent van de Nederlandse zakenmensen in 2013 zakelijk succes van de carrier verwacht.

#9. 'Succesvol zijn' kan op verschillende manieren

In de beoordelingen van de managers van de Nederlandse topbedrijven duiken allerlei kwalitatieve verschillen op. Terwijl de winstgevendheid bij Heineken de uitstraling bepaalt, spreekt bij Ahold de marktbenadering meer aan. Ikea wordt niet alleen geprezen om de marktbenadering maar ook om zijn processen, terwijl bij de Rabobank (niet verrassend) de degelijkheid het belangrijkste onderdeel van de merk waarde is. Als managers die ASML hebben genoteerd als het meest succesvolle bedrijf moeten aangeven waar het Veldhovense bedrijf in uitblinkt, komt (eveneens niet verrassend) naast de marktpositie de beroemde innovatiemotor uit de bus. Jumbo wordt dan weer geprezen om de ijzersterke marktpositie en het marktleiderschap.

#10. De nummer laatst staat niet alleen

Last but not least: er is niet één hekkensluiter in de MT500. 4 bedrijven staan gebroederlijk op de laatste plaats in de ranglijst. Het gaat om EBN, Hoogwegt Groep, Joh. Mourik & Co en Teleplan International. Ook aan hen de felicitaties.

Meer over imago en succesvolle bedrijven?