Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Herbert Diess (nieuwe CEO Volkswagen)

Het gerucht ging al een paar dagen, maar inmiddels is zeker dat Herbert Diess de opvolger wordt van Matthias Müller bij Volkswagen. Ook gaat de structuur van het bedrijf op de schop. Wie is de topman die het nu moet gaan doen?

Herbert Diess Volkswagen MT
Foto: Getty Images

‘Herbert Diess is een man van de actie’, zegt Frank Schwope, analyst bij Nord/LB, tegen The Guardian. ‘Hij is de meest voordehandliggende keuze bij VW om de groep te leiden in de volgende transformatiefase.’

Een nieuw gezicht is Diess niet bij Volkswagen. Sinds december 2014 zit hij in Wolfsburg, waar hij een halfjaar na zijn aantreden verantwoordelijk werd voor Volkswagens personenautodivisie.

De 59-jarige Herbert Diess is geboren in München en heeft de Oostenrijkse nationaliteit. Diess is, zoals zoveel topmanagers bij Volkswagen, een technische man. Hij studeerde voertuigtechniek en werktuigbouwkunde in zijn geboorteplaats, waar hij daarna aan de slag ging bij de universiteit. Hij promoveerde met een proefschrift over flexibilisering van geautomatiseerde assemblageprocessen, waarna hij aan de slag ging bij Bosch.

Vanaf 1996 werkte Diess voor BMW, schrijft Autoweek, waar hij onder meer productieplanning en ontwikkeling in zijn portefeuille had. Ook had hij even de leiding over BMW’s voormalige Rover-fabriek in Birmingham, net voordat Rover in 2000 werd verkocht aan investeerder Phoenix. Na die deal runde Diess drie jaar lang de Mini-fabriek in Oxford. Vervolgens kreeg hij BMW-motorfietsen onder zijn hoede. Vanaf 2007 was Diess in de directie van BMW AG verantwoordelijk voor inkoop. In 2014 stapte hij over naar rivaal Volkswagen.

Diess stond bij BMW al bekend als iemand die flinke besparingen doorvoerde en die een grote fan was van elektrische auto’s. Die elektrische ambities bleven toen hij de overstap maakte naar Volkswagen, schrijft Autoweek. Zo zette hij zich in voor de productie van lithium-ionaccu’s in eigen land, omdat hij deze component voor EV’s te essentieel acht om daarvan afhankelijk te zijn van buitenlandse leveranciers. Elektrische auto’s zijn – onder andere vanwege het dieselschandaal bij VW – precies waar hij zich komende jaren veel op zal moeten richten.

Compromisloos

Herbert Diess, zeggen mensen die hem kennen tegen het Duitse Wirtschaftswoche, zal compromisloos zijn: ‘Hij zal de problemen bij VW aanpakken ongeacht de verliezen, zelfs met het risico dat hij er zelf na een paar maanden wordt uitgegooid’, zegt een voormalige BMW-manager. In München werd Diess omschreven als een taaie.

Ex-collega’s beschrijven Diess als een man van uitersten, tekent Wirtschaftswoche op. Diess is een teamspeler, maar niet iemand met een bewezen ‘sociale vaardigheden’. Hij ziet het team als een plaats van competitie. Medewerkers die hun mening verdedigen kunnen rekenen op zijn respect – zelfs als ze het niet met hen eens zijn.

Volkswagen hoopt met zijn nieuwe topman beter te kunnen aanhaken bij alle nieuwe technologische ontwikkelingen in de autosector en tegelijk zijn imago verder op te vijzelen. ‘Het is van vitaal belang voor Volkswagen om de vaart erin te zetten en een niet te missen voet aan de grond te krijgen op het gebied van e-mobility, digitalisering van auto’s en transport en andere nieuwe mobiliteitsdiensten’, zegt Diess er zelf over in Business Insider.

De wisseling van de wacht viel goed bij aandeelhouders: dinsdag, toen het gerucht begon dat Diess de nieuwe CEO zou worden, steeg het aandeel Volkswagen AG met 3,16 procent en een dag later nog eens met 0,94 procent.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volume

Matthias Müller, die in 2015 werd aangesteld na Dieselgate, is met onmiddellijke ingang uit zijn functie als CEO teruggetreden. Niet alleen het management gaat op de schop: de hele organisatie wordt vereenvoudigd. Volkswagen krijgt een nieuwe structuur met zes divisies en een speciale afdeling voor China. Het verdeelt zijn merken over drie groepen: Volume, Premium en Super Premium. De vrachtwagen- en busdivisie – waaronder Scania dat in Zwolle vestigingen heeft 0 worden apart naar de beurs gebracht.

Volgens Automobilwoche worden de VAG-merken in zijn geheel in een segment ondergebracht, schrijft Automotive Management: de groep ‘Volume’ omvat de merken Volkswagen, Skoda en Seat. Herbert Diess gaat die groep persoonlijk aansturen, heeft VW bekendgemaakt. Audi-chef Rupert Stadler gaat de Premium-groep aansturen, terwijl Super Premium onder leiding komt te staan van Porsche-chef Oliver Blume.