Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De purpose van Patagonia: geen woorden maar daden

Organisaties hebben tegenwoordig allemaal een nobel doel, maar zelden wordt de daad bij het woord gevoegd. Outdoor kledingmerk Patagonia pakt het wel goed aan.

patagonia
Patagonia
Je leest nu: De purpose van Patagonia: geen woorden maar daden

Managementgoeroes als Simon Sinek, Frederic Laloux en Aaron Hurst raken er niet over uitgepraat: bedrijven met een nobel doel. Toch komen we op onze wereldwijde zoektocht langs de meest progressieve organisaties verdacht weinig bedrijven tegen die de daad bij het woord voegen. Bij outdoor kledingmerk Patagonia in Ventura, California troffen we the real deal.

De eerste meeting van de dag staat gepland om half zeven ’s ochtends. Niet op het hoofdkantoor, maar op het strand van Ventura. Onze kennismaking met Patagonia blijkt een surfsessie te zijn met Chipper Bro, twaalfvoudig wereldkampioen freestyle frisbee en Patagonia’s ‘Brand Ambassador’. Verreweg de meest unieke bedrijfsintroductie, tegelijkertijd geheel in lijn met de filosofie van Patagonia’s iconische oprichter Yvon Chouinard. De titel van Chouinards autobiografie spreekt boekdelen: Let my people go surfing.

Alles bij Patagonia draait om de missie

Na onze surfsessie vertrekken we richting kantoor en spreken we met verschillende werknemers. Als snel blijkt dat bij Patagonia alles draait om het doel en het bijbehorende ‘mission statement’. In 2012 is deze als volgt geformuleerd: ‘Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.’ Een werknemer omschrijft het mooi: ‘Wij willen de standaard zetten die anderen kunnen volgen en andere bedrijven het juiste voorbeeld geven. Maar uiteindelijk willen wij vooral zelf de juiste dingen doen.’ Dit klinkt allemaal mooi, maar hoe wordt de ‘purpose’ nou echt geleefd?

Transparantie en gelijkheid staan hoog in het vaandel bij Patagonia. Het geeft het bedrijf de mogelijkheid beslissingen te maken die goed voor zichzelf zijn en voor de planeet. Al in 1994 bekijken ze kritisch hun eigen supply chain om de impact van eigen producten op het milieu te meten. Ze komen erachter dat de teelt van katoen samen gaat met een zwaar gebruik van chemicaliën die bodem, lucht en grondwater vergiftigen. Patagonia besluit om het gebruik van conventionele katoen uit te bannen en deze grondstof zoveel mogelijk te vervangen door 100 procent biologisch gefabriceerd katoen.

Put your money where your mouth is

Het blijkt een riskante onderneming en een beslissing met serieuze gevolgen. Op dat moment is 20 procent van Patagonia’s totale omzet afkomstig van producten gemaakt van conventioneel katoen. De teelt van het alternatieve, biologisch katoen staat nog in de kinderschoenen en Patagonia moet alles opnieuw zien op te bouwen. 20 miljoen dollar aan inkomsten staat op het spel, maar toch houden ze vol.

Door transparantie lukt het om alle medewerkers aan boord te houden.  Een werknemer legt het ons uit: ‘Patagonia regelde excursies naar plaatselijke katoenvelden, zodat wij zelf konden aanschouwen welke schade de teelt van katoen en de bijbehorende pesticiden veroorzaken. Dit was een onderdeel van een programma waarin we ook de voordelen van de biologische landbouw konden ervaren. Honderden van ons gingen op deze excursies en velen kopen nu alleen nog maar biologische producten.’

Lees hier het interview met Ryan Gellert van Patagonia: ‘Het milieuprobleem is groter dan ons ego’

 Stem op de planeet

Het zijn niet alleen de historische acties die Patagonia kenmerken. Tijdens ons bezoek is het verkiezingstijd en wordt er hard gewerkt aan de campagne ‘Vote Our Planet’, die Amerikanen oproept te stemmen om ‘onze lucht, water en grond te beschermen’. Het blijft niet enkel bij de oproep. Patagonia stelt een bedrag van 1 miljoen dollar ter beschikking om kandidaten te steunen die pleiten voor schoon water, schone lucht en duurzame energie. Daarnaast sloot Patagonia tijdens de verkiezingen alle kantoren, winkels en distributiecentra. Het doel is om de 2000 werknemers en het grote klantenbestand aan te moedigen te gaan stemmen.

Vorige maand haalde Patagonia het nieuws door de gehele opbrengst van Black Friday Sales rechtstreeks te doneren aan verschillende milieuorganisaties. Het blijkt een groot succes. CEO Rose Marcario meldde een recordverkoop van 10 miljoen dollar, vijf keer hoger dan verwacht. Op deze manier steunt het bedrijf honderden non-profit organisaties die ons milieu beschermen.

Het bezoek aan Patagonia’s hoofdkantoor heeft ons verrast. We bezoeken vaker organisaties die een duidelijk doel nastreven, maar de authenticiteit, passie en betrokkenheid van Patagonia’s werknemers is uniek en iets dat wij niet eerder zagen. Een interessant gegeven is dat Patagonia geen progressieve organisatiestructuur lijkt nodig te hebben om zeer betrokken werknemers te creëren. Het geloof in en het werken voor het hogere doel van de organisatie is zo belangrijk voor de werknemers dat alle andere aspecten van secundair belang lijken. Dit is iets waar de overgrote meerderheid van de organisaties nog flink wat van kan leren.

Over de auteurs:De purpose van Patagonia: geen woorden maar daden

Corporate rebels’ Joost Minnaar en Pim de Morree reizen de wereld over op zoek naar het ‘ultieme werkgeluk’. Ze bezoeken bedrijven die radicaal anders werken en het geluk van hun werknemers voorop te stellen. Hun bucket list is gevuld met mensen als Ricardo Semler en Richard Branson. Op hun blog schrijven ze over al hun ervaringen.