Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Onderzoek: hoeveel heeft een onbetaalde factuur jou gekost?

Niemand houdt van wanbetalers. Maar waar de één er hooguit een paar slapeloze nachten aan overhoudt, kost het de ander zijn droomvakantie. Sprout-ondernemers reageren op de stelling: ‘ik heb geen idee wat een onbetaalde factuur me echt kost.’

Je leest nu: Onderzoek: hoeveel heeft een onbetaalde factuur jou gekost?

Wat blijkt? De meeste ondernemers boeit het niet zozeer wat een onbetaalde factuur hun echt kost. Als een factuur na meermaals aandringen niet betaald wordt, likken ze hun wonden en gaan weer verder. Echt druk lijken ze zich er in ieder geval niet om te maken, risico van het ondernemerschap noemen ze het. En sommige ondernemers hebben mazzel, die hebben er tot nu toe niet tot nauwelijks last van gehad (snel afkloppen).

Droomvakantie

Al zijn er ook Sprout-ondernemers die wel denken te weten wat een onbetaalde factuur hen heeft gekost. “Slapeloze nachten”, zegt Pieter Bulsink van Pb Personal training bijvoorbeeld. En als hij het in geld moet uitdrukken: “een vakantie.” Die vakantie is meer ondernemers door de neus geboord, getuige de reacties op de stelling. Zo maakt Wesley van De Fitte Ondernemer weliswaar via zijn boekhouder gebruik van een systeem dat automatisch herinneringen stuurt, maar “ik heb ooit 1 factuur niet kunnen innen met de waarde van een leuke vakantie .”

Patrick van Keytoe kostte het zelfs meer dan één vakantie. “Wij hebben een proces ingericht waarbij we klanten herinneren en nabellen. Indien dat niet werkt, gaat de factuur door naar ons incassobureau. Als dan nog niet betaald wordt (procederen doen we bijna niet), schrijven we het af. Kostte me denk ik 2 droomvakanties.” En ook Berto van Leeuwen van Van Leeuwen Architecten zag een droom vervliegen: “Er wordt over het algemeen goed betaald, maar een droomvakantie heeft het over de laatste 10 jaar wel gekost.”

Andere Sprout-ondernemers noemen desgevraagd naar wat een onbetaalde factuur hen heeft gekost onder andere: enkele duizenden euro’s, een tweedehandsauto, een nieuwe fiets, een maand huur van het bedrijfspand en uitstel van betaling bij de leveranciers.

Factuur laten zitten

Maar de meeste ondernemers maken zich dus niet echt druk over de waarde van een onbetaalde factuur: “Onbetaalde facturen laat ik over het algemeen zitten”, zegt Michael Roodveldt van Roodveldt Handelsonderneming. “Na een aantal keer mailen, bellen en eventueel langsgaan komen ze op de ‘zwarte lijst’. Verder ga ik er geen energie en moeite in stoppen. Als ik echt puur kijkt naar de kosten die ik gemaakt heb, is de onbetaalde factuur meestal wel te verwaarlozen.”

En ook Koen Brands van Qintec lijkt er niet wakker van te liggen: “Onbetaalde facturen boeken we af. Even balen en weer door. Gelukkig maken we het maar weinig mee en kost het ons hoogstens een paar honderd tot 1000 euro per jaar.”

69 cent per maand

Veel ondernemers laten het er dus bij zitten nadat meermaals bellen en mailen niks heeft opgeleverd. Een enkeling zet er nog wel een incassobureau op. Maar of je daar altijd even blij mee moet zijn? Arnoud Kuipers van 123aftersales vindt in ieder geval niet: “Wij zijn op het punt beland om geen incassokantoor meer in te schakelen. We hebben al jaren enkele incassotrajecten lopen. En het lukt ze gewoon niet om te incasseren.”

“Vaak ben je niet de enige schuldeiser. In één geval is er door de rechter besloten om beslag te leggen op eventuele inkomsten. Naast mijn bedrijf was er nog een (veel) grotere schuldeiser. Het te incasseren bedrag werd na ratio verdeeld, waardoor er voor ons maar liefst 69 cent per maand wordt geïncasseerd. Dat betekent dat het in dit tempo 71 jaar duurt voordat het hele bedrag is geïncasseerd.”