Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Rutte ‘niet hoopvol’ over versoepeling lockdown – Run op subsidie elektrische auto

En verder in deze nieuwsupdate: Flinke order voor Boskalis, fusie PSA-Fiat Chrysler krijgt HQ in Nederland, werknemer wil betere werk-privé balans en Nalden gaat naar de beurs.

Getty Images
Je leest nu: Rutte ‘niet hoopvol’ over versoepeling lockdown – Run op subsidie elektrische auto

1. Rutte ‘niet hoopvol’ over versoepeling lockdown

‘Als je naar de besmettingscijfers van nu kijkt, stemt dat niet heel hoopvol over wat er kan na 19 januari.’ Deze woorden sprak premier Mark Rutte dinsdag in het debat met de Tweede Kamer. Het dagelijks aantal nieuwe coronabesmettingen in Nederland neemt af, maar is met 6.412 nieuwe infecties (247 minder dan gisteren) nog te hoog. Afgelopen week waren er gemiddeld ruim 8.000 besmettingen per etmaal. Het aantal doden liep gisteren op tot 152, 87 meer dan de 65 doden van maandag. Rutte lag overigens flink onder vuur van de Tweede Kamer, net zoals zijn collega De Jonge, vanwege een falende vaccinatiestrategie.

2. Subsidiepot elektrische auto in één dag leeg

Binnen één dag is al meer subsidie aangevraagd voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto dan voor 2021 nog beschikbaar was. De inschrijving werd maandag geopend en op dinsdagochtend was al voor ruim 1,1 miljoen euro aan subsidie aangevraagd, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Particulieren konden voor maximaal 4.000 euro subsidie aanvragen per aankoop. Daarmee was het potje goed voor in totaal 277 auto’s, terwijl 318 nieuwe aanvragen zijn gedaan. Een loting gaat bepalen wie subsidie krijgt.
In Noorwegen was het afgelopen jaar 54,3 procent van alle verkochte auto’s een volledig elektrisch exemplaar. Daarmee is het Scandinavische land de eerste markt ter wereld waar volledig elektrische auto’s op jaarbasis beter verkopen dan brandstofmodellen en hybride voertuigen samen.

3. Fusie PSA-Fiat Chrysler krijgt HQ in Nederland

De Portugese zakenman Carlos Tavares mag een nieuwe monsterklus gaan klaren. Nadat de autobaas er in 2014 in slaagde om de Franse automerken Peugeot en Citroën weer een financieel gezonde toekomst te geven en in 2017 het kwakkelende Opel overnam, moet hij nu de fusie van PSA met FiatChrysler tot een succes maken. Aandeelhouders van PSA (Peugeot, Citroën en Opel) en FiatChrysler gaven maandagnacht goedkeuring voor de nieuwe combinatie. Daardoor ontstaat ’s werelds op drie na grootste autofabrikant ter wereld op basis van verkoopvolume. De fusie heeft ook een Nederlands tintje: de hoofdzetel van het nieuwe bedrijf komt in Amsterdam. FiatChrysler was al officieel in Nederland gevestigd. De gezamenlijke beurswaarde bedraagt 44 miljard euro, in vergelijking met de waarde van 700 miljard dollar van Tesla een schijntje. Die achterstand markeert de inhaalslag die PSA en FiatChrysler moeten maken op het gebied van elektrisch rijden.

4. Flinke order voor Boskalis

Baggeraar Boskalis mag meehelpen aan een omvangrijk project om de ring van Antwerpen te voltooien. Het betreft een deelproject dat door consortium Rinkoniên voor ruim 500 miljoen euro wordt uitgevoerd en waarin Boskalis een aandeel heeft van 20 procent. Dat heeft de maritiem dienstverlener uit Papendrecht voorbeurs bekendgemaakt . Beleggers reageren enthousiast op de opdracht en zetten het aandeel Boskalis rond het middaguur ruim 3 procent hoger. Daarmee voert de baggeraar de fondsen in de Midkap aan. Het project betreft de Oosterweelverbinding in de Vlaamse havenstad en moet de ringweg sluitend maken.

5. Werknemer wil betere werk-privébalans

Waar werknemers vorig jaar nog op zoek waren naar zelfontplooiing in de vorm van trainingen en opleidingen, wil nu bijna een derde van de werkende Nederlanders de verhouding tussen werk en en privé meer in balans krijgen. Verder willen mensen in het nieuwe jaar vaker een break nemen als ze thuiswerken en meer gaan sporten. En de eigen werkplek beter inrichten, omdat driekwart van de ondervraagden er rekening mee houdt dat vanuit huis werken waarschijnlijk een blijvertje is. Dit zijn de meest in het oog springende resultaten van het jaarlijkse grote Nieuwjaarsonderzoek van online pensioenuitvoerder BeFrank. Het onderzoek toont verder aan dat de trend onder werkenden om gezonder te gaan leven op het werk doorzet. Ruim een vijfde van de ondervraagden wil daar volgend jaar werk van maken. Van de mensen die al thuiswerkten in 2020 wil ruim 40 procent meer tijd reserveren voor extra beweging en sporten.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Doorstarten na een faillissement

2020 was het jaar van de grootste economische krimp sinds de Tweede Wereldoorlog. Toch is, anders dan in eerdere crises, de hoop overeind gebleven. We zitten midden in een nieuwe lockdown maar hebben ook zicht op een vaccin. Die stip op de horizon verklaart waarschijnlijk mede waarom bedrijven massaal weigeren het bijltje erbij neer te gooien. Het aantal faillissementen blijft (dankzij Rutte c.s.) laag en de Kamer van Koophandel noteert steeds meer startende bedrijfjes. Zitten we in de stilte voor de storm, of zijn dit de laatste loodjes, vraagt de Volkskrant zich af? Deze ondernemers gaan uit van het laatste.

7. Zoom-topic: Nalden goes IPO

Verrassend nieuws. De Amsterdamse bestandenverstuurdienst WeTransfer praat met banken over een beursgang, meldt de Britse nieuwszender Sky News. WeTransfer, dat zich specialiseert in het delen van grote bestanden online, heeft naar verluidt geprofiteerd van het vele thuiswerken door de coronacrisis. Waarschijnlijk wil het bedrijf een notering aan de beurs in Amsterdam en zou het wel eens op één miljard euro gewaardeerd kunnen worden. WeTransfer werd in 2009 opgericht door Bas Beerens, Rinke Visser en blogger Nalden (Ronald Hans). In 2015 nam investeerder Highland Europe een minderheidsbelang voor 25 miljoen dollar, destijds zo’n 22 miljoen euro. In 2019 verkocht het voor nog eens 35 miljoen euro aan aandelen. WeTransfer is naar eigen zeggen al sinds 2013 winstgevend.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates