Milde klachten
Heeft de medewerker zelf klachten, in welke vorm dan ook, dan moet deze thuisblijven en heeft deze uiteraard recht op loondoorbetaling. Is het mogelijk voor de medewerker om thuis te werken en is deze daar ook toe in staat? Dan hoeft hij of zij zich niet ziek te melden. Zijn de klachten heftig of is thuiswerken niet mogelijk? Dan kan de medewerker zich ziek melden, waarna de loonbetaling zoals afgesproken in de arbeidsovereenkomst, doorgaat.
Contact met een besmet persoon
Is een medewerker in contact geweest met een besmet persoon? Dan moet deze medewerker verplicht 10 dagen in quarantaine. Voor loonbetaling geldt in dit geval hetzelfde als bij milde klachten: ziekmelding is alleen nodig als thuiswerken niet mogelijk is.
Terug uit een risicogebied
Wanneer een medewerker terugkeert uit een risicogebied (kleurcode oranje of rood) moet iemand bij thuiskomst 10 dagen in quarantaine. Veel werkgevers vragen zich af: moet ik deze medewerker doorbetalen?
Ook in deze situatie bepaalt de mogelijkheid om thuis te werken of er sprake is van recht op loon. Kan de medewerker dat niet? Dan gelden onderstaande regels.
Code verandert tijdens de reis
Wijzigt de kleurcode tijden de reis naar oranje of rood dan moet de medewerker ook in quarantaine bij thuiskomst. De gevolgen voor het doorbetalen van het loon verschillen per situatie, waarover nog geen rechtspraak is.
Verwacht wordt dat wanneer de medewerker spoedig huiswaarts keert na het wijzigen van het reisadvies en in thuisquarantaine gaat, de rechter zal oordelen dat de medewerker het recht op loondoorbetaling houdt. Negeert de medewerker het advies, dan ligt dit hoogstwaarschijnlijk in zijn of haar eigen risicosfeer en is de afhandeling hetzelfde als bij kleurcode oranje of rood bij vertrek.
Code oranje of rood bij vertrek
Wanneer de kleurcode oranje of rood is en de medewerker toch vertrekt naar dit gebied, dan neemt je medewerker bewust een risico. Wanneer er tijdens de thuisquarantaine vanuit huis kan worden doorgewerkt is er niets aan de hand.
Is dat niet mogelijk? Dan is het als werkgever van belang dat je al uitdrukkelijk hebt aangegeven dat er geen recht is op loondoorbetaling na terugkomst van een bestemming met een negatief reisadvies.
Eventueel kan je werknemer de 10 dagen waarin niet gewerkt kan worden overbruggen met vakantiedagen. Mocht de medewerker hier niet mee akkoord gaan, dan kan je als werkgever overgaan tot het tijdelijk stopzetten van het loon.
Foto: Ivan Samkov | Pexels