Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Meer omzet bij bedrijf dat lief is voor ouders

Werknemers met kinderen hebben het zwaar in deze coronacrisis. Voor bedrijven kan het lucratief zijn om ze op alle mogelijke manieren te steunen, bewijst een nieuwe studie.

Je leest nu: Meer omzet bij bedrijf dat lief is voor ouders

In Nederland gaan de basisscholen en crèches volgende week weer open. Maar de naschoolse opvang blijft dicht en de deuren van de middelbare scholen zijn ook nog gesloten. Veel ouders, zeker als ze zelf thuis moeten werken, ploeteren zich intussen dapper door de coronacrisis heen. Begrip van de baas is wel het minste waarop ze hopen. Bedrijven die verder gaan dan dat hebben daar straks alleen maar profijt van, blijkt uit een nieuwe Amerikaans studie.

Onderzoeks- en adviesbureau Great Place to Work brengt ieder jaar samen met zakenblad Fortune een rapport uit over de beste werkgevers ter wereld. Techgigant Cisco kwam in 2020 opnieuw als aantrekkelijkste werkgever uit de bus, gevolgd door respectievelijk DHL Express en Hilton. In aanvulling daarop heeft Great Place to Work nu samen met het digitale gezondheidsinstituut Mavic bekeken welke bedrijven het aantrekkelijkst zijn voor ouders. Ze deden dat vanuit de gedachte dat juist werknemers met kids het afgelopen jaar in de hoek zitten waar de klappen vallen.

Accountants doen het goed als werkgever

Ook in deze lijst komt Cisco als winnaar uit de bus. Gevolgd door hotelketen Hilton, die dit keer tweede wordt, telecommunicatieconcern Comcast eindigt op drie. Opmerkelijk zijn de vijfde en de zesde plek voor twee accountantsconcerns, PwC en Deloitte, twee bedrijven die ook hier in Nederland duizenden werknemers hebben. EY eindigt op de twintigste plek. Het onderzoek baseert zich op de uitspraken van meer dan 440.000 werknemers, verdeeld over meer dan 1200 bedrijven met vestigingen in de VS.

Bedrijven die hoog op de lijst eindigen, blijken in deze crisis juist extra in hun werknemers te investeren. Ze helpen ouders bijvoorbeeld bij het zoeken naar kinderopvang, of naar een back-up als de reguliere crèche nee verkoopt. Ze begeleiden vrouwen die een kind hebben gekregen bij hun terugkeer op het werk. Ze bieden mannen én vrouwen langer bevallingsverlof aan dan andere werkgevers. En ze bieden hun mensen (ook werknemers die geen kinderen hebben) coaching aan als ze overspannen dreigen te raken of al in een burn-out zijn beland. Pakweg een kwart van de ondervraagde werknemers gaf aan hiermee te kampen, vrouwen vaker dan mannen. Volgens Great Place to Work is de kans dat werknemers bij een bedrijf blijven twintig keer zo hoog als een werkgever ze bijtijds hulp aanbiedt.

Verspilling van ervaring en talent

Vooral vrouwen, zo waarschuwde de Amerikaanse zakenbank Citigroup  eind vorig jaar al, dreigen door de coronacrisis jaren achterop te raken. Ze verliezen eerder hun baan, doordat ze verhoudingsgewijs vaker in sectoren werken waar bedrijven gedwongen sluiten, zoals de horeca en de detailhandel. Ook geven ze hun positie vaker vrijwillig op, omdat ze de zorg voor bijvoorbeeld hun bejaarde ouders, hun kinderen niet meer kunnen combineren met een baan. Vooral dat laatste kunnen en moeten werkgevers voorkomen. Het scheelt voor bedrijven een hoop geld als ze niet op zoek moeten naar vervangers, die natuurlijk ook nog ingewerkt moeten worden. Het is een bovendien een verspilling van vaak jarenlange ervaring en talent.

Beste werkgevers groeien harder

De Amerikaanse onderzoekers becijferen dat de omzet van bedrijven die als prima werkgever uit de bus komen 5,5 procent harder groeit dan die van bedrijven die minder innovatief en flexibel zijn. Bij werkgevers die goed scoorden, werden meer goede ideeën gegenereerd, werden vernieuwingen in een hoger tempo doorgevoerd en was de wendbaarheid van de totale organisatie groter. Werknemers zeggen hun bedrijf naar buiten toe ook vaker aan te bevelen (goed voor de branding) en eerder geneigd te zijn een stap extra te zetten als dat van ze wordt gevraagd.

Sommige Amerikaanse bedrijven gaan overigens wel heel ver bij dat ‘lief zijn’ voor hun personeel. Ze bieden werknemers die vruchtbaarheidsproblemen hebben via Mavic bijvoorbeeld hulp aan bij het zoeken naar een goede kliniek. In Nederland, waar de gezondheidszorg anders georganiseerd en in ieder geval betaalbaarder is, gaan werkgevers zover voorlopig niet. Maar wie zal het zeggen, straks vinden we dat ook in ons land normaal.