Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kristel Groenenboom: ‘Wil je oorlog? Dan moet je het logo veranderen’

Een goede naam krijg je niet cadeau. Juist daarom zijn familiebedrijven zo belangrijk, stelt Kristel Groenenboom.

Een goede reputatie is voor ieder bedrijf belangrijk. Voor familiebedrijven ligt het alleen net even iets gevoeliger. Vaak zijn klanten en leveranciers wel gecharmeerd van een ondernemende familie. Het imago van een familiebedrijf is vaak betrouwbaarheid, een langetermijnstrategie en een hoge betrokkenheid. Er zit een ziel in het bedrijf.

Andere filosofie

Ook is er vaak een vaste kern van personeelsleden die jaren bij het bedrijf blijven. Al is het moeilijk om nieuwe mensen toe te voegen bij het team. Je moet wel bij de groep passen en de bestaande waardes in het bedrijf. De filosofie van een familiebedrijf is gewoon anders. Er is een geschiedenis en een enorme ervaring van de vorige generatie die toch vaak meekijkt over de schouder van de huidige directie.

Prijskaartje

Maar aan dat positieve imago van het familiebedrijf hangt ook een prijskaartje. Met de overname van het bedrijf krijg jij de verantwoordelijkheid om de naam hoog te houden. Je treedt in iemand zijn voetsporen en moet de naam hoog houden. Als je het verknalt, dan heb je het werk van je voorouder ter gronde gericht. Dus dat vraagt wel om het maken van bewuste zakelijke keuzes.

Ziel in het bedrijf

Het werk dat je uitvoert moet goed en degelijk zijn. Je kan het jezelf echt niet permitteren om de klant waar je vader al 30 jaar voor werkte te verliezen. Je wilt echt niet de loser zijn die een goede klantenrelatie om zeep helpt. Je krijgt dan niet alleen al het personeel tegen je, maar ook je familie. Dus automatisch zorg je er wel voor dat je een uitmuntende service levert en een goede kwaliteit. Ben je een fanatiekeling, dan probeer je het nog beter te doen als nieuwe generatie. Zo krijg je die ziel in het bedrijf en het enthousiasme waar een goed familiebedrijf om bekend hoort te staan.

Ben je een fanatiekeling, dan probeer je het nog beter te doen als nieuwe generatie'

Bijna een hartaanval

Dat er een grote betrokkenheid heerst blijkt wel dat alle familieruzies vaak voor 90 procent over de zaak gaan. Tenminste: bij ons thuis is dat toch het geval. Wil je een echte familieoorlog ontketenen, dan moet je het logo veranderen. Alleen er al aan denken is gevaarlijk. Recent kwam een leverancier trots langs met een nieuw ontwerp van hun bedrijfslogo. Hij vond het gek dat zijn vader (de oprichter van het bedrijf) er bijna een hartaanval van had gekregen. Ik vond dat niet zo gek. Het was ook een stomme zet. Niet de hele bedrijfsuitstraling hoeft altijd aan de laatste marketingtrends te voldoen. Hij had ervoor gekozen om het lettertype iets te veranderen en de kleuren iets aan te passen. Hij was dan gelukkig met zijn frisse look en het thuisfront was weer gerustgesteld.

Je vader deed het altijd zo…

Je moet er ook niet raar van opkijken dat je af en toe de volgende feedback krijgt van personeel: ‘Je vader deed het altijd zo…' Of : ‘Dat deden wij al toen jij nog in je pamper liep. Of toen je nog niet eens geboren was…’ Dat soort opmerkingen hoort óók bij het familiebedrijf. Vaak is het nog niet eens altijd waar. Dus na 6 jaar heb ik ondertussen wel geleerd om hier doorheen te kijken.

Reputatie wordt overgedragen

Wel blijven familiebedrijven een van de belangrijke motoren van de economie. Ik hoop dat dit ook zo blijft. Het is belangrijk dat een bedrijf een ziel heeft en voor degelijke waardes staat. De reputatie die overgedragen wordt naar de volgende generatie draagt zeker bij tot het succes. Klanten, leveranciers , werknemers en andere relaties hebben er een gevoel bij. Stabiel en degelijk. Al moet je hier natuurlijk wel zelf voor zorgen. Succes krijg je niet cadeau. Een goede naam al helemaal niet.

Vraag een gratis proefnummer aan

Deze column verschijnt in het teken van de MT500, de jaarlijkse MT-editie over reputatie, die donderdag 26 mei verschijnt. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!