Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dominique Haijtema: We doen te weinig en denken te veel na

Of een strategie succesvol is, ontdek je maar op één manier: door het te doen, schrijft MT-hoofdredacteur Dominique Haijtema.

Perfectionisme heeft doorgaans een slechte reputatie. Het wordt vaak gebruikt als kritiek: iemand stelt te hoge eisen aan zichzelf of de omgeving. Onterecht, vindt filosoof Alain de Botton in een recent essay. Aan perfectionisme hebben we juist de muziek van Bach en andere topprestaties te danken. En Bach wordt nou niet bepaald omschreven als perfectionist.

Succesverhalen in de meerderheid

Wij verlangen naar het hoogst haalbare. Ons voorstellingsvermogen van ideale situaties of omstandigheden zorgen voor de juiste energie 
en de focus om te presteren. Maar het levert net zo vaak talloze frustraties en mislukkingen op. Daar zien en horen wij alleen veel minder over. Succesverhalen zijn in de meerderheid. 
De Botton adviseert om beter met perfectionisme om te gaan. En ons te realiseren hoeveel inspanning het feitelijk kost om zaken goed, laat staan perfect, te laten verlopen. We zien als klanten bijvoorbeeld zelden de frustratie van de productontwikkelaar, de discussies op de werkvloer of in de directiekamer.

Onszelf vergeven

Goed perfectionisme is de vaardigheid om de imperfecties in onszelf en anderen te verdragen. Succes betekent volgens De Botton ook onszelf kunnen vergeven voor mislukkingen. We moeten weliswaar niet opgeven het hoogst haalbare te willen realiseren, maar het verbeteren van onszelf en anderen vereist vooral geduld en zachtheid. Goed is soms goed genoeg. Het hoeft – kortom – niet perfect te zijn om de moeite waard te zijn.

We doen te weinig

Wat wij onder succes verstaan, is voor iedereen verschillend. Maar waarom veel strategieën mislukken, weet ondernemer Michael Pilarczyk na zowel mislukkingen als succes inmiddels wel: we doen te weinig en denken te veel na. Als we dan al weten welke berg we willen beklimmen, vragen we ons te vaak af hoe we er het beste kunnen komen. En wat er allemaal zou kunnen misgaan. De succesvolle types zijn dan al lang onderweg en leren al doende met vallen en opstaan. Of een strategie succesvol is, ontdek je maar op één manier: door het te doen, niet door er over na te denken. Ga op weg en je ziet vanzelf of je daar uitkomt waar je wilt zijn.
 

Dit verhaal komt uit de huidige printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.