Maken waar je zelf behoefte aan hebt is de sleutel voor succes, zegt de hoofdredacteur van Management Team.
Je zou denken dat het tot de standaarduitrusting van een journalist behoort: de juiste vragen stellen. Toch betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik vooral bevestiging zoek voor wat ik al denk te weten. Of zoals de overleden Stephen Covey eens in een interview met MT opmerkte: ‘Als je goed met een hamer kunt omgaan, denk je dat alles een spijker is.’
Gemist worden
Dat ook managers maar beter de juiste vragen kunnen stellen, bleek afgelopen maand uit het gesprek met de Braziliaanse ondernemer en bestsellerauteur Ricardo Semler. Volgens hem moeten managers zich vooral afvragen of ze gemist zouden worden als ze er niet meer zijn en of wat zij doen wel relevant is voor iemand. Dat zijn confronterende vragen, waarop ik zelf niet meteen een goed antwoord heb.
Aannames
Wat mij het best bevalt aan Semlers manier van denken en werken is dat hij alles in twijfel trekt en laat zien dat een heleboel aannames onjuist zijn. Waarom zou een hotel bijvoorbeeld in- en uitchecktijden moeten hebben? Waar is een hoofdkantoor voor nodig? En waarom zou alleen een gediplomeerd leraar les mogen geven op een school? Kun je dat niet beter overlaten aan vakmensen die komen vertellen over waar ze toch al enthousiast over zijn? Wat hebben we leren en werken toch ingewikkeld gemaakt met z’n allen, dacht ik na afloop van het gesprek. En dat terwijl we van nature leergierig en nieuwsgierig zijn.
Zelf maken
Ik moest ook denken aan mijn zus, die meubelmaker is en gewoon een zaak bouwde waar ze zelf graag wil komen. Ook Semler bouwt bedrijven waar hij zelf graag zou werken. Maken waaraan je zelf behoefte hebt is wellicht de sleutel voor succes.
Waarom?
De vraag ‘waarom?’ kan niet vaak genoeg gesteld worden. Door journalisten, door managers en eigenlijk door iedereen. Waarom besteden we ergens tijd aan? Waarom geloven we in een product? Waarom zouden we altijd bereikbaar willen zijn? In het recent verschenen nummer van MT besteden we in elk geval veel aandacht aan mensen en bedrijven die de juiste vragen stellen. En nog belangrijker: die het niet bij praten laten, maar prachtige dingen produceren.
Dit artikel komt uit de papieren editie van Management Team. Voortaan de eerste zijn die de nieuwste verhalen leest? Neem een abonnement.
MEER VAN DOMINIQUE HAIJTEMA:
MEER OVER DE MAAKINDUSTRIE?
-
De Maakindustrie 100 van 2014
- De Maakindustrie 100 op de kaart
- 10 signalen dat de maakindustrie terug is van nooit weggeweest