Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob de manager wil input voor een gift aan het goede doel

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In deze aflevering leert Bob dat boekhouden erg ingewikkeld kan zijn, zelfs als je geld aan een goed doel wil geven.

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In deze aflevering leert Bob dat boekhouden erg ingewikkeld kan zijn, zelfs als je geld aan een goed doel wil geven.
Foto: Getty

AAN Alle medewerkers
VAN Bob
ONDERWERP Goed doelen-beleid

Beste medewerkers, 
In de recente strategienota Take care, company! stelt onze raad van bestuur dat wij niet alleen zorg moeten dragen voor onze stakeholders, maar ook, als internationaal concern, voor de wereld. De raad van bestuur zou graag zien dat alle werknemers in deze visie participeren, ook al is die bijdrage nog zo bescheiden. In dat kader is besloten dat alle divisies een deel van hun nettowinst mogen besteden aan charity activities. En let op: werknemers mogen zelf met ideeën voor de dag komen hoe zo’n gift het best besteed kan worden. De enige voorwaarde is dat zo’n idee op een of andere manier in het verlengde van onze eigen bedrijfsvoering ligt.
Ideeën? Meld ze me!
Bob

Dag directeur, 
Mijn broer runt drie tenten in Pattaya en heeft nog steeds last van de tsunami. Zouden wij als bedrijf niet een schilder en een stukadoor kunnen uitzenden, want de muren en vloeren zien er na die wateroverlast echt niet uit. Daar zou de plaatselijke zo getroffen bevolking erg mee gediend zijn, vooral ook de zestien meisjes die hij in dienst heeft. Overigens vindt mijn broer het ook wel een idee als wij er als bedrijf voor zorgen dat die meisjes naar Nederland komen. Tussen andere werkzaamheden door kunnen ze dan ’s nachts onze kantoren schoonmaken, zodat het ook in het verlengde ligt van onze bedrijfsvoering.
Ruud de Bruijn 
Facility Management

Hoi Bob, 
Ken jij de Jack Welch Foundation? Die mensen zien quality management als hét middel om betere resultaten te bereiken in de derde wereld. Zo zijn ze nu bezig met het onderwijs in Soweto. Leerkrachten krijgen elke kwartaal duidelijke targets en worden daar ook op afgerekend. Het is nog erg wennen voor die negers, vooral nu, net na die eerste ontslaggolf, maar het principe is ze inmiddels duidelijk en dat belooft veel voor de langere termijn. Nou dacht ik zo: zo’n project, dat ligt precies in de lijn van onze bedrijfsvoering – is dat dus niet perfect om ons steentje daaraan bij te dragen? Te meer daar de Jack Welch Foundation binnenkort in Dafur begint met het implementeren van een Six Sigma-project.
Kees-Jan de Boer 
Strategy Director

Ha die Bob, 
Als marketeer heb ik vaak het idee dat, met alle respect, die mensen in de derde wereld niet goed weten hoe ze iets in de markt moeten zetten. Volgens mij weten ze niet eens wat een usp is, laat staan dat ze kunnen inschatten hoe dominant blogmarketing zal worden in de very near future, zeker als je intrinsiek wilt finetunen met je promotional productlining. Afgelopen december was ik op vakantie in Bali en dan raak je in gesprek met zo’n local rijstbouwertje en dan leg je hem wat uit over competitive marketing en probeer je hem bij te brengen hoe je een swotje maakt en dan zie je zo’n man strálen. Is dat niet de richting die wij zoeken?
Thom van Beek 
Marketing Analist

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste directeur, 
Ons concern maakt tegenwoordig gebruik van een aantal callcenters in Pakistan en nu hoor ik van steeds meer klanten dat het vaak zo moeilijk is om met die mensen echt contact te krijgen. Terwijl onze klanten zo gewend waren aan een personal touch. Is het geen idee dat wij vanuit onze expertise die mensen daar leren hoe je een gesprek voert met klanten? Dat de klant ook echte feedback krijgt als hij over het Nederlands elftal begint of over zijn vakantieplannen, in plaats van dat toch altijd irritante ‘Yes, yes! Thank you for calling!’ Ik denk dat we zo een mooi stukje crm-beleid kunnen exporteren.
Anneliese de Boer 
Client Services Management

Ha Bob, 
Lees net je mailtje aan alle medewerkers. Ik denk dat je dat van die netto-omzet toch niet helemaal goed heb begrepen. Het is namelijk ook weer niet zo dat wij nu ineens een deel van onze nettowinst per definitie mogen besteden aan een goed doel. Het gaat om een extra surplus van die nettowinst. Stel: je hebt je kwartaalwinst geprognotiseerd op 100. Die kwartaalwinst wordt uiteindelijk 102. Van die surplus 2 is dan de helft, namelijk 1, extra surplus (de 50/50-rule) en daarvan mag je weer vijf procent besteden aan charity activities. Echter: dan moet die extra surplus zich wel uitstrekken over vier aaneengeschakelde kwartalen, inclusief bijstellingen op de teruggestelde overhead/overall-basis (de min/max-rule). Maak ik even snel een sommetje, dan kom ik uit op 285 euro die we kunnen besteden aan goede doelen. Maar dan moet wel echt álles mee zitten in het derde en vierde kwartaal.
Is het zo een beetje helder, Bob?
Maarten Visser 
Chief Controller