Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In aflevering 174 is hij topdruk met tegenvallende resultaten.
Van Robert-Jan
Aan Bob
Onderwerp moet ik vrezen voor mijn baan?
Bob,
Vertel het me maar eerlijk, Bob: moet ik vrezen voor mijn baan? Bert zegt net tegen me: ‘Hoe voel je je?’ Nou, dat herken ik maar al te goed. Dat zeg ik zelf ook tegen collega’s als ik weet dat ze slecht nieuws te wachten staat. Maar als dat zo is, dan wil ik het ook weten. Zeg het me dan maar liever recht in mijn gezicht.
Robert-Jan
Robert-Jan,
Je overvalt me wat met je mailtje. Ik bevind me nu net tussen twee meetings in en later op de dag moet ik naar Hoofdkantoor. Ik kom hier nog op terug, oké?
Bob
Bob,
Je komt hier nog op terug? Komaan, Bob, ik ken je nu 10 jaar. En wat ik vooral van je ken: je smoesjes, dat almaar uitstellen als er moeilijke gesprekken moeten plaatsvinden. Hoeveel tijd kost het nou om tegen iemand te zeggen: ‘We gaan uit elkaar. We zien geen toekomst meer voor jou in ons bedrijf.’ Vijf minuten?
Robert-Jan
Robert-Jan,
Ik begrijp dat er van alles in je omgaat, maar je moet toch beseffen dat ik nu niet zomaar even de tijd kan vrijmaken voor een gesprek. Er is van alles gaande, wat te maken heeft met concernbrede tegenvallende resultaten en daar zijn we met zijn allen nog druk mee bezig. Ho zeg, daar zijn de mensen voor de volgende meeting al. Wacht even rustig af, oké?
Bob
Bob,
Moet je horen: ik kom net Irene tegen, die PA van jou, en die kijkt me aan alsof ik een ernstige ziekte heb. En dan ook nog Maarten, die bijna fluisterend zegt: ‘Gaat het?’ Ik krijg nu het vermoeden dat zowat het hele bedrijf weet wat er aan de hand is, behalve ik. Luister, Bob, ik ken je al járen, ik werk hier al járen, ik denk dat ik tenminste recht heb op duidelijkheid. Dan máák je maar tijd.
Robert-Jan
Geachte Robert-Jan,
De directeur vroeg me even in te breken. Misschien goed dat we even een time out-momentje creëren? Er zijn allerlei dingen gaande met betrekking tot tegenvallende resultaten, zoals de directeur stelt en daar zijn we met zijn allen nog druk mee bezig. Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept.
Ellen van der Voorst
HR-manager
Mevrouw Van der Voorst,
Ik ken u niet. Maar denkt u nou zelf dat uw mailtje ook maar énige duidelijkheid schept? Kan de directeur niks beters verzinnen dan deze kwestie in de maag te splitsen van de jongste HR-bediende?
Robert-Jan
Geachte Robert-Jan,
Ik doe ook maar wat me gevraagd wordt, hoor! Ik vind uw reactie erg emotioneel, maar goed, gezien uw omstandigheden kan ik daar wel begrip voor opbrengen, dus ik laat het er maar bij.
Ellen van der Voorst
HR-manager
Mevrouw Van der Voorst,
Hoezo ‘gezien uw omstandigheden’? Is het te veel gevraagd dat iemand me eens vertelt wat die omstandigheden zijn?
Robert-Jan
Hoi Robert-Jan,
Ik neem dit even over van Ellen, ze is hier nog maar twee weken, ze weet nog niet echt hoe dit soort dingen gaan binnen ons bedrijf. Robert-Jan, ik zal open zijn: ik dacht dat Bob gisteren al een gesprek met je had gehad, dat was echt de bedoeling. Vervelend. Vervelend ook dat hij nu geen tijd blijkt te hebben. Er is nu van alles gaande, dat te maken heeft met concernbrede tegenvallende resultaten en daar zijn we met zijn allen nog druk mee bezig. Ik kom hier op terug, oké? En laten we het nu niet pijnlijker maken dan het al is.
Marianne Feinstra
HR Director
Marianne,
Nee, die is mooi zeg: hoe wou je het nóg pijnlijker maken? Zelfs jouw jongste bediende weet beter dan ik hoe het mij is gesteld. Ik eis duidelijkheid, nú, oké?
Robert-Jan
Hoi Robert-Jan,
Wat vervelend allemaal. Marianne vraagt me even aan te sluiten. Bob is nu even topdruk met allerlei meetings maar ik ga mijn best voor je doen. Wij pakken dit soort zaken toch graag zorgvuldig aan.
Willem Brederoo
COO
Willem,
Zorgvuldig? Ik moet even nadenken of ik nu ga lachen of huilen.
Robert-Jan
Hoi Robert-Jan,
Alles goed? Er was geloof ik eventjes wat ruis op de lijn. Zeg, ik heb in mijn agenda even wat zitten schuiven, heb je een momentje voor me, nu meteen?
Bob
Lees ook:
- Bob toont zijn meest kordate kant
-
Bob buigt zich over het bijscholingsbeleid
- Bob wint het zou-ik-dat-doen-nee-toch?-spel
-
Bob moet de vergaderingen bondiger maken
- Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media
>> Bekijk alle mailwisselingen van Bob de manager