Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

7 tactieken om je droomklant binnen te halen

Met een beetje lef is elke droomklant binnen handbereik, zegt Sprout-member Guus Verbeek. Hij deelt 7 tactieken richting succes.

7 tactieken om je droomklant binnen te halen
Je leest nu: 7 tactieken om je droomklant binnen te halen

Regelmatig spreek ik met ondernemers over droomklanten. Voor de een is dat een groot bedrijf met landelijke bekendheid, terwijl de ander juist graag voor zijn voorbeeldbedrijf aan de slag willen gaan.

En wat volgt dan steevast in zo’n gesprek? De vernietigende zin “Die hebben vast al een goede partij of we zijn vast te klein voor hen”. Elke grote ondernemer heeft ooit zijn eerste droomklant binnengehaald. Misschien ben jij wel de volgende.

Als je product of dienst klaar is voor de markt dan is hij dat ook voor grote, mooie klanten

Wil je succesvol zijn met de 7 onderstaande tactieken dan is het belangrijk om jezelf niet te onderschatten. Als je product of dienst klaar is voor de markt dan is hij dat ook voor grote, mooie klanten. Ook is het goed te bedenken dat de beslisser bij je droomklant ook maar gewoon een mens is, net als jij. Je hebt dus niks te verliezen.

1. Benader je droomklant telefonisch

Ik geloof er heilig in dat je altijd iedereen aan de telefoon kunt krijgen mits je een goed verhaal hebt en doortastend bent. Wanneer je een beslisser bij een groot bedrijf op directieniveau wilt bellen dan begin je met het opbouwen van een relatie met zijn of haar secretaresse. Wees authentiek en geef duidelijk aan wat je van de directeur verwacht. De kans is groot dat zij een afspraak voor je inplant of het gaat bespreken met je droomklant.

2. Stuur een InMail via LinkedIn

Elke zichzelf gerespecteerde zakenman is te vinden op LinkedIn. Door met InMails te gaan werken, kun je werkelijk de hele zakenwereld benaderen. Stuur je droomklant een bericht met daarin het onweerstaanbare aanbod dat jij hem of haar te bieden hebt. Dit gebeurt niet vaak, dus met een beetje lef en brutaliteit scoor je zeker punten. Ik heb deze tactiek zelf al meerdere keren toegepast. Wees niet bang, het werkt! 

3. Benader de iederkenner in je netwerk

Mensen willen elkaar van nature graag verder helpen. Ik doe het zelf ook veel, het is leuk en geeft een goed gevoel. Iedereen heeft wel zo’n iederkenner in zijn netwerk. Zo’n persoon die werkelijk de hele wereld lijkt te kennen. Vaak is deze persoon niet op de hoogte dat hij jouw droomklant al kent. Vraag hem of haar om je in contact te brengen, dit zal hij zeker leuk vinden!

4. Online kan hij of zij niet meer om je heen

Online adverteren hoeft niet duur te zijn, als je maar gefocust genoeg bent. Op onze koning na besteedt het grootste deel van Nederland veel tijd aan sociale media. Door actief en heel gericht op je 8 à 9 droombedrijven te gaan adverteren weet je zeker dat ze straks weten wie jij bent.

5. Maak een persoonlijke maar directe e-mail

Elk bedrijf gebruikt een standaard structuur voor het aanmaken van e-mailadressen. Dit geldt ook voor de eigenaar, CEO of marketingmanager. Deze mensen kun je gerust een e-mail sturen, mits je maar persoonlijk bent en duidelijk aangeeft wat je verwacht: “Beste … Ik stuur je een e-mail omdat ik plan X heb en hierover wil ik graag eens met je van gedachten wisselen.” Zeker weten dat je netjes een reactie krijgt.

6. Ga naar een gezamenlijk event

Droomklanten hebben vaak een volle agenda met gesloten maar zeker ook met openbare bijeenkomsten. Net als op alle andere netwerkbijeenkomsten vinden zij het ook leuk om interessante nieuwe ondernemers te leren kennen. Wees ontspannen en laat zien dat je een waardevolle toevoeging bent aan zijn of haar netwerk.

7. Meld je aan bij hogere regionale netwerken

Deze strategie werkt alleen bij droomklanten die in dezelfde regio als jij actief zijn. Voor veel bedrijven is het een pluspunt om zaken te doen met bedrijven die vlakbij zitten. Ook kent elke regio een groot zakennetwerk waarbij medewerkers makkelijk benaderbaar zijn. Denk ook aan het netwerk van een Eredivisie voetbalclub of samenwerkingsverbanden. Je kunt gericht aan de organisator vragen om je te introduceren bij je droomklant.

Voel zelf aan welke tactieken het beste bij je passen en voer ze niet allemaal tegelijk uit. Je zult zien dat wanneer je je op een aantal droomklanten focust er zeker een aantal graag met je in gesprek gaan en misschien zelfs wel klant worden. Onthoud dat ondernemers die nergens bang voor zijn op lange termijn het meeste bereiken.