Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout Startup van het Jaar 2014

Media Distillery

Joost de Wit en Geert Vos analyseren en doorzoeken met hun startup Media Distillery alles wat op Nederlandse radio- en tv-zenders te zien en te horen is. Ze maakten in oktober een vliegende start met grote klanten, en investeerders voor de internationale uitrol hebben zich ook al gemeld.

De zoekmachine van De Wit en Vos houdt 25 landelijke en regionale zenders bij en analyseert en bewaart alle data om die doorzoekbaar te maken. Zo kunnen klanten bijhouden wat er voor relevante informatie op radio en tv rondgaat, naast de print en online media die ze al bijhouden. Media Distillery levert (nog) niet rechtstreeks, maar aan bedrijven zoals LexisNexis, OBI4Wan, ClipIt en Buzzcapture, die al knipsel- en monitoringdiensten leveren. ‘De meeste gebruikers zitten niet te wachten op nóg een dashboard.’

Met hun startup vonden de twee onderdak bij Yes!Delft, de incubator van TU Delft, maar ze hebben ook een kantoor aan de Amsterdamse Keizersgracht.  ‘Nederland is een kleine markt met heel veel zenders, maar we kunnen hier naar verwachting snel onze broek ophouden. We nemen overigens wel een voorbeeld aan Whatsapp, dat met 35 man de hele wereld bediende: we zijn met zijn tweeën en willen geen massa’s mensen aannemen.’

De Wit kijkt naar Frankrijk en Duitsland. ‘Omdat de Europese markt nog helemaal open ligt. Nederland is niet zo groot en door het grote aantal kanalen kostbaar. De echte klapper gaan we hier niet maken.’

Lees de hele pitch en het oordeel van een investeerder