Wat: Oordopjes
Sinds: 2012
Omzet 2013: 150.000 euro
Medewerkers: 0
Waar: Amsterdam
Website: Thunderplugs.nl
Waarom ben je een eigen bedrijf gestart?
‘Wij zijn zelf muzikanten en we zijn heel veel op tour. Nou merkten we dat we zelf erg vaak onze oordoppen (gehoorbescherming) vergaten en je ze nergens op locaties kon krijgen. Ook zagen we dat wat er in de markt was erg duur was of van slechte kwaliteit.’
‘Toen hebben wij het product Thunderplugs ontwikkeld, een goeie herbruikbare filteroordop voor de prijs van een biertje. De oordoppen zijn in bijna alle clubs in Nederland te vinden in de bekende blauwe kauwgomballenautomaat.’
Wat maakt jouw bedrijf anders dan de rest van de branche?
‘Wij hebben de markt opengebroken met onze prijs en kwaliteit. Het was een markt die vooral gefocust was op de nazorg van gehoorbeschadiging (gehoorapparaatjes) en niet op het voorkomen ervan. Er waren wel producten te vinden maar die waren erg duur en hadden een slechte kwaliteit. Ook kon je ze alleen in winkels halen waar de meeste jongeren liever niet komen.’
Ondernemen is vooral heel veel geld en tijd investeren
‘Wij zorgen dat het product naar de plek wordt gebracht waar het het meest nodig is. Er zijn al meer dan 600.000 bekende gevallen van gehoorbeschadiging in Nederland, en 17 miljoen in de VS. Het is een groot gezondheidsprobleem dat vooral veel onder jongeren voorkomt. Wij willen daarop inspelen met een product dat voor iedereen overal verkrijgbaar is.’
Wat merk je van je leeftijd bij het ondernemen?
‘Ik denk niet dat ondernemen met leeftijd te maken heeft, het zit in je of niet. Ik merk wel dat het voor ons ideaal is omdat onze klanten dezelfde leeftijd hebben als wij. Daarom weten wij heel goed wat ze willen hebben en horen en dat maakt onze marketing heel natuurlijk en doelgericht. Tot een jaar geleden vroeg mijn moeder me steeds wanneer ik nou eens ging solliciteren voor een echte baan, maar daar is ze afgelopen jaar mee gestopt.
Wat heb je ervoor nodig om jouw ambities te vervullen?
‘Heel veel doorzettingsvermogen. Wij hebben een paar keer op het punt gestaan om te stoppen, na onder meer een rechtszaak en een verkeerde levering, maar we hebben we toch doorgezet. Ondernemen is niet lekker geld verdienen, ondernemen is vooral heel veel geld en tijd investeren. Daarom moet je het ook echt met je hart doen en niet vanuit berekening.’