Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Fietsenwinkel.nl / IBG

Wat: On- en offline fietsen
Wie: Bastiaan Hagenouw
Daagt uit: fietsretailers
Sinds: 2012
Omzet 2016: 40 miljoen euro
Medewerkers: 500

Het avontuur van Fietsenwinkel.nl begon in 2009, toen Bastiaan Hagenouw met een compagnon twee fietsenwinkels in Den Haag overnam van ondernemer Hans Struijk. De winkels, die simpelweg Hans Struijk heetten, stuurde het duo aan vanuit hun nieuw opgerichte firma International Bike Group (IBG). Ze investeerden ‘flink wat geld’ in het bedrijf en konden anderhalf miljoen lenen van de bank.

Scherpe prijzen

Terwijl de meeste fietsenzaken huiverig waren voor online, zag voormalig bankier Hagenouw er juist een kans in. In 2012 kocht hij de domeinnaam Fietsenwinkel.nl en al snel had hij grote fietsmerken als Gazelle, Batavus en Sparta aan boord. Klantbeleving kon hij op het wereldwijde web niet bieden, maar doordat zijn website geen stenen winkels als basis had, kon hij wel meteen goedkope producttarieven hanteren. Sinds de start wist Hagenouw groei te noteren met zijn webshop van minimaal 70 procent per jaar

NPM Capital

Met een investering die NPM Capital grootaandeelhouder zou maken bij IBG kreeg Hagenouw wat meer financiele armslag. Want niet alleen online stoomt Fietsenwinkel.nl door, ook offline gaat het voortvarend. In de zomer van 2017 werd de vijftigste stenen winkel geopend, voornamelijk om de consument de in opmars komende e-bike in de levende lijve te laten ervaren.

Kritiek uit de sector

Concurrenten waren aanvankelijk weinig gecharmeerd van Hagenouws digitale succes. Zij vroegen zich af: keerde de ondernemer de sector de rug toe, wilde hij afrekenen met de concurrentie? Niets van dat alles, stelt Hagenouw: “Ik ben er niet op uit om het concurrenten moeilijk of makkelijk te maken. Ik word simpelweg blij van een gelukkige klant. Bovendien merken we dat de traditionele fietsenwinkel zich steeds meer toelegt op onderhoud en service in plaats van verkoop.”