Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2014

4Silence

Ysbrand Wijnant (44) en Eric de Vries (45)

Wat: betonnen elementen die verkeersgeluiden reduceren
Wie wordt uitgedaagd: de markt van stil asfalt en geluidswallen
Sinds: oktober 2012
Omzet 2013: 200.000 euro
Medewerkers: 2

De techniek van een panfluit op het wegdek toepassen. Akoestiek wetenschapper Ysbrand Wijnant kwam op het idee toen provincie Gelderland hem vroeg mee te denken over een oplossing voor verkeerslawaai. Wijnant ontwierp een betonblok met relatief simpele gleuven dat de herrie vanaf de weg naar boven afbuigt. Toen het revolutionaire idee bleek te werken, bracht kennisbank Twente Wijnant snel in contact met ervaren wegenbouwer en ondernemer Eric de Vries. Hun eerste zet was wereldwijd patenten aanvragen, vanuit het Twente Technology Fund waren daar tonnen mee gemoeid. ‘Dit is de derde oplossing voor geluidsoverlast van verkeer wereldwijd’, legt de Vries uit. ‘Het is goedkoper en mooier dan dure geluidswallen en stukken duurzamer dan geluidsabsorberend, stil asfalt.’ Inmiddels laten twee pilotprojecten bij Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland geluidsreducties zien tot meer dan drie decibel. Dat is een halvering van het lawaai. ‘In heel Europa moet de geluidsoverlast worden teruggedrongen, dus de belangstelling is groot’, vertelt de Vries. Hij praatte al in Dublin, Turijn en Moskou. De grootste hobbel is wetgeving, daarom richt 4Silence zich nu eerst op een goed eindproduct voor Nederland. Opschalen is daarna geen probleem, de betonblokken worden gemaakt en gelegd met bestaande technieken.

Auteur: Katja Keuchenius