Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2014

Travelbird

Opgericht door: Dennis Klompalberts en Symen Jansma
In: 2010
Eigenaren:
Dennis Klompalberts en Symen Jansma
Game:
Reizen
Product:
Reisaanbiedingen
Cijfers:
na nieuwe investering van de Duitse Samwer-broers gewaardeerd op 140 miljoen euro


Waarom gamechanger?

Wat begon als aanbiedingensite is nu voor 16,4% in handen van de broertjes die ook achter Zalando zitten. Dan weet je het wel: verdere groei is onvermijdelijk…

Profiel:

Wat is het toch dat Nederland zo sterk maakt in de online vakantiewereld? Niet alleen bedrijven als Booking.com, Travix en Emesa tellen wereldwijd mee, ook het Amsterdamse Travelbird doet inmiddels mee met de grote jongens, met jaarlijkse groeicijfers van boven de 100%. Het bedrijf is in 2010 opgericht. De reisorganisatie breidde sinds die tijd uit van 8 naar 17 Europese landen en verdriedubbelde het aantal werknemers naar 500 wereldwijd. Het bedrijf boekte in 2013 een omzet van 37 miljoen euro, en verwacht dit jaar naar 100 miljoen euro te stijgen.

Met een nieuwe investering van de Samwer-broers, de jongens die ook internetwinkel Zalando groot maakten, ligt verdere groei in het verschiet. De financiering helpt TravelBird 'verder te groeien en beter te worden', zei Symen Jansma, medeoprichter van TravelBird, nadat bekend werd dat de schatrijke broers via hun investeringsvehikel Global Founders Capital hun aandeel in het bedrijf opschroefden tot 16,4 procent. TravelBird wordt hiermee gewaardeerd op 140 miljoen euro, aldus het bedrijf.

Het is een opmerkelijk verhaal van twee ondernemers, die tot 2010 niets met de reisbranche te maken hadden. Klompalberts was in dienst bij Kluwer, waar hij medische uitgaven aan de man bracht. Jansma was strategisch adviseur in de uitgeefwereld en heeft zich daarbinnen wel met online kortingen bezig gehouden. Enigszins verhuld op zijn cv staat ook een job als productmanager bij Emesa, de partij achter Vakantieveilingen.nl. 'We zijn er vrij willekeurig in beland', zei Jansma in 2013 tegen Sprout. 'Maar kijk naar voorbeelden als Booking.com: de echte successen in de online reiswereld zijn juist die bedrijven waar de oprichters van buiten de branche komen. Daar houden wij ons aan vast.'

De groei is te verklaren uit een mengeling van slimheid, bluf en bravoure, en goede overnames. Concurrent BoekVandaag werd in 2013 overgenomen, in de herfst van 2012 kochten ze al in België concurrent MyTrip.be, in Nederland lijfden ze Travelcoupon in, terwijl ze met Travelbird al op eigen kracht Duitsland in waren getrokken. Travelbird werkt onder meer samen met touroperators als OAD en ook met hotels als Bilderberg. Daarnaast heeft Travelbirds ook twee deelsites, 1 voor aanbiedingen gericht op stedentrips en 1 voor exclusievere reizen.

'Er zullen vast anderen zijn in de markt met dezelfde ideeën', aldus Jansma. 'Maar waar wij heel goed in zijn, is de uitvoering. We hebben iedere dag 15 tot 20 accountmanagers aan de bak, die gefocust zijn om de scherpste deals te leveren. De belofte die we doen is dat we mensen iedere dag proberen te verrassen. Mensen zien door de bomen het bos niet meer qua reizen en aanbiedingen. We helpen ze daarbij. We zijn geen veilingsite en tegelijk veel meer dan een lead generator. We kopen reizen daadwerkelijk in. De klant betaalt ons, niet de reisorganisator.'

Lees ook:

Hoe Travelbird de Duitse miljoenen binnensleepte