Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2013

Justnuts

Erik van Gangelen (34) en Thijs van den Munckhof (35)

Start: 2011
Personeel: geen vast personeel, wel freelancers en stagairs
Omzet: niet openbaar

Er zat niets lekkers én gezonds in de snoepautomaat van het bedrijf waar Erik van Gangelen werkte. En ook niet bij het tankstation of bij het koffietentje in de stad. Niets zonder ‘onnatuurlijke onzin’. Van Gangelen staat graag in de keuken en begon zelf te experimenteren met gedroogd fruit en noten. De recepten die hij op eigen houtje ontwikkelde vielen zo in de smaak dat hij samen met Thijs van den Munckhof en wat hulp van informele investeerders Justnuts opzette.

De notenreep wordt biologisch en fairtrade in Engeland ontwikkeld. “Letterlijk met de hand gemaakt”, zegt Van Gangelen. Dat klinkt alsof de reep daarmee ook duurder wordt, maar dat is niet zo, zegt hij: “We zijn inderdaad duurder dan een Sultana, maar zitten in dezelfde prijsrange als andere tussendoortjes. We vinden het belangrijker dat we ze op een eerlijke manier maken dan dat we er veel geld aan verdienen.” Het lastigste is om tussen al die grote merken in het schap te komen. Van Gangelen en Van den Munckhof wrongen zich in allerlei bochten om winkeliers te overtuigen dat er een markt is voor echt gezonde tussendoortjes zoals Justnuts. Hun betogen hadden effect: onder andere Albert Heijn en Marqt legden de repen in de schappen.

Tekst Eefje Rammeloo