Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2012

Agendia

Laura van ’t Veer (55) Rene Bernards (59) en Bernhard Sixt (53)

Wat: diagnostische testkits voor borstkanker
Start: 2003
Personeel: 130, 30 in Amsterdam, 100 in Irvine, Californië.
Omzet: ‘enkele miljoenen’
 

[VOTEBUTTON GROUP=”Challenger 50 publieksprijs” ITEM=”Agendia”]

Veel kankerpatiënten ondergaan een zware chemokuur, terwijl dit lang niet altijd nodig is. Elke kankerpatiënt is uniek, de behandeling moet dat ook zijn, menen ze bij de biomedische startup Agendia. Laura van ‘t Veer en René Bernards, onderzoekers bij het Nederlands Kankerinstituut (NKI), ontdekten dat de genensamenstelling in een tumor laat zien of een patiënt weinig of veel kans op uitzaaiingen heeft. Met de diagnostische testkit van Agendia kunnen oncologen een stukje tumorweefsel afnemen, de MammaPrint. Dit wordt vervolgens door Agendia onderzocht. Daarna kan een optimaal, persoonlijk behandelplan worden opgesteld.

Het biotechbedrijf haalde in mei 2012 vijftig miljoen euro op bij private investeerders nadat een jaar eerder de beursgang werd afgeblazen. Dit geld wordt gebruikt voor de verdere verspreiding van de MammaPrint in Amerika, waar het als eerste borstkankertest goedkeuring heeft gekregen van de Food and Drug Administration (FDA). In de toekomst wil Agendia zich ook gaan richten op tests voor darm- en longkanker.

Tekst Miloe van Beek