"Hoe komen we 2009 door? Bij wie moeten we eigenlijk te rade gaan?", vraagt Dirk-Jan Swinkels, directeur/oprichter van VeranderVisie, zich af.
Een echte crisis. Tom Peters noemt ze de black swans, zwarte zwanen, die één, maximaal twee keer, in je werkzame leven voorbijkomen. De huidige crisis wordt vaak vergeleken met de grote depressie uit de jaren '30 van de vorige eeuw. Dat vind ik behoorlijk raar. Als je mijn opa's had gevraagd hoe ze de crisis door waren gekomen hadden ze waarschijnlijk gezegd dat ze nog eten hadden, en dat het zo slecht nog niet was, het waren daarnaast ook nog eens bakkers. Ook hadden ze gezegd dat het in het Noorden misschien beter was.
De lijsten met tips voor de crisis zijn talrijk. Probleem is dat er steeds minder mensen zijn die een echte crisis hebben meegemaakt. Hoe kom je de crisis door? Welk scenario heb je op je netvlies?
Voor ons eigen bedrijf betekent de crisis eigenlijk het volgende:
-
zorgen voor zoveel mogelijk omzet;
-
proberen te verkopen in de gebieden waar nog geld is om te investeren;
-
vragen bij klanten waar ze het meeste aan hebben;
-
bedenken waar klanten het meeste aan hebben;
-
de relatie goed houden op plekken waar weinig tot geen geld is voor investeringen;
-
je eigen geld alleen investeren als het niet anders kan en waar het bijdraagt aan verkoop.
Dat zijn onze eigen tips. Dagelijks komen er lijstjes hoe met de crisis om te gaan. Wij hebben twee maanden lang alle lijstjes die we tegenkwamen over dit onderwerp verzameld en samengebracht tot onderstaande lijst. Hopelijk heeft u er iets aan. We hebben ons gefocust op de zakelijke wereld omdat dat ons speelveld is.
Hieronder een heel elftal, inclusief reserves:
-
Vergroot je directe sales. Doe meer sales met dezelfde mensen. Dit betekent dus dat je het interne verbeteren van processen voorlopig minder prioriteit geeft ten faveure van het op route"zijn.
-
Zorg voor uw klanten dan zorgen zij goed voor u.
-
Blijf strategisch denken. Investeer waar mogelijk in marketing. Deze crisis duurt nog tot half 2010, dus blijf op het netvlies van uw klanten.
-
Sluit u niet op in tijden van crisis. Bezoek uw klanten, leveranciers en medewerkers zo vaak mogelijk.
-
Ben voorbereid! Zorg voor early warning systemen. Word niet verrast.
-
Reducties allemaal in één keer. Geen halve maatregelen.
-
Zorg voor een goede defensie: Geld wordt nog schaarser dan het al is. Cash is King! Moedig ideeën aan die kosten besparen.
-
Houd uw mensen gemotiveerd: ben een voorbeeld, laat mensen meedenken, geef veel informatie en ben optimistisch. Vier uw successen.
-
Verstrek zoveel mogelijk informatie. Geen geheimen voor de groep mensen waarmee u samenwerkt.
-
Inspireer tot en investeer in samenwerking.
-
Geef duidelijke prioriteiten: werk met thema's, bijvoorbeeld per kwartaal.
-
Blijf kalm.
-
Blijf lichtvoetig, en zorg dat je plezier blijft houden.
-
Zorg voor een goede energiebalans.
Is dit geen mooi rijtje? Zorg voor je sales en marketing, zorg voor je defensie, zorg voor je team. Zorg voor jezelf.