Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zonder 7 geen Managersleven

Wat is dat toch met die 7? Adviezen, methoden, modellen, argumenten, tips, vragen, dilemma’s en wat al niet meer. Als het er geen 7 zijn is het blijkbaar niet volwaardig of geloofwaardig, stelt Podiumauteur Luc Timmers. 

Nu is 7 ook wel een heel bijzonder getal. 7 is het geluksgetal, de week bestaat uit 7 dagen, er zijn 7 hoofdzonden en 7 deugden, 7 sacramenten en 7 chakra’s, 7 gaven van de heilige geest, er zijn 7 dwergen, 7 geiten en 7 mijlslaarzen, 7 wereldwonderen, 7 wereldzeeën, 7 continenten, 7 schoonheden, 7 kleuren van de regenboog, 7 magere en 7 vette jaren, 7 boeken van Harry Potter, 7 tonen in een toonladder, en de 7 stadia van geluk.

7 tips voor managers

De 7 is voor de lijnmanager een onmisbaar hulpmiddel om zijn dagelijks werk te doen, een baken in woelige wateren, de stip aan de horizon. Zo is er het 7S model van McKinsey, zijn er de 7 stappen naar meer geluk op het werk, de 7 ingrediënten voor succes, de 7 dilemma’s van dienend leiderschap, de 7 hoofdzonden van de manager, 7 redenen waarom u deugt, 7 redenen waarom u niet deugt, 7 technieken voor meningsvorming, 7 tips om efficiënt te werken, 7 goede manieren om promotie te maken, 7 tips voor het voeren van een slecht nieuws gesprek, 7 gewoontes van slechte coaches, 7 manieren om aardig gevonden te worden, 7 praktische hints voor een optimale werkplekinrichting, 7 leuke activiteiten om te doen tijdens het pensioen, 7 interessante uitdagingen, 7 juiste openingszinnen voor een speech, de 7 verspillingen van Lean, 7 adviezen om talenten te begeleiden, 7 suggesties voor duurzame klachtencommunicatie, 7 vingerwijzingen voor effectieve verander strategieën, 7 instructies hoe je gelukkig wordt van geld, 7 wenken om vervelende collega’s te vermijden, 7 ideeën voor het schrijven van een column en 7 andere ideeën voor het herschrijven van een column.

7 persoonlijke taken

7 is ook een getal dat in mijn eigen dagelijkse lijnmanagersleven heel veel voorkomt. Ik geef leiding aan 7 managers, ik werk op de 7e verdieping (kelder meegeteld), ik heb iedere dag minstens 7 vergaderingen, krijg meer dan 7 mailtjes per uur, in mijn password WELKOM<cijfer> zit een 7, mijn jaarsalaris bestaat uit 7 cijfers inclusief achter de komma, ik heb in 7 jaar tijd 7 verschillende lijnmanagers gehad (hetgeen volgens het onderzoek van professor Willem F. Bontekaas niets bijzonders is), mijn eigen medewerkers beweren dat ook zij in 7 jaar tijd 7 verschillende lijnmanagers hebben gehad (maar dat is niet waar of hun eigen schuld), de medewerkerstevredenheid was afgelopen jaar nét geen 7, de code voor mijn koffie is 0047, er moeten 7 handtekeningen op een aanvraag- tot bestelformulier, mijn organisatie kent 7 hiërarchische lagen, de helpdesk is 7×24 uur bereikbaar (sommigen zeggen 24×7, maar dat vind ik een beetje te veel 7’s), versie 0.7 van jaarplan 2013 is zojuist afgekeurd omdat er nog een gat van 7 miljoen zit tussen kosten en opbrengsten, ik moet nog 7 planningsgesprekken voeren, 17 voicemails afluisteren en 7777 ongelezen mails beantwoorden (het zijn er in werkelijkheid minder, maar het voelt als 7777). Maar in het algemeen ben ik mij met mijn werk in de zevende hemel.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

P.S.: in de numerologie is 7 het getal van occultisten. De 7-ens zijn ‘geheime’ creaturen, gereserveerd, beheerst, trots en mysterieus. Ze proberen te achterhalen wat de beweegredenen zijn van de ander en volgen een zoektocht naar de waarheid, waarbij ze ook overtuigende bewijzen willen. De 7 lijkt vaak iets te verbergen. Veelal is er bij de 7 sprake van ongelukkigheid, genoeg hebben van de wereld en ontgoocheling en teleurstelling door mensen om hen heen. In het ergste geval kan een 7 verbitterd raken en kan dan behoorlijk minachtend en sarcastisch uit de hoek komen. Gelukkig ben ik volgens de numerologie een 3. Van de goddelijke 3-eenheid en zo. Maar daarover in een volgende column meer.

 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door
Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'