De feestdagen staan alweer voor de deur. Gaat u eindejaarsgeschenken en kerstpakketten uitdelen? Podiumauteur Pieter Visser haalt verschillende onderzoeken aan waarbij u zich moet afvragen of en hoe u personeel en relaties voor de feestdagen in de watten legt.
Voor u het weet is het alweer zover, Kerst. Het ultieme moment om uw personeel en relaties te laten weten hoezeer zij worden gewaardeerd in het bedrijf. Al sinds de 19e eeuw is het in Nederland gebruikelijk je werknemers tijdens kerst een extra bedankje te geven, vaak in de vorm van een kerstpakket. Ieder jaar is het weer de uitdaging om een geschikt cadeau te vinden dat deze waardering uitstraalt. Voor de kerstpakketten van 2012 zoomen we in op de trends, ontwikkelingen en kansen.
Personeel versus relaties
Als het om eindejaarsattenties gaat, telt het eigen personeel zwaarder dan externe relaties. Dat is een van de opvallende conclusies uit het Eindejaarsonderzoek onder professionele inkopers bij het Nederlands bedrijfsleven. Het onderschrijft wel de gedachte dat iets minder dan de helft van de opdrachtgevers (45%) in 2012 kerstpakketten zal verstrekken aan het personeel. Terwijl slechts 30% van plan is om in 2012 eindejaarsgeschenken te verstrekken aan relaties.
Ontevreden over het kerstpakket
De ontvangerstevredenheid is niet bijzonder hoog, blijkt uit de enquête op de beurs. Slechts 22 procent van de ontvangers is tevreden met hun pakket. 23 procent vindt dat het ermee door kan en de rest (meer dan de helft) is minder tevreden. daarnaast blijkt uit de lezing dat 16 procent ondermeer zeer ontevreden is over het ontvangen van het pakket. Eenzelfde percentage vindt het weggegooid geld en 20 procent zegt de inhoud niet te gebruiken. Conclusie: De ontvangerstevredenheid is zeker voor verbetering vatbaar.
Cadeaus differentiëren
De onderzoeken
Er zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd rondom het thema kerstpaketten en de trends in eindejaarsgeschenken.
Zo liet PromZ (platform voor actiemarketing, promotionele producten & diensten in de Benelux) een Eindejaarsonderzoek uitvoeren door One Question onder bezoekers van de vakbeurs Promz Event.
Daarnaast werd verder op het onderwerp besproken op de beurs RelatieZ (beurs in jaarbeurs Utrecht). Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat de opdrachtgevers in zeer weinig gevallen differentiëren qua kerstpakket. In eindejaargeschenken voor relaties wordt in veel hogere mate gedifferentieerd maar ook daar wordt in de meeste gevallen gekozen voor hetzelfde geschenk voor alle relaties. Hier liggen dus kansen omdat dit een belangrijke reden is waarom de ontvangers ontevreden zijn.
Ook wanneer we kijken naar het personeelsbestand van een gemiddeld bedrijf kan differentiëren een kans bieden. Volgens het onderzoek bestaat een gemiddeld personeelsbestand voor 60 procent uit mannen en 40 procent uit vrouwen. Zover willen wij niet gaan, maar het geeft wel reden tot nadenken. Want naast de verschillen tussen man en vrouw, is ook de leeftijdsopbouw of afkomst van de medewerker interessant om rekening mee te houden. Zowel voor de directie van een bedrijf als de adviserende rol van de leverancier.
Eindbalans
Kerstpakketten voor eigen personeelsleden en eindejaarsgeschenken voor relaties, het is een jaarlijks terugkerend discussiepunt binnen veel bedrijven: wat gaan we dit jaar doen? Wie krijgt wel wat en wie niet? Wat komt er in? Wat mag het kosten? Wie neemt de beslissingen? Welke leveranciers schakelen we er voor in? Er liggen zeker kansen voor de adviseur en ook voor de bedrijven die ze weggeven.
Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Pieter Visser, marketingmanager bij 101 relatiegeschenken.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.