Wat is het advies van de BV Nederland bij een nieuwe start? Arjan te Lintelo, eigenaar van Accent op Ontwikkeling: "Ik daag u uit uw eigen strategieplaatje te tekenen en de concurrentie te laten voor wat deze is."
We ondernemen in een weerbarstige tijd, die voor vele bedrijven ook kansen biedt. Alleen hoe zie je de kansen die er in veel branches absoluut zijn? Ook ik denk hierover na en al peinzende schiet me de gedachte te binnen die me al eerder hielp als ik voor mezelf een andere kijk op de werkelijkheid wilde hebben.
De handel ligt op straat, je hoeft je alleen maar een andere manier van bukken aan te leren om de handel weer te zien!
Het lastige nu is het je eigen maken van die andere manier van bukken. Hiervoor zijn creativiteit en durf nodig. Vooral durf, durf om het gewoon te doen, durf om tegen iemand te zeggen 'ja, en..' in plaats van ‘ja, maar..'.
‘Wat een open deur, dit hoor en lees ik overal' hoor ik u zeggen. Klopt helemaal! De open deur brengt mij op de vraag: hoe maak ik mij een andere manier van bukken eigen? Deze hoe-vraag is juist nú erg actueel! Bij het beantwoorden heeft het gedachtegoed van Chan Kim en Mauborgne mij enorm geholpen door een andere bril naar het begrip meerwaarde te kijken. Door het tekenen van een strategieplaatje wordt op één A4 zichtbaar wat úw meerwaarde is.
In mijn beleving is dat nu juist waar bestaande en nieuwe klanten naar op zoek zijn: zichtbare meerwaarde! Alleen als klanten en potentiële klanten meerwaarde in uw product of dienst zien zijn ze bereid dit tegen een faire prijs bij u en mij af te nemen. Ik daag u uit uw eigen strategieplaatje te tekenen en de concurrentie te laten voor wat deze is. Hier is immers geen directe invloed op uit te oefenen.
Ook daag ik de banken uit hun verantwoordelijkheid te nemen en fundamenteel anders naar een kredietaanvraag te kijken. Een uitgewerkt strategieplaatje zegt veel meer over de ondernemer en zijn plannen dan de zoveelste rekenexercitie die sluitend gemaakt is. Of zoals de oud financieel directeur van een ijzerhandel met meerdere vestigingen ooit tegen mij zei: ‘de kostenkant van een bedrijf is snel nauwkeurig te becijferen, hoe zit het met de omzetkant?'.
Hij zette mij destijds al scherp om goed duidelijk te maken wat nu je werkelijk onderscheidende vermogen is naar je klanten. Een vooruitziende blik die actueler is dan ooit. Om in deze tijd vol uitdagingen minder op de ‘p' van prijs te hoeven reageren moeten u en ik zichtbare meerwaarde leveren, iedere dag opnieuw. Wie doet er mee?
Arjan te Lintelo (1963) helpt sinds 2002 bedrijven en organisaties met het in beweging krijgen van mensen in de door de organisatie gewenste richting. Om te komen van het wat naar het hoe, van missie, visie en strategie naar het vaak moeilijke proces van uitvoeren. Daarbij wordt niet uitgegaan van ingewikkelde modellen en theorieën, maar wordt verder gebouwd op de binnen de organisatie al aanwezige structuur en menselijke kwaliteiten. Praktisch en pragmatisch, gewoon met twee voeten op de grond!